Gå til innhold

Til dere som har flyttet ut for å studere etc.:

Anbefalte innlegg

Gjest kalleKlovn_har fått jobb!
Skrevet

Jeg skal snart flytte hjemmefra for første gang for å studere. Jeg lurte på hvordan dere taklet det og hvordandere fikk venner og slikt.

Jeg selv er sjenert og har hatt dårløig selvtillit ganske lenge men det ble bedre etter at jeg begynte å snakke med psykologen min.

Noen tanker, ideer eller tips?

Kom med dem!

Gjest papirtiger
Skrevet

Mitt beste tips er å delta på alle aktivitene som skjer i begynnelsen av semesteret! Bli med på en faddergruppe hvis det er mulig. Faddergrupper danner ofte grunnlag for kollokvier. Kollovkier anbefales forresten veldig, både sosialt og faglig.

Husk at de aller fleste er interessert i å bli kjent med folk de første ukene.

Skal begynne på et "nytt" studium selv, og er bittelitt nervøs :) Men vet fra tidligere erfaringer at det ikke er så vanskelig å bli kjent med folk, alle føler seg litt fortapte og ensomme i starten :)

Gjest anonym her nå ja
Skrevet

Mitt beste tips er å delta på alle aktivitene som skjer i begynnelsen av semesteret! Bli med på en faddergruppe hvis det er mulig. Faddergrupper danner ofte grunnlag for kollokvier. Kollovkier anbefales forresten veldig, både sosialt og faglig.

Skal begynne på et "nytt" studium selv, og er bittelitt nervøs :) Men vet fra tidligere erfaringer at det ikke er så vanskelig å bli kjent med folk, alle føler seg litt fortapte og ensomme i starten :)

Fra og ikke ha så lett å bli kjent med folk, var universitetet en drøm. Meldte meg på mye forskjellig og hadde det veldig gøy.

Fortsett gjerne med psykolog, og finn ut hva du vil og hva du liker.

Vær deg selv er alltid det beste rådet. Vær trygg på at du er god nok.

Skrevet

Kjenner du ingen som bor, eller skal flytte, der du skal studere?

Har selv problemer med både selvtillit, sosial angst osv osv men hadde iallefall to venninner i Oslo (dit jeg flytta for å studere). Nå har jeg bodd der i ett år, og har fått flere venner og bekjente gjennom de to. I tillegg har jeg møtt noen fra internett (henger på en irc-kanal hvor etterhvert nesten alle kjenner alle, eller kjenner noen som kjenner... fordi vi har felles intrs, musikksmak, går på samme konserter etc selv om det er folk der fra hele landet)

Men på skolen har jeg ikke blitt kjent med noen... vel. Lab-partneren min har jeg jo blitt kjent med. Vanskelig å unngå. Men er aldri med ham på fritiden. Nå skal jeg riktignok begynne på nytt studium, så får se hvordan det går.

Ønsker deg lykke til! :)

Gjest endelig frihelg!
Skrevet

Du vil nok bli kjent med noen på forelesningene/lesesalen/kantinen! Bli med på f.eks. studentkveld (på pub). Jeg tror nok du vil bli kjent med noen! Og noen vil nok bli kjent med deg! Bare vær deg selv, og det gjør da ikke noe at du er sjenert. Lykke til! Håper du trives.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Faddergrupper virker som et knallbra opplegg, man faller litt utenom hvis man ikke bli med på det, det merket jeg i fjor, så i år blir det fadderuke når jeg skal på nytt studium:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...