Gå til innhold

Fortolling, leker fra Danmark

Anbefalte innlegg

Gjest Sofie04
Skrevet

Må jeg betale toll for leker jeg får sendt fra et firma i Danmark? Finner ikke fram på toll.no

Skrevet

Man må vel betale toll på alt man bestiller fra utlandet, så lenge verdien overstiger 200 kr.

Sofies mamma
Skrevet

Man må vel betale toll på alt man bestiller fra utlandet, så lenge verdien overstiger 200 kr.

Tollvesenet svarte følgende på mail "Nei, det blir ikke toll å betale da leker er tollfrie ved innførsel til Norge, men det vil bli beregnet 24 % moms av kjøpesummen i utlandet tillagt porto-/fraktkostnadene (CIF-verdien)."

Kan det være feil? Kan jeg stole på dette? Hvor mye er i så fall tollen?

Sofies mamma
Skrevet

Ring dem. toll.no er en håpløs side.

Tollvesenet svarte følgende på mail "Nei, det blir ikke toll å betale da leker er tollfrie ved innførsel til Norge, men det vil bli beregnet 24 % moms av kjøpesummen i utlandet tillagt porto-/fraktkostnadene (CIF-verdien)."

Skrevet

Der høres jo rimelig ut det her...

Når man bestiller noe fra utlandet som koster mer enn 200 kroner før frakt må man betale toll og moms. Leker er tollfrie, altså må du kun betale moms. Den er 24 prosent av prisen inkludert frakt. I tillegg kommer det et gebyr på toppen av det hele.

Sofies mamma
Skrevet

Der høres jo rimelig ut det her...

Når man bestiller noe fra utlandet som koster mer enn 200 kroner før frakt må man betale toll og moms. Leker er tollfrie, altså må du kun betale moms. Den er 24 prosent av prisen inkludert frakt. I tillegg kommer det et gebyr på toppen av det hele.

Man trekker jo fra dansk moms og legger til norsk, så det blir ca. det samme. 25 prosent mot 24. Også er det 200 i frakt/eksp. Det er spesielle leker til en normal pris. Skal bestille mye, så det er vel ikke galt...?

Skrevet

Man trekker jo fra dansk moms og legger til norsk, så det blir ca. det samme. 25 prosent mot 24. Også er det 200 i frakt/eksp. Det er spesielle leker til en normal pris. Skal bestille mye, så det er vel ikke galt...?

Dersom selskapet trekker fra dansk moms burded det ikke bli så ille.

Frakten er også momspliktig. Du må altså trekke fra dansk moms, legge til frakten, og så beregne norsk moms. Ifølge tollvesenet kan du fortolle på internett hvis pris før frakt er under 1000 kr, uten ekstra gebyr, mens hvis posten fortoller for deg påløper 70 eller 150 kroner i gebyr.

Fant disse linkene for deg, mulig du har sett dem:

http://www.posten.no/Portal/ProdukterOgTjenester/FortollingPrivat/kanalforside.htm

http://www.toll.no/fortolling/index.html

http://www.toll.no/fortolling/sps.htm

(For ordens skyld: Jeg har ikke prøvd dette selv...)

Sofies mamma
Skrevet

Dersom selskapet trekker fra dansk moms burded det ikke bli så ille.

Frakten er også momspliktig. Du må altså trekke fra dansk moms, legge til frakten, og så beregne norsk moms. Ifølge tollvesenet kan du fortolle på internett hvis pris før frakt er under 1000 kr, uten ekstra gebyr, mens hvis posten fortoller for deg påløper 70 eller 150 kroner i gebyr.

Fant disse linkene for deg, mulig du har sett dem:

http://www.posten.no/Portal/ProdukterOgTjenester/FortollingPrivat/kanalforside.htm

http://www.toll.no/fortolling/index.html

http://www.toll.no/fortolling/sps.htm

(For ordens skyld: Jeg har ikke prøvd dette selv...)

Så da kan jeg vel se bort i fra fortolling?

Skrevet

Så da kan jeg vel se bort i fra fortolling?

Fortolling brukes både om moms _og_ toll. Så nei, du skal ikke betale till, men varene må fortolles fordi du skal betale moms.

Sofies mamma
Skrevet

Fortolling brukes både om moms _og_ toll. Så nei, du skal ikke betale till, men varene må fortolles fordi du skal betale moms.

Ok. Blir det som følger?

Varer kr. 1000,- minus moms 25% = 800 + 200 i porto/eksp. = 1000,- + moms = 1240,-

Og det er alt?

Skrevet

Ok. Blir det som følger?

Varer kr. 1000,- minus moms 25% = 800 + 200 i porto/eksp. = 1000,- + moms = 1240,-

Og det er alt?

Såvidt jeg kan skjønne, ja. Pluss evt fortollingsgebyr, avhengig av hvordan det blir gjort.

Hvor er det du tenker å bestille fra?

Sofies mamma
Skrevet

Såvidt jeg kan skjønne, ja. Pluss evt fortollingsgebyr, avhengig av hvordan det blir gjort.

Hvor er det du tenker å bestille fra?

www.gamleskole.dk.

Trodde ikke det ble noe mer fortolling jeg, da.

Skrevet

www.gamleskole.dk.

Noe mer fortolling? Gebyret, mener du? Vel - det er vel usannsynlig at noen her skulle regnet ut momsen for deg uten å ta betalt for det...

Skrevet

www.gamleskole.dk.

De har forresten en del i samme sjanger på Riktige leker og Sprell. Begge ligger i Oslo da, det kan forsåvidt være like langt unna som Danmark.

Eller kunne jeg (og garantert sjuåringen min) godt tenkt meg ammepusen under gammeldagse leker :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...