Gå til innhold

Blitz på kollisjonskurs med FN?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åsså... e'ru sånn elitær, du 'a. Æ'kke 'dialeten min ålreit 'a?

;)

Dialekt er flott det, men skriftlig så gjør det seg dårlig hvis man forsøker å skrive noe seriøst :-)

"........................"

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

31

• favn

18

• Prozak

14

• Sør

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Rent bortsett fra en liten kjerne i begge miljøer, så består begge miljøer ellers av nøyaktig de samme typer unge mennesker.

I utgangspunktet er det store flertallet harmløse ungdommer med personlige problemer som søker mer et tilhold til "noe" enn å ha en politisk ideologi.

Det de har til felles er en følelse av avmakt og et opprør mot det "eksisterende" system som de finner det vanskelig å passe inn i.

"Rent bortsett fra en liten kjerne i begge miljøer, så består begge miljøer ellers av nøyaktig de samme typer unge mennesker."

Du viser jo bare hvor lite innsikt du har i dette, og hvor skremmende lite du vet eller er villig til å forstå. At man kan finne flere fellestrekk med grupper av mennesker er noe ganske annet enn å konkludere med at det er "nøyaktig samme type mennesker". Du har nok egentlig gode hensikter med dine standpunkter, men de er desverre så totalitære, unyanserte og uvitende i dette tilfellet at det hele blir feil.

Og hvis du nå klassifiserer meg som en som står på motsatt side av deg i politikk- og verdispørsmål, så bekrefter du dette.

".........................."

Skrevet

Det er greit at du ikke gidder diskutere dine egne påstander, men da er det i grunn best å holde dem for seg selv.

Nei nei nei - det er ikke påstandene mine som er problemet. Greia er at det er ingenting som tyder på at du har ett fnugg av kjennskap eller kunnskap om disse miljøene. Det har jeg, og derfor blir det bare meningsløst å diskutere det med deg, enn den tid du faktisk lever under den villfarelsen at du har noen som helst kunnskaper om det. Man kan ikke diskutere med en som vet ingenting, men som tror han vet alt. Det blir like dumt som om jeg skal begynne å krangle med en atomfysiker - riktignok vet jeg litt om det, men ikke nok til å gi meg mulighet til å irettesette en som vet mer enn meg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er vel heller motsatt...

Så det er altså ikke blitzerne som finner ut at nynazistene har "møte" på et hotell i Oslo, for så å møte mannsterke opp for å ta dem?

Det var heller ikke blitzerne som fant ut at noen nynazister i våres hadde noe møtegreier nede ved vikingmuseet i Oslo, og derfor møtte mannsterke opp og banket dritten ut av flere av dem med slagvåpen?

Det er altså ikke blitzerne som angriper nynazistene hver gang de går i en eller annen motbydelig parade?

Det var heller ikke blitzere som mannsterke angrep meg på byen i Oslo fordi jeg gikk med boots og hadde skinna meg for ca. 10 år siden?

Jeg har kjent blitzere og jeg har kjent nynazister. Jeg har kjent blitzere som har vært nynazister og nynazister som har vært blitzere.

Ofte snakker vi bare om mennesker som søker en tilhørighet. Spesielt i nazimiljøet. Tapere som knapt vet hva de sloss for, men som endelig får noe de aldri har hatt: Venner.

Skrevet

Så det er altså ikke blitzerne som finner ut at nynazistene har "møte" på et hotell i Oslo, for så å møte mannsterke opp for å ta dem?

Det var heller ikke blitzerne som fant ut at noen nynazister i våres hadde noe møtegreier nede ved vikingmuseet i Oslo, og derfor møtte mannsterke opp og banket dritten ut av flere av dem med slagvåpen?

Det er altså ikke blitzerne som angriper nynazistene hver gang de går i en eller annen motbydelig parade?

Det var heller ikke blitzere som mannsterke angrep meg på byen i Oslo fordi jeg gikk med boots og hadde skinna meg for ca. 10 år siden?

Jeg har kjent blitzere og jeg har kjent nynazister. Jeg har kjent blitzere som har vært nynazister og nynazister som har vært blitzere.

Ofte snakker vi bare om mennesker som søker en tilhørighet. Spesielt i nazimiljøet. Tapere som knapt vet hva de sloss for, men som endelig får noe de aldri har hatt: Venner.

Det tror jeg du har helt rett i. At de skal være så politisk (korrekte) bevisste tror jeg ikke på et øyeblikk.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg.

Skrevet

"Rent bortsett fra en liten kjerne i begge miljøer, så består begge miljøer ellers av nøyaktig de samme typer unge mennesker."

Du viser jo bare hvor lite innsikt du har i dette, og hvor skremmende lite du vet eller er villig til å forstå. At man kan finne flere fellestrekk med grupper av mennesker er noe ganske annet enn å konkludere med at det er "nøyaktig samme type mennesker". Du har nok egentlig gode hensikter med dine standpunkter, men de er desverre så totalitære, unyanserte og uvitende i dette tilfellet at det hele blir feil.

Og hvis du nå klassifiserer meg som en som står på motsatt side av deg i politikk- og verdispørsmål, så bekrefter du dette.

Å si at det er nøyaktig de smame typer mennesker var kanskje en litt uheldig formulering.

Likevel finnes det mange eksempler på personer som har gått fra det ene miljøet og over til det andre - så noen av dem er nødvendigvis nøyaktig de samme, selv om det ikke gjelder alle.

Dog ser jeg ikke at du har så mange konkrete argumenter annet enn at "jeg tar feil, og du har rett".

Kan du underbygge dine påstander noe bedre?

Skrevet

Nei nei nei - det er ikke påstandene mine som er problemet. Greia er at det er ingenting som tyder på at du har ett fnugg av kjennskap eller kunnskap om disse miljøene. Det har jeg, og derfor blir det bare meningsløst å diskutere det med deg, enn den tid du faktisk lever under den villfarelsen at du har noen som helst kunnskaper om det. Man kan ikke diskutere med en som vet ingenting, men som tror han vet alt. Det blir like dumt som om jeg skal begynne å krangle med en atomfysiker - riktignok vet jeg litt om det, men ikke nok til å gi meg mulighet til å irettesette en som vet mer enn meg.

Dog har du jo ikke kommet med noe konkret selv. Kun "floskler" om at dette vet du så mye mer om enn "alle oss andre" - og "alle vi andre tar fullstendig feil og vet ingen ting".

Du har ikke underbygget noe av det du påstår vi tar feil i.

Skrevet

Finner du også nazister med "edle" motiver for nazismen sin?

Finnes det "edle motiver" for å ville gasse jøder?

Jeg kjenner ingen i de nazistiske miljøene, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Men rent intuitivt vil jeg anta at de fleste nazister ikke har noen motiver som jeg ville definere som "edle".

Når det gjelder blitzerne, så kan det være at det finnes noen fåtalls der som faktisk har "edle" motiver for hva de gjør. Det betyr ikke at det de gjør er noe "bedre" av den grunn.

Skrevet

Mitt kjennskap til og inntrykk av Blitz er at den seriøse delen består av mennesker med politisk og samfunnsmessig god og sterk agenda - i et nøtteskall møte høyreekstremister med hardt tilsvar, internasjonalt solidaritetsarbeide politisk/sosialt, samt operere sånn eller slik mot elendig boligbolitikk i Oslo.

Blitz er eksplisitte på å være et åpent hus, også for samfunnets utstøtte. Jeg tror ganske bestemt at alle er velkomne, bortsett fra folk fra ytre høyre. Det gjør at huset/miljøet selvsagt tiltrekker seg endel 'tapere' og forvirrede typer for å si det litt stygt, gjerne yngre lost-cases som klusser det meste til på den ene eller andre måten.

Hehe, det er forvirrende for politi, politikere og allmuen at de fleste av Blitz' engasjerte mennesker har høy utdanning og et kunnskapsnivå langt over deres eget.

"....at de fleste av Blitz' engasjerte mennesker har høy utdanning og et kunnskapsnivå langt over deres eget".

Hva mener du med begrepet "engasjert"? De "engasjerte" blitzerne jeg har sett med slagvåpen hadde en merkverdig måte å vise sitt engasjement på....

Dog finnes det nok sikkert noen få som passer inn i din beskrivelse, men f.eks Lillevollen passer heller ikke inn der.

Skrevet

Å si at det er nøyaktig de smame typer mennesker var kanskje en litt uheldig formulering.

Likevel finnes det mange eksempler på personer som har gått fra det ene miljøet og over til det andre - så noen av dem er nødvendigvis nøyaktig de samme, selv om det ikke gjelder alle.

Dog ser jeg ikke at du har så mange konkrete argumenter annet enn at "jeg tar feil, og du har rett".

Kan du underbygge dine påstander noe bedre?

De som dro fra Blitz og over i nynazistgjenger (historier fra 80-tallet), inngikk ikke i den politiske Blitz-delen. Dette var anti-sosiale folk i Blitz-sammenheng, men i og med Blitz-husets åpne profil da ikke nektet adgang med mindre det ble bråk. Dersom deres (senere) nazi-sympatier hadde vært kjent, kan jeg forsikre deg om at de hadde blitt kjeppjaget på minuttet.

Skrevet

"....at de fleste av Blitz' engasjerte mennesker har høy utdanning og et kunnskapsnivå langt over deres eget".

Hva mener du med begrepet "engasjert"? De "engasjerte" blitzerne jeg har sett med slagvåpen hadde en merkverdig måte å vise sitt engasjement på....

Dog finnes det nok sikkert noen få som passer inn i din beskrivelse, men f.eks Lillevollen passer heller ikke inn der.

Politisk og samfunnsmessig engasjert, jobbe aktivt politisk og samfunnsmessig.

Skrevet

Jeg kjenner ingen i de nazistiske miljøene, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Men rent intuitivt vil jeg anta at de fleste nazister ikke har noen motiver som jeg ville definere som "edle".

Når det gjelder blitzerne, så kan det være at det finnes noen fåtalls der som faktisk har "edle" motiver for hva de gjør. Det betyr ikke at det de gjør er noe "bedre" av den grunn.

Nazistene har som hensikt å drepe/skade jøder, muslimer, utlendinger, osv.

Blitzerne har som hensikt å forhindre at nazistene klarer det.

Ser du ingen vesentlig forskjell?

Skrevet

Forresten, hva angår den personen du navngir, er han svært hyggelig og en fyr med mye kunnskap. At han frivillig ble talsperson, satte såpass sterkt fokus på ham at politimesteren i Oslo i sin tid eksplisitt satte ham som samfunnsfiende nr 1.

Det er fullstendig hårreisende at en person som vier seg til politisk arbeide og demonstrerer (begge deler en selvfølge i et fritt demokrati) anses som ekstremt mye farligere enn mordere, voldtektsforbrytere, incestgalninger og økonomiske svindlere i millionklassen. En skam og faen ikke til å tro.

Jeg har virkelig all respekt for en mann som har fått trynet most i asfalten et uttall ganger, men som likevel står på for de som er svakere stilt. Skjønner godt at fyren ikke frivillig har latt seg mose og bli jult opp av Grenlandspolitiet.

Og hvis du ikke aksepterer demonstrasjoner som del av ytringsfriheten, er du en borgerlig dott.

Skrevet

Jeg antok at det du sier nå - kort og konsist - er allmenn kunnskap selv for det fjerneste gudsord, så jeg sa det ikke.

Skrevet

Jeg antok at det du sier nå - kort og konsist - er allmenn kunnskap selv for det fjerneste gudsord, så jeg sa det ikke.

Hei favn,

Dessverre er ikke alle så opplyste som deg. :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei favn,

Dessverre er ikke alle så opplyste som deg. :-)

Med vennlig hilsen

Nånå, det skal ikke mye til for å få med seg akkurat det der.

Skrevet

Nånå, det skal ikke mye til for å få med seg akkurat det der.

Desto verre at flere av de som skriver i denne tråden ikke har fått det med seg. Det skyldes kanskje at den politiske avstanden mellom dem og ytre-høyrefløy ikke er så stor som den burde være.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Forresten, hva angår den personen du navngir, er han svært hyggelig og en fyr med mye kunnskap. At han frivillig ble talsperson, satte såpass sterkt fokus på ham at politimesteren i Oslo i sin tid eksplisitt satte ham som samfunnsfiende nr 1.

Det er fullstendig hårreisende at en person som vier seg til politisk arbeide og demonstrerer (begge deler en selvfølge i et fritt demokrati) anses som ekstremt mye farligere enn mordere, voldtektsforbrytere, incestgalninger og økonomiske svindlere i millionklassen. En skam og faen ikke til å tro.

Jeg har virkelig all respekt for en mann som har fått trynet most i asfalten et uttall ganger, men som likevel står på for de som er svakere stilt. Skjønner godt at fyren ikke frivillig har latt seg mose og bli jult opp av Grenlandspolitiet.

Og hvis du ikke aksepterer demonstrasjoner som del av ytringsfriheten, er du en borgerlig dott.

Jeg aksepterer selvfølgelig fredlige demonstrasjoner.

Men i blitzsammenheng så har en rekke av de demonstrasjoner og markeringer de har stått for vært alt annet en "fredlige". I den grad Lillevollen har blitt møtt med samme mynt så mener jeg det er fullstendig fortjent.

Om han ellers er en hyggelig og sympatisk person kan jeg ikke se har noe med saken å gjøre?

Svært mange overgripere, mordere og andre "verstinger" blir også beskrevet slik av de som kjenner dem, uten at det er et formildende trekk. Og dette sagt uten at jeg karakteriserer Lillevollen i samme bås som de ovennevnte.

Og hvis du karakteriserer meg som en "borgerlig dott" når jeg benytter ytringsfriheten til å si hva jeg mener om Lillevollen og de alt annet enn fredlige demonstrasjonene han svært ofte har vært sterkt delaktig i, så speiler vel heller den karakteristikken direkte tilbake på deg?

Skrevet

Jeg ser vesentlige forskjeller i målsettingen, men svært få i det meste av de faktiske handlinger de utfører for å uttrykke sine "meninger".

Merkelig at du som ellers argumenterer for at det er de faktiske handlinger som er viktig og ikke hva man hadde av "edle hensikter", nå plutselig synes at det er det vesentlige?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...