Gå til innhold

Arne Treholt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skriver: "Det frie ordet er et mektig våpen, og noe den totalitære familien frykter mest."

Var det ikke nettopp "det frie ord" som Treholt benyttet, og ble dømt for?

Og nei, jeg er ikke marxist, og jeg har aldri støttet Sovjet. (Før du begynner...)

...er fortrinnsvis knyttet til meninger og holdninger ytret som privatperson om det offentlige, nasjonalt og internasjonalt.

Men i det øyeblikket jeg overleverer gradert materiale til en fremmed makt i kraft av min stilling som byråsjef i UD, FN-ambassadør eller statssekretær, da stiller saken seg ganske annerledes. Det var dette Treholt ble dømt for, og det er en vesensforskjell her som selv DU burde ha fått med deg.

Nå har ikke jeg noe i mot at Treholt - nok en gang - kan synge de uskyldiges pris, enten i media eler i bokform. Men jeg forbeholder meg da retten til å kritisere makkverket, som jeg mener er bortforklaringer og tåkeprat for å tjene penger, samt kjøre frem (enda) en lingvistisk-retorisk kampanje for å rettferdiggjøre sine forbrytelser.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mr Kahn

7

• Sør

4

• Prozak

4

• Jeg er en annen

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Morsk
Skrevet

Mao. han kostet ikke staten så mye penger.

Forsvaret oppga de tall som jeg alt har nevnt. Da jeg ikke er revisor der vet jeg ikke det nøyaktige beløp, og det gjør neppe du heller.

Skrevet

...er fortrinnsvis knyttet til meninger og holdninger ytret som privatperson om det offentlige, nasjonalt og internasjonalt.

Men i det øyeblikket jeg overleverer gradert materiale til en fremmed makt i kraft av min stilling som byråsjef i UD, FN-ambassadør eller statssekretær, da stiller saken seg ganske annerledes. Det var dette Treholt ble dømt for, og det er en vesensforskjell her som selv DU burde ha fått med deg.

Nå har ikke jeg noe i mot at Treholt - nok en gang - kan synge de uskyldiges pris, enten i media eler i bokform. Men jeg forbeholder meg da retten til å kritisere makkverket, som jeg mener er bortforklaringer og tåkeprat for å tjene penger, samt kjøre frem (enda) en lingvistisk-retorisk kampanje for å rettferdiggjøre sine forbrytelser.

Du skriver: "Det frie ord, slik jeg presenterer det...

...er fortrinnsvis knyttet til meninger og holdninger ytret som privatperson om det offentlige, nasjonalt og internasjonalt."

Det er jo bare din personlige definisjon av (sterkt begrenset) ytringsfrihet.

Ironisk nok, ikke så helt ulikt hvordan det var i Sovjet...

Gjest QuePasta
Skrevet

Forsvaret oppga de tall som jeg alt har nevnt. Da jeg ikke er revisor der vet jeg ikke det nøyaktige beløp, og det gjør neppe du heller.

Igjen, regjering og storting var uenige med forsvaret (som selvsagt ville benytte anledningen til å spe på budskjettene) og bevilget ingenting.

Gjest Morsk
Skrevet

Du skriver: "Det frie ord, slik jeg presenterer det...

...er fortrinnsvis knyttet til meninger og holdninger ytret som privatperson om det offentlige, nasjonalt og internasjonalt."

Det er jo bare din personlige definisjon av (sterkt begrenset) ytringsfrihet.

Ironisk nok, ikke så helt ulikt hvordan det var i Sovjet...

Jepp, slik VAR det i Sovjet, og slik ER det i samtlige av verdens land såvel demokratier som diktaturer, inkludert Norge.

----------------------------

Folk spiste ost, gikk med langbukser og rapte når de hadde spist i Sovjet også, uten at det gjør Norge til et kommunistisk land.

Skrevet

Jepp, slik VAR det i Sovjet, og slik ER det i samtlige av verdens land såvel demokratier som diktaturer, inkludert Norge.

Folk spiste ost, gikk med langbukser og rapte når de hadde spist i Sovjet også, uten at det gjør Norge til et kommunistisk land.

Nettopp. Desto mer ironisk at Kahn lovpriser "det frie ord"...

Skrevet

Nettopp. Desto mer ironisk at Kahn lovpriser "det frie ord"...

...selv om det blir motsagt. Det er når det undertrykkes, utestenges eller sensureres at det er grunn til å reagere. Men da er det som oftest for sent.

Jeg angriper ikke ytringsfriheten, men selve ytringen.

Du angriper i hovedsak mannen, men det er jo deg i et nøtteskall.

Skrevet

...selv om det blir motsagt. Det er når det undertrykkes, utestenges eller sensureres at det er grunn til å reagere. Men da er det som oftest for sent.

Nei.

Jeg påpeker ironien i å lovprise "det frie ord" i samme tråd som man fordømmer en person som ble dømt for å si for mye.

Gjest Morsk
Skrevet

Det er da ikke Treholts feil at de var så paranoide i forsvaret.

I vårt hjem var Treholt en helt da jeg vokste opp.

Ja det var han tydligvis i Webmasters hjem også, som av en eller annen grunn klippet vekk det svaret som stod her.

Da er dere to.

Skrevet

Nei.

Jeg påpeker ironien i å lovprise "det frie ord" i samme tråd som man fordømmer en person som ble dømt for å si for mye.

«Dømt for å si for mye»...!

Det kan en jo også kalle overlevering av klassifiserte dokumenter.

Jeg tror ikke dette krever noe videre redegjørelse. Vi kjenner jo til ditt politiske ståsted og hva det avspeiler.

Gjest Morsk
Skrevet

Igjen, regjering og storting var uenige med forsvaret (som selvsagt ville benytte anledningen til å spe på budskjettene) og bevilget ingenting.

Godt mulig du har rett her og at jeg blander sammen hva de sa det ville koste og hva det faktisk kostet.

For alle dem som jobbet heltid med å sikre forsvaret av Norge var det allikevel en svær jobb å kartlegge skadene og foreta nødvendige forandringer og omstruktureringer, i tillegg til det kjempestore apparat som var i sving for å avdekke alt Treholt hadde bedrevet.

Det står derfor fast at vi ikke snakker om noen "hypotetisk skade".

Gjest bebba
Skrevet

Utgangspunktet var at du mer enn antydet at Kahns uttalelser om den fhv.statsministeren skulle være straffbare. Hvorfor ellers bable om anmeldelse og arrestasjon?

-------------------------------

Hva dette har med stalkere rundt barneskoler å gjøre må da kun fuglene vite.

Nei det er klart at du forstår ikke det. Jeg har lang erfaring med individer som har problemer med å forstå.

Gjest bebba
Skrevet

Ja det var han tydligvis i Webmasters hjem også, som av en eller annen grunn klippet vekk det svaret som stod her.

Da er dere to.

Oh det var interessant at webmaster har klippet noe vekk, som ikke jeg rakk å lese.

Gjest bebba
Skrevet

Godt mulig du har rett her og at jeg blander sammen hva de sa det ville koste og hva det faktisk kostet.

For alle dem som jobbet heltid med å sikre forsvaret av Norge var det allikevel en svær jobb å kartlegge skadene og foreta nødvendige forandringer og omstruktureringer, i tillegg til det kjempestore apparat som var i sving for å avdekke alt Treholt hadde bedrevet.

Det står derfor fast at vi ikke snakker om noen "hypotetisk skade".

'For alle dem som jobbet heltid med å sikre forsvaret av Norge var det allikevel en svær jobb å kartlegge skadene og foreta nødvendige forandringer og omstruktureringer, i tillegg til det kjempestore apparat som var i sving for å avdekke alt Treholt hadde bedrevet.'

Du skylder oss andre, som du mener ikke forstår oss på dette, en bedre forklaring.

Gjest bebba
Skrevet

'Folk spiste ost, gikk med langbukser og rapte når de hadde spist i Sovjet også, uten at det gjør Norge til et kommunistisk land. '

Sier du det, det var interessante påstander for oss som er født utenfor Norge.

Gjest bebba
Skrevet

'Jeg angriper ikke ytringsfriheten, men selve ytringen.'

Javel og hvor ligger forskjellen?

Gjest bebba
Skrevet

«Dømt for å si for mye»...!

Det kan en jo også kalle overlevering av klassifiserte dokumenter.

Jeg tror ikke dette krever noe videre redegjørelse. Vi kjenner jo til ditt politiske ståsted og hva det avspeiler.

Og hvem er vi?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...