Fru2020 Skrevet 10. april Skrevet 10. april Lillemus skrev (14 minutter siden): Mat fikk vi også av foreldrene til min daværende samboer ja. Husker hvor glad jeg ble når det lå en ost oppi. Prisen på ost kom som et sjokk for meg da jeg flyttet ut😅 3 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 13. april Skrevet 13. april Stipend. Var ferdig møblert stort sett dit jeg flyttet. Tok noen ganger med gamle møbler fra hjemme som var gjemt bort eller ikke trengtes mer. Ble kjørt av foreldre når jeg flyttet. Fikk penger av og til, husker ikke hvor mye. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 13. april Skrevet 13. april Jeg fikk hjelp av sosialen, de betalte husleie og strøm. 1 Siter
morsan Skrevet 15. april Skrevet 15. april Har ikke fått hjelp til boligkjøp eller fått oppsparte midler. Men i starten etter at jeg flyttet hjemmefra (etter videregående, for å studere), hendte det seg at de refunderte togbilletten hjem på besøk, eventuelt at de stakk til meg et par hundrelapper som bidrag til husholdningen. Særlig skjedde dette det første året etter at jeg begynte å studere, da lånekassens regler den gangen var at 19-åringer ble behovsprøvd opp mot foreldrenes inntekt, slik at jeg ikke fikk studielån før jeg var 20, selv om foreldrene mine bare hadde helt ordinær "arbeider-/funksjonærlønn". Så det første året livnærte jeg meg på lønn fra ekstrajobb supplert med et lite banklån som jeg nedbetalte de første årene etter at jeg begynte å få studielån. 0 Siter
laban Skrevet 15. april Skrevet 15. april morsan skrev (2 minutter siden): Særlig skjedde dette det første året etter at jeg begynte å studere, da lånekassens regler den gangen var at 19-åringer ble behovsprøvd opp mot foreldrenes inntekt, slik at jeg ikke fikk studielån før jeg var 20, selv om foreldrene mine bare hadde helt ordinær "arbeider-/funksjonærlønn". Jeg var også et sånt tilfelle. Jeg var den eneste i klassen min (det var et nytt studium, så vi var bare like mange som i en vanlig skoleklasse) som ikke fikk noe lån i det hele tatt første året. Mine foreldre hadde nemlig ligningsattester som viste hva de faktisk tjente, mens mange av de jeg gikk sammen med, hadde fedre med eget firma, feriehus i syden osv. - og ligningsattester som var litt mer "tilpassede". Helt komisk at jeg som lærerbarn hadde den rikeste bakgrunnen 🤭 Men jeg var også "underårig", jeg hadde begynt et år for tidlig på skolen og rakk derfor et friår mellom vgs og studier selv om jeg ikke var blitt 20. Det året tjente jeg litt penger, men betalte ikke noe for bolig og mat i barndomshjemmet. Så jeg levde av oppsparte midler og stipendet det første studieåret. Det var vel på den tiden at myndighetsalderen ble senket til 18 år, så man kunne stemme, dø for fedrelandet i krig eller sette seg i annen gjeld, men ikke kjøpe sprit eller ta opp studielån basert på egen inntekt... 1 Siter
morsan Skrevet 15. april Skrevet 15. april laban skrev (8 timer siden): Jeg var også et sånt tilfelle. Jeg var den eneste i klassen min (det var et nytt studium, så vi var bare like mange som i en vanlig skoleklasse) som ikke fikk noe lån i det hele tatt første året. Mine foreldre hadde nemlig ligningsattester som viste hva de faktisk tjente, mens mange av de jeg gikk sammen med, hadde fedre med eget firma, feriehus i syden osv. - og ligningsattester som var litt mer "tilpassede". Helt komisk at jeg som lærerbarn hadde den rikeste bakgrunnen 🤭 Men jeg var også "underårig", jeg hadde begynt et år for tidlig på skolen og rakk derfor et friår mellom vgs og studier selv om jeg ikke var blitt 20. Det året tjente jeg litt penger, men betalte ikke noe for bolig og mat i barndomshjemmet. Så jeg levde av oppsparte midler og stipendet det første studieåret. Det var vel på den tiden at myndighetsalderen ble senket til 18 år, så man kunne stemme, dø for fedrelandet i krig eller sette seg i annen gjeld, men ikke kjøpe sprit eller ta opp studielån basert på egen inntekt... Jeg følte nesten mitt innlegg begynte å ligne på en Oslo-losen historie om hvordan det var før i tida, og ditt føyer seg også inn i rekka 😂 Men sånn var det altså! Behovsprøving av myndige folk opp mot foreldrene. Helt utrolig’ 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.