Gå til innhold

selvbiografi - autist


Gjest LucySky

Anbefalte innlegg

Gjest LucySky

For noen år siden sto jeg i bokhandel og lette etter noe i bokylla med psykiske lidelser. Da kom jeg tilfeldig til å bla i ei bok som en voksen autist hadde skrevet, om livet sitt. Jeg sto og sto og leste og leste. Desverre kjøpte jeg den ikke, jeg var kommet for noe helt annet - og nå skulle jeg gjerne lest den ordentlig, men har ikke peiling på navn og tittel.

Det var en kvinne, ung, og jeg husker det var litt blest om boka i avisene da den kom.

Noen som kan navnet? Husker boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Donna Williams heter forfatteren. Hun er som du skriver autist og har skrevet minst 3 selvbiografiske bøker.

De heter på hhv. norsk og engelsk:

Ingen ingensteds - Nobody nowhere

Fra ingen til en - Somebody somewhere

Som farge for en blind - Like color to the blind (tror jeg...)

Les bøkene i rekkefølge, det er nesten et "must" fordi hun i bok 2 og 3 henviser til tidligere erfaringer mm. som er beskrevet i foregående bok/bøker.

Fåes i pocket-utgave på bokkilden.no til 63 kr pr stk.

Har lest de tidligere selv, og har hatt et par av de, men lånt bort og aldri fått igjen... Tenkte jeg skulle kjøpe alle 3 snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente831365380491

Donna Williams heter forfatteren. Hun er som du skriver autist og har skrevet minst 3 selvbiografiske bøker.

De heter på hhv. norsk og engelsk:

Ingen ingensteds - Nobody nowhere

Fra ingen til en - Somebody somewhere

Som farge for en blind - Like color to the blind (tror jeg...)

Les bøkene i rekkefølge, det er nesten et "must" fordi hun i bok 2 og 3 henviser til tidligere erfaringer mm. som er beskrevet i foregående bok/bøker.

Fåes i pocket-utgave på bokkilden.no til 63 kr pr stk.

Har lest de tidligere selv, og har hatt et par av de, men lånt bort og aldri fått igjen... Tenkte jeg skulle kjøpe alle 3 snart.

Er det om hun der som sov med øynene åpne fordi hun var redd? Og som samlet på glass-skår i forskjellige farger? Eller er det en annen bok???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det om hun der som sov med øynene åpne fordi hun var redd? Og som samlet på glass-skår i forskjellige farger? Eller er det en annen bok???

Vet du, det er så mange år siden jeg leste bøkene hennes at jeg er litt usikker nå. Men det kan stemme. Skal som nevnt kjøpe og lese de igjen snart :-)

Men du kan se mer på http://www.donnawilliams.net/ (kom plutselig på at jeg for en god stund tilbake hadde sett nettsiden hennes). Der står det litt om bøkene hennes også. Hun har skrevet flere enn de tre jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente831365380491

Vet du, det er så mange år siden jeg leste bøkene hennes at jeg er litt usikker nå. Men det kan stemme. Skal som nevnt kjøpe og lese de igjen snart :-)

Men du kan se mer på http://www.donnawilliams.net/ (kom plutselig på at jeg for en god stund tilbake hadde sett nettsiden hennes). Der står det litt om bøkene hennes også. Hun har skrevet flere enn de tre jeg nevnte.

Når jeg tenker etter, så tror jeg kanskje at det er en annen enn de bøkene du nevnte...Tror denne heter et eller annet med en glassveranda. Mamma har den, skal sjekke når jeg kommer hjem dit...Ikke sikkert at det er hun som har skrevet den heller. Vet bare at den handler om en autist. Søskenbarnet mitt er det, sikkert derfor hun har kjøpt den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg tenker etter, så tror jeg kanskje at det er en annen enn de bøkene du nevnte...Tror denne heter et eller annet med en glassveranda. Mamma har den, skal sjekke når jeg kommer hjem dit...Ikke sikkert at det er hun som har skrevet den heller. Vet bare at den handler om en autist. Søskenbarnet mitt er det, sikkert derfor hun har kjøpt den...

Kanskje Herbjørg Wassmo's Huset med den blinde glassveranda? Den handler om en jente som blir misbrukt av stefaren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter, så tror jeg kanskje at det er en annen enn de bøkene du nevnte...Tror denne heter et eller annet med en glassveranda. Mamma har den, skal sjekke når jeg kommer hjem dit...Ikke sikkert at det er hun som har skrevet den heller. Vet bare at den handler om en autist. Søskenbarnet mitt er det, sikkert derfor hun har kjøpt den...

Er det ikke Herbjørg Wassmo som har skrevet den om glassveranda da tro...?

Jo, det er det. "Huset med den blinde glassveranda" heter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente831365380491

Kanskje Herbjørg Wassmo's Huset med den blinde glassveranda? Den handler om en jente som blir misbrukt av stefaren sin.

Mulig at det er jeg som blander titler...men den boken jeg tenkte på (sånn egentlig) handler om ei jente med autisme...Har lest huset med den blinde glassveranda. Kan hende at jeg bare husker feil....må sjekke når jeg kommer hjem til foreldrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente831365380491

Er det ikke Herbjørg Wassmo som har skrevet den om glassveranda da tro...?

Jo, det er det. "Huset med den blinde glassveranda" heter den.

Tror det er jeg som husker feil. For det er ikke bøkene om Tora jeg tenker på...nå kommer jeg til å ligge å tenke på det, og sikkert ikke få sove i natt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det er jeg som blander titler...men den boken jeg tenkte på (sånn egentlig) handler om ei jente med autisme...Har lest huset med den blinde glassveranda. Kan hende at jeg bare husker feil....må sjekke når jeg kommer hjem til foreldrene mine.

Ok, var det første jeg tenkte på når jeg hørte ordet glassveranda nemlig...

Du får si fra når du kommer på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter, så tror jeg kanskje at det er en annen enn de bøkene du nevnte...Tror denne heter et eller annet med en glassveranda. Mamma har den, skal sjekke når jeg kommer hjem dit...Ikke sikkert at det er hun som har skrevet den heller. Vet bare at den handler om en autist. Søskenbarnet mitt er det, sikkert derfor hun har kjøpt den...

OK. Men anbefaler de bøkene til Donna Williams uansett. Selv om jeg ikke husker alle detaljer, så var det absolutt en opplevelse for meg å lese de bøkene. Jeg har selv jobbet med autister for mange år siden, og Donna Williams' bøker ga meg en større innsikt i hvordan autister kan tenke og føle omkring ting. Andre ting er mer "normale" når det gjelder personlighetsutvikling. Hun er også en godtfungerende autist, i motsetning til de jeg jobbet med. Så det er jo utrolig mange nyanser av den diagnosen og personene med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente831365380491

Ok, var det første jeg tenkte på når jeg hørte ordet glassveranda nemlig...

Du får si fra når du kommer på det!

Måtte sende mld til mamma, men hun huska selvfølgelig ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bente831365380491

OK. Men anbefaler de bøkene til Donna Williams uansett. Selv om jeg ikke husker alle detaljer, så var det absolutt en opplevelse for meg å lese de bøkene. Jeg har selv jobbet med autister for mange år siden, og Donna Williams' bøker ga meg en større innsikt i hvordan autister kan tenke og føle omkring ting. Andre ting er mer "normale" når det gjelder personlighetsutvikling. Hun er også en godtfungerende autist, i motsetning til de jeg jobbet med. Så det er jo utrolig mange nyanser av den diagnosen og personene med denne.

Det sies at ingen autister er like! Og de er faktisk utrolig smarte (hvertfall mange av dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er jeg som husker feil. For det er ikke bøkene om Tora jeg tenker på...nå kommer jeg til å ligge å tenke på det, og sikkert ikke få sove i natt....

Da het den sikkert ikke noe med glassveranda heller, det er jo ikke akkurat en vanlig tittel, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente831365380491

Da het den sikkert ikke noe med glassveranda heller, det er jo ikke akkurat en vanlig tittel, eller?

Nei, det er jo ikke det....Så irriterende å ikke huske! Blir nok å gruble på det til jeg blir grønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det om hun der som sov med øynene åpne fordi hun var redd? Og som samlet på glass-skår i forskjellige farger? Eller er det en annen bok???

Jeg har tenkt litt mer på det, og søkt litt. Og ja, det stemmer at hun var opptatt av fargede ting, mulig at det var glassbiter. Nå idag bruker hun faktisk fargede brilleglass (gjorde i alle fall for noen år siden), fordi dette hjalp henne å oppfatte synsinntrykk bedre.

Og det om å sove med øynene åpne stemmer også:

""I was afraid to sleep, always had been. I would sleep with my eyes open and I did this for years. I guess I did not appear to be terribly normal. Haunting or Haunted would have been better adjectives. I was afraid of the dark, though I loved the early dawn and dusk."

From 'Nobody Nowhere' by Donna Williams"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt mer på det, og søkt litt. Og ja, det stemmer at hun var opptatt av fargede ting, mulig at det var glassbiter. Nå idag bruker hun faktisk fargede brilleglass (gjorde i alle fall for noen år siden), fordi dette hjalp henne å oppfatte synsinntrykk bedre.

Og det om å sove med øynene åpne stemmer også:

""I was afraid to sleep, always had been. I would sleep with my eyes open and I did this for years. I guess I did not appear to be terribly normal. Haunting or Haunted would have been better adjectives. I was afraid of the dark, though I loved the early dawn and dusk."

From 'Nobody Nowhere' by Donna Williams"

Sitatet i svaret mitt ovenfor er hentet fra:

http://www.nas.org.uk/nas/jsp/polopoly.jsp?d=367&a=3376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente831365380491

Jeg har tenkt litt mer på det, og søkt litt. Og ja, det stemmer at hun var opptatt av fargede ting, mulig at det var glassbiter. Nå idag bruker hun faktisk fargede brilleglass (gjorde i alle fall for noen år siden), fordi dette hjalp henne å oppfatte synsinntrykk bedre.

Og det om å sove med øynene åpne stemmer også:

""I was afraid to sleep, always had been. I would sleep with my eyes open and I did this for years. I guess I did not appear to be terribly normal. Haunting or Haunted would have been better adjectives. I was afraid of the dark, though I loved the early dawn and dusk."

From 'Nobody Nowhere' by Donna Williams"

Da var det nok den boka...For det er det jeg husker om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at ingen autister er like! Og de er faktisk utrolig smarte (hvertfall mange av dem).

Ja, autister er nok minst like forskjellige som oss mer eller mindre "normale", selv om de selvsagt har noen fellestrekk for å få den diagnosen.

Og autister er ikke i utgangspunktet tilbakestående (de kan selvsagt være det, om man har en sammensatt funksjonshemning). Problemet for autister, slik jeg har forstått det, er at de har problemer med å tolke inntrykk, forstå sosiale og språklige "koder" og å selv kunne uttrykke seg. Så det er først og fremst på sanse-inntrykk og kommunikasjon problemene ligger. Men det er jo en svært overforenklet "forklaring" da. Men enig i at mange autister kan være svært intelligente, ofte mer intelligente på enkelte områder, og så ha langt lavere funksjonsnivå på andre områder.

De autistene jeg jobbet med hadde store kommunikasjonsvansker (samt en rekke andre problemer), men det ble hjulpet noe med bruk av forenklet tegnspråk, visuelle oversikter ("dagsplan" med foto av hva som skulle skje den dagen, for å visualisere og skape bedre oversikt/kontroll over dagen) og andre kommunikasjonshjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...