Gå til innhold

Fikk dere noen form for støtte/hjelp når dere flyttet hjemme fra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som hjelp inn på boligmarkedet eller at foreldre hadde spart osv. 

Her ingen hjelp eller støtte av noe slag. 

Anonymkode: 20fe1...d29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

. Jeg fikk 6000 fra sosialkontoret Og 10000 fra mamma til møbler. Dette var på 90 tallet og jeg leide ungdomsbolig. Det kostet 3000 i måneden i leie.

Noen år senere fikk jeg kommunalt lån til å kjøpe leilighet, dette var med boligtilskudd, så jeg var veldig heldig. Slik skaffet jeg meg bolig selv om jeg ikke hadde stor nok inntekt til å få lån i bank. Boligene kostet mindre på den tiden. Og leiligheten har gått opp 650% i verdi.

Anonymkode: 2b5e2...5b5

Skrevet

Foreldrene våre stilte opp som kausjonister slik at vi kjøpte et gammelt hus. Da var jeg 19. Vi pusset det opp. Nå skal jeg få litt hjelp av mamma, men vet ikke hvor mye hun ser for seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke noe sånn hjelp da jeg flyttet hjemmefra, for da flyttet jeg for å leie. Og husleien betalte jeg selv.

Men da jeg skulle inn på boligmarkedet så fikk jeg startlån av kommunen.

Anonymkode: d823a...810

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk noen brukte møbler og 10 000 kr.

Anonymkode: a5166...113

AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som har delt. Flere som har lyst å dele? 

Hører at der ikke er uvanlig å få sponset. 

Skrevet

Jeg bodde hjemme til jeg hadde spart opp egenandelen og måtte betale hjemme samtidig.  Etter ca tre år hadde jeg nok til å få lån.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk til dere som har delt. Flere som har lyst å dele? 

Hører at der ikke er uvanlig å få sponset. 

Verken jeg eller mannen min fikk hjelp av foreldre. Vi måtte greie oss selv. 

Endret av Vendi
Skrevet

Nei, ikke noe videre, min mor kjøpte mine første kjøkkengardiner husker jeg. Mine barn har fått hjelp, dog på ulike måter.

Skrevet

Nei.

Jeg tror også det var noe enklere å komme inn på boligmarkedet den gangen, og ikke vanlig at foreldrene måtte støtte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk forsikringspenger etter min avdøde far som omkom i en arbeidsulykke da jeg var 19 år og litt arv etter hans foreldre som døde kort tid etter. Skulle jo helst hatt min far i live og det var ikke snakk om store beløp, men det hjalp meg til å kjøpe min første bolig. 

Anonymkode: 48076...2fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2026 den 1.13):

Ja, jeg fikk litt støtte fra foreldre. Det var ikke så vanlig før, men så var det heller ikke så vanskelig å komme inn på boligmarkedet som nå. Tror det var ganske vanlig at en liten leilighet i Oslo kostet tre ganger en middels brutto årsinntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Og om dere har barn har dere gitt selv? 

Skrevet

Jeg fikk en pose matvarer hver gang de kom på besøk.

Jeg har ingenting å gi min sønn, bortsett fra at jeg evt kan stå som kausjonist. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og om dere har barn har dere gitt selv? 

Det kan være når den tid kommer.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/9/2026 at 7:45 AM, AnonymBruker said:

Jeg fikk ikke noe sånn hjelp da jeg flyttet hjemmefra, for da flyttet jeg for å leie. Og husleien betalte jeg selv.

Anonymkode: d823a...810

Ja, det vanlige er vel å leie først. Få som flytter rett til kjøpt leilighet/hus.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, det vanlige er vel å leie først. Få som flytter rett til kjøpt leilighet/hus.

Det ene barnet her fikk hjelp i form av å bo gratis hjemme lenge og spare til egenkapital mens hen jobbet som lærling. Hen kjøpte en liten leilighet da hen flyttet ut. 🙂

påskelilje
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det. Mannen min fikk penger av ei tante til å kjøpe ny bruktbil da den gamle vi hadde knakk sammen. Vi fikk vaskemaskin av foreldrene hans, og mye mat. Mine var støttende på andre måter enn økonomisk da vi var unge.

Våre egne voksne unger har ikke etablert seg helt ennå, men vi har hjulpet med flytting for hun mellomste 3 ganger. De får også en slump med penger eller mat innimellom,  og bor hjemme i lengre perioder uten å betale for seg. Vi er også rause med å låne bort bil når de er her.

Skrevet
Fru2020 skrev (2 timer siden):

Jeg fikk en pose matvarer hver gang de kom på besøk.

Jeg har ingenting å gi min sønn, bortsett fra at jeg evt kan stå som kausjonist. 

Mat fikk vi også av foreldrene til min daværende samboer ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...