Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter min mening er jo norsk helsevesen helt på tur. Og vi skal være verdens rikeste land *rister på hodet*

Skrevet

Etter min mening er jo norsk helsevesen helt på tur. Og vi skal være verdens rikeste land *rister på hodet*

"Helt på tur" er norsk helsevesen definitivt ikke. Det finnes flere ting som fungerer uvanlig bra, sammenlignet med andre steder i verden. Men det er selfølgelig ingen unnskyldning for at enkelte ting skal være så helt bak mål.

"..........................."

Skrevet

"Helt på tur" er norsk helsevesen definitivt ikke. Det finnes flere ting som fungerer uvanlig bra, sammenlignet med andre steder i verden. Men det er selfølgelig ingen unnskyldning for at enkelte ting skal være så helt bak mål.

"..........................."

Det funker sikkert når man har lungebetennelse eller brekt beinet og når man kan fortelle legen hva man feiler og hvilken behandling man trenger.

Men hvis man ikke vet det, er det nesten ikke noe vits å oppsøke helsevesenet i det hele tatt.

Ventelister på måneder og år på ting som kan være helt avgjørende for pasientene, nei, jeg har mistet fullstendig respekten for helsevesenet.

Skrevet

Det funker sikkert når man har lungebetennelse eller brekt beinet og når man kan fortelle legen hva man feiler og hvilken behandling man trenger.

Men hvis man ikke vet det, er det nesten ikke noe vits å oppsøke helsevesenet i det hele tatt.

Ventelister på måneder og år på ting som kan være helt avgjørende for pasientene, nei, jeg har mistet fullstendig respekten for helsevesenet.

Det stemmer ikke alltid. Moren min har lungekreft og har fått en kjempebra oppfølging helt fra før de visste om hun hadde det.

Skrevet

Det stemmer ikke alltid. Moren min har lungekreft og har fått en kjempebra oppfølging helt fra før de visste om hun hadde det.

Fikk hun noen hjelp i ventetida fra de kanskje trodde hun hadde det og til hun fikk beskjed.

Faren min ventet 8 uker på svaret og gikk nesten i frø. Han sov ikke om natten, han spiste ikke og han fikk ikke noe hjelp. Han hadde heldigvis ikke lungekreft men emfysem pga sølvstøv på lungene og han får ingen hjelp annet enn astmamedisin og han kan ikke gå fra toalettet og inn i stua uten å være så tungpustet at han nesten blir kvalt. Antageligvis fortsetter det på det viset til han en dag stopper å puste. Jada, han har vært hos legen mange ganger.

Skrevet

Fikk hun noen hjelp i ventetida fra de kanskje trodde hun hadde det og til hun fikk beskjed.

Faren min ventet 8 uker på svaret og gikk nesten i frø. Han sov ikke om natten, han spiste ikke og han fikk ikke noe hjelp. Han hadde heldigvis ikke lungekreft men emfysem pga sølvstøv på lungene og han får ingen hjelp annet enn astmamedisin og han kan ikke gå fra toalettet og inn i stua uten å være så tungpustet at han nesten blir kvalt. Antageligvis fortsetter det på det viset til han en dag stopper å puste. Jada, han har vært hos legen mange ganger.

Beklager at faren din får så dårlig oppfølging.

Det gikk under 14 dager fra prøvene ble tatt til hun fikk svaret. Hun begynte med cellegift ganske raskt, en ny sort hun var med på å prøve ut. Den virket veldig bra så nå har de utsatt videre kurer to ganger fordi de ikke starter en ny så lenge svulstene går tilbake. Den neste som er planlagt er også en helt ny en som akkurat er kommet til Norge.

Sist hun var der byttet de om på bildene og legen prøvde å ringe hele ettermiddagen for å fortelle at det var gode nyheter, ikke dårlige. Hun hadde tenkt at siden det var bursdagen til moren min ville hun ikke at hun skulle tro at ting gikk dårlig.

Legen søkte om uføretrygd for henne fordi sykdommen er så alvorlig. Hun fikk plukke ut parykk på det første oppholdet og fikk den på det neste. Hun har ikke trengt den ennå da.

Fastlegen tilbød henne samtaler og fulgte henne opp, men har dessverre tatt permisjon nå.

I det hele tatt. Oppfølgingen har vært over all forventning.

Hun er tilknyttet universitetssykehuset i Tromsø da. Kanskje det er det som gjør det.

Skrevet

Beklager at faren din får så dårlig oppfølging.

Det gikk under 14 dager fra prøvene ble tatt til hun fikk svaret. Hun begynte med cellegift ganske raskt, en ny sort hun var med på å prøve ut. Den virket veldig bra så nå har de utsatt videre kurer to ganger fordi de ikke starter en ny så lenge svulstene går tilbake. Den neste som er planlagt er også en helt ny en som akkurat er kommet til Norge.

Sist hun var der byttet de om på bildene og legen prøvde å ringe hele ettermiddagen for å fortelle at det var gode nyheter, ikke dårlige. Hun hadde tenkt at siden det var bursdagen til moren min ville hun ikke at hun skulle tro at ting gikk dårlig.

Legen søkte om uføretrygd for henne fordi sykdommen er så alvorlig. Hun fikk plukke ut parykk på det første oppholdet og fikk den på det neste. Hun har ikke trengt den ennå da.

Fastlegen tilbød henne samtaler og fulgte henne opp, men har dessverre tatt permisjon nå.

I det hele tatt. Oppfølgingen har vært over all forventning.

Hun er tilknyttet universitetssykehuset i Tromsø da. Kanskje det er det som gjør det.

Men universitetssykehuset i Tromsø har godt rykte også. Og mye kortere ventetider enn her i Oslo og dersom de har lenger ventetider er det ikke noe problem å bli sendt til et annet sykehus.

Jeg synes det er så godt å høre om de som får skikkelig behandling. Jeg tror Ullevål og Aker er så overarbeidet og har så lite penger at det er umulig å få den samme behandlingen her nede.

Skrevet

Dette er pissprat om norsk helsevesen. Les historien engang til!! Han skrev seg selv ut av sykehuset før han var ferdigbehandlet!!! Jeg synes derfor ikke synd i han. Tror han at sykehuset er et hotell han selv kan sjekke inn og ut av? Det fungerer nemlig ikke sånn.

Gjest ansatt i helsevesenet
Skrevet

Hvorfor står ikke de ansatte fram i avisene spør du? Vi har munnkurv, i vårt reglement står det tydelig hvem som har rett til å uttale seg til pressen, og det er kun ledelsen. Vi andre må holde kjeft ellers risikerer vi jobbene våre.

Skrevet

Hvorfor står ikke de ansatte fram i avisene spør du? Vi har munnkurv, i vårt reglement står det tydelig hvem som har rett til å uttale seg til pressen, og det er kun ledelsen. Vi andre må holde kjeft ellers risikerer vi jobbene våre.

Det tror jeg du så absolutt har rett i.

Jeg har møtt mange enkeltpersoner som har gjort en fantastisk jobb, men som desverre stanger hodet mot systemet. Spesielt har dette vært personer som har jobbet tett med pasientene og tatt seg tid til å bli kjent med dem og deres samlede sykdomsbilde.

Desverre har spesialistene og ledelsen (innenfor ulike områder) særdeles sjelden vært noen av dem. Jeg kunne fortalt flere særdeles "grove" eksempler på fagmiljøer og enkeltpersoner innenfor bl.annet Ullevål universitetssykehus som ville fått håret til å reise seg på ryggen hos de fleste av dere - når det gjelder ansvarsfraskrivelse og slett arbeid.

Hadde jeg ikke gitt min beste venn et løfte før han døde, så ville jeg gått til både pressen med informasjonen samt anmeldt flere fagmiljøer og enkeltpersoner der for uforstand, ansvarsfraskrivelse og ikke minst fordi de bryter grovt med det regelverk de er satt til å følge - og for at pasientene ikke på noen måte blir tilkjent de rettigheter de faktisk har.

Jeg venter nå på svaret fra en obduksjonsrapport som det tar usedvanlig langt tid å få gjennomført. Litt avhengig av hva disse resultatene viser, så vurderer jeg likevel å bryte mitt løfte hvis det viser seg å være "riktig". For det kan i så fall komme andre pasienter til gode i fremtiden.

Dog vil det sansynligvis ødelegge karrieren til flere fagpersoner på Ullevål. Men det bekymrer meg mindre.....

Skrevet

Dette er pissprat om norsk helsevesen. Les historien engang til!! Han skrev seg selv ut av sykehuset før han var ferdigbehandlet!!! Jeg synes derfor ikke synd i han. Tror han at sykehuset er et hotell han selv kan sjekke inn og ut av? Det fungerer nemlig ikke sånn.

Når det gjelder denne enkeltsaken så kjenner verken du eller jeg detaljene godt nok til å vite hvem som ikke har gjort den jobben de burde gjøre.

Men jeg brukte den som et eksempel på noe som svært mange kjenner seg godt igjen i - nemlig hvor vanskelig det er å få hjelp i det norske helsevesen så lenge det ikke foreligger en klar og "enkel" diagnose.

Selvfølgelig har pasientene selv et ansvar. Men å kalle det jeg skriver for "pisspreik" viser vel mer hvor liten erfaring eller kunnskap du selv har om dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...