Gå til innhold

Arne Treholt

Anbefalte innlegg

Gjest bebba
Skrevet

Du skriver at du ikke her for å diskutere, men for å belære. Det har vel de fleste skjønt for lengst. Noe nytt?

Det var forøvrig Mr Kahn og ikke jeg som helt korrekt påpekte at Treholt hadde det mektige maktaparatet med AP og Brundtland i spissen i ryggen.

Grunnen til at han i det hele tatt ble dømt er at vi i Norge gudskjelov har et markert og klart skille mellom den utøvende og den dømmende statsmakt slik prinsippet er i et samfunn bygd rundt paralemtarismen med deling av makt.

Det norske samfunn bestod prøven og fikk svikeren i fengsel på tross av press og utidig inblanding.

Jeg er ikke her for å diskutere politikk med deg. Det andre har jeg ikke lyst å kommentere. Jeg har mine prinsipper for hva jeg diskuterer, og det som jeg har sett av dine diskusjonsmåter frister ikke.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mr Kahn

7

• Sør

4

• Prozak

4

• Jeg er en annen

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest bebba
Skrevet

Klart det er representativt for veldig manges syn; det er jo nøyaktig slik media har fremstillt saken. Ikke mye flersidig belysning av den saken der, gitt.

"........................."

Det var akkurat det jeg ville få frem, at jeg synes at det er nyanser i denne saken som jeg prøver å få med meg.

Skrevet

Du bør kanskje være forsiktig med slike antydelser overfor politikere her i Norge. Tror ikke at du kan stå for dem i det hele tatt.

Jeg kan stå for det jeg sier og skriver, og det ville ikke kostet meg en kalori å rope det ut fra Stortingets talestol om nødvendig. Hva skulle de i så fall gjort? Dopet meg ned og sendt meg til Gulag i en kuvogn, slik de gjorde med uønskede under både WWII og den kalde krigen?

Det frie ordet er et mektig våpen, og noe den totalitære familien frykter mest. Dine kampanjeinnlegg til Treholts fremme vil derfor ikke bli stående uimotsagt.

Forøvrig, et annet sted og en annen tid, så ville Treholt blitt bundet til en stokk med bind for øynene og skutt med ti geværer. En som svikter både land og folk er ikke verd mer heller.

Gjest bebba
Skrevet

Jeg kan stå for det jeg sier og skriver, og det ville ikke kostet meg en kalori å rope det ut fra Stortingets talestol om nødvendig. Hva skulle de i så fall gjort? Dopet meg ned og sendt meg til Gulag i en kuvogn, slik de gjorde med uønskede under både WWII og den kalde krigen?

Det frie ordet er et mektig våpen, og noe den totalitære familien frykter mest. Dine kampanjeinnlegg til Treholts fremme vil derfor ikke bli stående uimotsagt.

Forøvrig, et annet sted og en annen tid, så ville Treholt blitt bundet til en stokk med bind for øynene og skutt med ti geværer. En som svikter både land og folk er ikke verd mer heller.

For all del, hvis du går innpå stortinget og skriker dette der så blir du anmeldt og arrestert, og bra er det. Jeg fremholder fremdeles at utsagnene dine i denne tråden er usmakelige. For øvrig ikke første gang jeg synes det om dine innlegg her. Og siden ordet er fritt har jeg vel lov til å si det.

Skrevet

Det var akkurat det jeg ville få frem, at jeg synes at det er nyanser i denne saken som jeg prøver å få med meg.

Men hvis du sier det, så erter du på deg våre selvoppnevnte eksperter her inne :-)

".........................."

Jeg er en annen
Skrevet

Straffeutmålingen i Treholt-saken viser hvor uhyrlig norsk rettspraksis kan være. Han fikk 20 år - voldtektsmenn, barnemishandlere og mordere får bare en brøkdel.

Helt enig. Dessuten gjorde han jo bare hypotetisk skade, det gikk faktisk ikke ut over noen.

Gjest Morsk
Skrevet

For all del, hvis du går innpå stortinget og skriker dette der så blir du anmeldt og arrestert, og bra er det. Jeg fremholder fremdeles at utsagnene dine i denne tråden er usmakelige. For øvrig ikke første gang jeg synes det om dine innlegg her. Og siden ordet er fritt har jeg vel lov til å si det.

Jeg tror du må ha misforstått noe grunnleggende: Det var i det land Treholt beundret og jobbet for at folk ble arrestert for å si sin mening om presidenten og styresmaktene. Landet het Sovjet.

At du tydligvis ønsker at det skal være slik her forklarer vel kanskje ditt engasjement for ham.

Gjest bebba
Skrevet

Men hvis du sier det, så erter du på deg våre selvoppnevnte eksperter her inne :-)

".........................."

Ja det er greit. Jeg startet denne tråden, men jeg gidder aldri diskutere med dem i andre politiske tråder, og egentlig synes jeg at det er leit at det ikke går an å diskutere politiske saker eller andre samfunnssaker uten de kverulantene.

Gjest bebba
Skrevet

Jeg tror du må ha misforstått noe grunnleggende: Det var i det land Treholt beundret og jobbet for at folk ble arrestert for å si sin mening om presidenten og styresmaktene. Landet het Sovjet.

At du tydligvis ønsker at det skal være slik her forklarer vel kanskje ditt engasjement for ham.

Hvis du kan lese mine ønsker om styresmakter utefra det jeg har skrevet, da er du synsk og får dine opplysninger fra noen usynlige hjelpere.

Gjest Morsk
Skrevet

Helt enig. Dessuten gjorde han jo bare hypotetisk skade, det gikk faktisk ikke ut over noen.

Vel, jeg husker ikke i farten hvor mange hundre millioner, hvis det ikke var tett opp til en milliard ,som det kostet staten i omstrukturering av forsvaret for å bøte på Trehols skade. Var det Hypotetisk du kalte det?

Hvis hans inntekter, inkludert den fra det litterære makkverket hans gått til å bøte på dette så hadde det da enda vært noe...

Gjest Morsk
Skrevet

Hvis du kan lese mine ønsker om styresmakter utefra det jeg har skrevet, da er du synsk og får dine opplysninger fra noen usynlige hjelpere.

Du antyder at Kahn vil bli arrestert og straffet for å kritisere Brundtland i Stortinget, hvilket bekrefter at du umulig kan vite hvilket land du lever i.

Hadde du nøyd deg med å si kastet ut hadde det vært greit.

Gjest bebba
Skrevet

Du antyder at Kahn vil bli arrestert og straffet for å kritisere Brundtland i Stortinget, hvilket bekrefter at du umulig kan vite hvilket land du lever i.

Hadde du nøyd deg med å si kastet ut hadde det vært greit.

Nei selvfølgelig vet jeg ikke hvilket land jeg lever i. Hvordan skal jeg vite det da? Hvis noen raser inn på et klasserom hvor jeg står og underviser, så ville jeg anmeldt vedkommende. Straff snakket ikke jeg om i det hele tatt.

Gjest QuePasta
Skrevet

Vel, jeg husker ikke i farten hvor mange hundre millioner, hvis det ikke var tett opp til en milliard ,som det kostet staten i omstrukturering av forsvaret for å bøte på Trehols skade. Var det Hypotetisk du kalte det?

Hvis hans inntekter, inkludert den fra det litterære makkverket hans gått til å bøte på dette så hadde det da enda vært noe...

Det var noen i forsvaret som hevdet det ville koste masse penger å "gjenopprette skadene". De pengene fikk de aldri. I etterkant er det vel åpenbart at det egentlig var helt greit.

Jeg er en annen
Skrevet

Det er da ikke Treholts feil at de var så paranoide i forsvaret.

I vårt hjem var Treholt en helt da jeg vokste opp.

Gjest Morsk
Skrevet

Det var noen i forsvaret som hevdet det ville koste masse penger å "gjenopprette skadene". De pengene fikk de aldri. I etterkant er det vel åpenbart at det egentlig var helt greit.

Avviklingen av den kalde krigen med Gorbie og Reagan i spissen, og påfølgene nedrustning, er en annen historie, som ikke gjør Treholst svik hverken noe bedre eller verre.

Gjest Morsk
Skrevet

Nei selvfølgelig vet jeg ikke hvilket land jeg lever i. Hvordan skal jeg vite det da? Hvis noen raser inn på et klasserom hvor jeg står og underviser, så ville jeg anmeldt vedkommende. Straff snakket ikke jeg om i det hele tatt.

Hvis hensikten din med å anmelde ikke er å få strafet gjerningsmannen må vi trygt kunne snakke om misbruk av samfunnets (les:politiets) tid og ressurser.

Gjest bebba
Skrevet

Hvis hensikten din med å anmelde ikke er å få strafet gjerningsmannen må vi trygt kunne snakke om misbruk av samfunnets (les:politiets) tid og ressurser.

Hvis du vil diskutere begrepet straff så er det greit. Jeg har måttet anmelde til politiet, og har vel ikke trodd at det dreide seg om store straffer. Når en mann begynner å plage omgivelsene rundt er det naturlig å kontakte politiet for beskyttelse. Jeg har hatt mann luskende rundt der hvor jeg jobber som nattevakt, og jeg ringte politiet. Tror ikke at om de fikk tak i han at han fikk noe større straff, men jeg føler ikke at jeg misbrukte samfunnets ressurser spesielt tatt i betraktning at jeg hadde ansvar for flere forsvarsløse mennesker. Hvis noen løper inn i stortinget og begynner å rope og skrike ville det vært naturlig å anmelde det, siden er det vanlig vei å gå for å bestemme omfanget av hendelsen. Jeg er ikke jurist, og antar at du ikke er det heller.

Gjest Morsk
Skrevet

Hvis du vil diskutere begrepet straff så er det greit. Jeg har måttet anmelde til politiet, og har vel ikke trodd at det dreide seg om store straffer. Når en mann begynner å plage omgivelsene rundt er det naturlig å kontakte politiet for beskyttelse. Jeg har hatt mann luskende rundt der hvor jeg jobber som nattevakt, og jeg ringte politiet. Tror ikke at om de fikk tak i han at han fikk noe større straff, men jeg føler ikke at jeg misbrukte samfunnets ressurser spesielt tatt i betraktning at jeg hadde ansvar for flere forsvarsløse mennesker. Hvis noen løper inn i stortinget og begynner å rope og skrike ville det vært naturlig å anmelde det, siden er det vanlig vei å gå for å bestemme omfanget av hendelsen. Jeg er ikke jurist, og antar at du ikke er det heller.

Utgangspunktet var at du mer enn antydet at Kahns uttalelser om den fhv.statsministeren skulle være straffbare. Hvorfor ellers bable om anmeldelse og arrestasjon?

-------------------------------

Hva dette har med stalkere rundt barneskoler å gjøre må da kun fuglene vite.

Skrevet

Du skriver: "Det frie ordet er et mektig våpen, og noe den totalitære familien frykter mest."

Var det ikke nettopp "det frie ord" som Treholt benyttet, og ble dømt for?

Og nei, jeg er ikke marxist, og jeg har aldri støttet Sovjet. (Før du begynner...)

Gjest QuePasta
Skrevet

Avviklingen av den kalde krigen med Gorbie og Reagan i spissen, og påfølgene nedrustning, er en annen historie, som ikke gjør Treholst svik hverken noe bedre eller verre.

Mao. han kostet ikke staten så mye penger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...