Gå til innhold

Leker dere mye med barna?

Anbefalte innlegg

Gjest blåmamma
Skrevet

Lurer bare på om dere leker mye med barna? Jeg har selv en datter på 1,5 år og tar meg selv i av og til at hun for det meste leker på egenhånd. Hva gjør dere?

Skrevet

Nei,jeg leker ikke mye med barna mine.Jeg mener at de blir litt mer "selvstendige" da.

Det blir ikke sånn at det "alltid" må en voksen til for at de skal klare å finne på noe.

Gjest orange frukt
Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Har to. Kanskje jeg hadde lekt mer om vi kun hadde en? En pedagog på helsestasjonen sa vi skulle leke mye med dem.. At barna kom først, så f.eks. avislesing. Da følte jeg at jeg nok var den eneste som ikke pleide leke med barna.... Men jeg mener de må kunne leke selv; vi har jo også husarbeid. Skal vi kun gjøre det når ungene sover? Tror ikke det...

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Har to. Kanskje jeg hadde lekt mer om vi kun hadde en? En pedagog på helsestasjonen sa vi skulle leke mye med dem.. At barna kom først, så f.eks. avislesing. Da følte jeg at jeg nok var den eneste som ikke pleide leke med barna.... Men jeg mener de må kunne leke selv; vi har jo også husarbeid. Skal vi kun gjøre det når ungene sover? Tror ikke det...

>>>En pedagog på helsestasjonen sa vi skulle leke mye med dem.. At barna kom først, så f.eks. avislesing.

Det at borna kjem først betyr jo ikkje at ein ALLTID skal leike med dei på bekostning av sine eigne ting heller. Barn har behov for å lære å trøyte seg sjølve, og dei har behov for å lære at mor og far også har ting å gjere. Det er to grøfter å falle i. Det er sjølvsagt ikkje godt for barnet å kjenne at "mamma har aldri tid til meg, ho skal berre lese avisa/bruke PCen/vaske koppar/prate i telefonen......." Men Det er heller ikkje bra (sjølv omd et sikkert kjennes bra) å få inntrykket av at "mamma er til kun for meg og for å leike med meg". Kva da den dagen barnet får eit lite søsken, til dømes? Nei, det må vere balanse.

Bruk din sunne fornuft du :-)

Skrevet

Leiker ikkje riktig nok med dei. Men dei har heldigvis kvarandre. Dei er kvarandres leikekameratar først og framst, og har meg og far sin som eit supplement.

Skrevet

Jeg leker endel med min datter på 8 (enebarn),men kanskje mer før.Ofte sitter (!)hun på meg i sofaen og leker mens leg leser eller hører på nyheter..Da er vi sammen,og jeg får gjort litt annet samtidig

Skrevet

>>>En pedagog på helsestasjonen sa vi skulle leke mye med dem.. At barna kom først, så f.eks. avislesing.

Det at borna kjem først betyr jo ikkje at ein ALLTID skal leike med dei på bekostning av sine eigne ting heller. Barn har behov for å lære å trøyte seg sjølve, og dei har behov for å lære at mor og far også har ting å gjere. Det er to grøfter å falle i. Det er sjølvsagt ikkje godt for barnet å kjenne at "mamma har aldri tid til meg, ho skal berre lese avisa/bruke PCen/vaske koppar/prate i telefonen......." Men Det er heller ikkje bra (sjølv omd et sikkert kjennes bra) å få inntrykket av at "mamma er til kun for meg og for å leike med meg". Kva da den dagen barnet får eit lite søsken, til dømes? Nei, det må vere balanse.

Bruk din sunne fornuft du :-)

Helt enig i det du svarer her, Zarine.

Mvh

Skrevet

Ja, en del, men så har jeg bare en da, på sju. Særlig med lego. Jeg er en sånn som aldri ble helt voksen, og kan godt bygge lego selv om datteren ikke er hjemme.

Gjest bebba
Skrevet

Tror ikke heller det var hva pedagogen mente...............

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...