Gå til innhold

selvbiografi - autist


Gjest LucySky

Anbefalte innlegg

Da var det nok den boka...For det er det jeg husker om den.

Les alle tre bøkene i sammenheng, om du er mer interessert. :-)

De kan som nevnt kjøpes for kr 63 pr stk på bokkilden.no - eller lånes på biblioteket, dersom moren din ikke har alle. Det er flott å se den utvilingen hun går gjennom i løpet av bøkene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bente831365380491

Ja, autister er nok minst like forskjellige som oss mer eller mindre "normale", selv om de selvsagt har noen fellestrekk for å få den diagnosen.

Og autister er ikke i utgangspunktet tilbakestående (de kan selvsagt være det, om man har en sammensatt funksjonshemning). Problemet for autister, slik jeg har forstått det, er at de har problemer med å tolke inntrykk, forstå sosiale og språklige "koder" og å selv kunne uttrykke seg. Så det er først og fremst på sanse-inntrykk og kommunikasjon problemene ligger. Men det er jo en svært overforenklet "forklaring" da. Men enig i at mange autister kan være svært intelligente, ofte mer intelligente på enkelte områder, og så ha langt lavere funksjonsnivå på andre områder.

De autistene jeg jobbet med hadde store kommunikasjonsvansker (samt en rekke andre problemer), men det ble hjulpet noe med bruk av forenklet tegnspråk, visuelle oversikter ("dagsplan" med foto av hva som skulle skje den dagen, for å visualisere og skape bedre oversikt/kontroll over dagen) og andre kommunikasjonshjelpemidler.

Søskenbarnet mitt er hvertfall ganske så intelligent! Da hun var ca 2 år, la hun klosser med tall i riktig rekkefølge fra 1 til 10. Faren ble skikkelig overraska da han så det første gang. Trodde det var tilfeldig, og rotet det til, men hun la dem i samme rekkefølge. Men andre leker også, hun husket hvordan hun hadde dem, uansett hvordan man rotet i det. Skrev alfabetet på pc også. Helt imponert! Hun ser ut til å klare seg veldig bra. De har vært nødt til å flytte da, for hun trakk seg bort fra store folkemengder, og stakk til skogs, men det er visst blitt bedre etter at de flyttet til et mindre sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenbarnet mitt er hvertfall ganske så intelligent! Da hun var ca 2 år, la hun klosser med tall i riktig rekkefølge fra 1 til 10. Faren ble skikkelig overraska da han så det første gang. Trodde det var tilfeldig, og rotet det til, men hun la dem i samme rekkefølge. Men andre leker også, hun husket hvordan hun hadde dem, uansett hvordan man rotet i det. Skrev alfabetet på pc også. Helt imponert! Hun ser ut til å klare seg veldig bra. De har vært nødt til å flytte da, for hun trakk seg bort fra store folkemengder, og stakk til skogs, men det er visst blitt bedre etter at de flyttet til et mindre sted.

Kjempebra at de har funnet et sted som fungerer bedre for henne!

Har hun greit språk? (Tale- eller tegnspråk, evt. bruk av data eller andre hjelpemidler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter, så tror jeg kanskje at det er en annen enn de bøkene du nevnte...Tror denne heter et eller annet med en glassveranda. Mamma har den, skal sjekke når jeg kommer hjem dit...Ikke sikkert at det er hun som har skrevet den heller. Vet bare at den handler om en autist. Søskenbarnet mitt er det, sikkert derfor hun har kjøpt den...

Huset med den blinde glassverandaen av Torbjørg Wassmo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente831365380491

Kjempebra at de har funnet et sted som fungerer bedre for henne!

Har hun greit språk? (Tale- eller tegnspråk, evt. bruk av data eller andre hjelpemidler)

Hun snakker. Ikke så mye da. Men når hun snakker, snakker hun søring...sånn som andre barn gjør når de leker. Foreldrene snakker også litt sånn til henne. Mulig de får bedre kontakt med henne på den måten. Hun brukte tegn til tale før. Men hun er blitt flink. Går til skolen alene og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun snakker. Ikke så mye da. Men når hun snakker, snakker hun søring...sånn som andre barn gjør når de leker. Foreldrene snakker også litt sånn til henne. Mulig de får bedre kontakt med henne på den måten. Hun brukte tegn til tale før. Men hun er blitt flink. Går til skolen alene og sånn.

Fra det jeg har lest av og om Donna Williams mm, så mener jeg å huske at autister ofte har problemer med å få med seg budskapet når man har mye vekslende tonefall og "melodi" i stemmen når man snakker, at det er bedre å ikke bruke for mye ansiktsmimikk og vekslende tonefall, slik at den personen som har autisme kan få kun ett budskap, det som sies (evt vises med tegn), ikke mange andre signaler samtidig. For det er jo tilleggs-signaler når man setter opp div. ansiktsuttrykk og har et vekslende tonefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristiiina

Vet du, det er så mange år siden jeg leste bøkene hennes at jeg er litt usikker nå. Men det kan stemme. Skal som nevnt kjøpe og lese de igjen snart :-)

Men du kan se mer på http://www.donnawilliams.net/ (kom plutselig på at jeg for en god stund tilbake hadde sett nettsiden hennes). Der står det litt om bøkene hennes også. Hun har skrevet flere enn de tre jeg nevnte.

hun må vel ha vært høytfungerende autist for å kunne skrive boka. Men vet man om hun egentlig gikk under betegnelsen autist? eller kan hun likeså godt ha Asperger syndrom? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun må vel ha vært høytfungerende autist for å kunne skrive boka. Men vet man om hun egentlig gikk under betegnelsen autist? eller kan hun likeså godt ha Asperger syndrom? noen som vet?

På skolen min datter går på er det en hel klasse med bare autister,og de aller fleste er høyst "oppegående".Det finnes uttallige grader av autisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest labamba

hun må vel ha vært høytfungerende autist for å kunne skrive boka. Men vet man om hun egentlig gikk under betegnelsen autist? eller kan hun likeså godt ha Asperger syndrom? noen som vet?

Hun var autist. Er en lege/psykiater e.l som bekrefter det i forordet. Og når man leser boka så ser man at hun fungerer mye dårligere enn en med arpergers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun må vel ha vært høytfungerende autist for å kunne skrive boka. Men vet man om hun egentlig gikk under betegnelsen autist? eller kan hun likeså godt ha Asperger syndrom? noen som vet?

Som du ser av svaret fra labamba, så er det visst bekreftet at hun er autist.

At hun har klart å oppnå så mye, bl.a. å skrive bøker, er vel mye pga at hun MÅTTE klare seg selv i livet, pga en svært dysfunksjonell familie, som overhodet ikke støttet henne i oppveksten. Men det var jo slett ikke uten store problemer at hun klarte seg på egne ben.

Og selvsagt er hun en godtfungerende autist, mens de autister jeg selv har vært i kontakt med var klassifisert som svært dårligfungerende. Allikevel var det noen ting i hennes bøker som ga meg aha-opplevelser ift. det jeg hadde erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...