Gå til innhold

Dårlig behandling

Gjest ingen spøk å være syk

Anbefalte innlegg

Gjest ingen spøk å være syk
Skrevet

Vi sitter i saksa nå og jeg trenger råd til hva vi skal gjøre. Min mann er på rehabiliteringspenger hvor siste utbetaling var nå i juli, da har han brukt opp rehabiliteringspenge muligheten og må over på noe annet. Pga de nye reglene kan dette bli en nøtt. Han skal starte behandling i oktober, slik at han skal fortsette på trygd, men TK sier at de ikke kan garantere at han får penger under saksbehandlingstiden.

Vi har huslån og masse gjeld, hvis vi mister disse pengene går det rett til skogs. Selv om jeg jobber så er det simpelthen ikke mulig å klare seg med nesten 10 000 kr mindre i mnd. Da er vi nødt til å selge og begynne å leie igjen. Finnes det ingen rettigheter vi kan stille oss bak? Må vi utsette oss for dette bare fordi TK ikke klarer å behandle saker i tide? Det er på grensen til uhumant syns jeg.

Atpåtil så har vi bare bodd i huset i 5 mnd slik at vi vil få en skattesmell uten like om vi selger nå. Jeg er klar for å fortelle historien til både avis og tv hvis vi må selge.

Har noen opplevd eller hørt noe lignende eller skjer dette bare oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det skjer mange mange, trygdesystemet er fullt av hull.

Kontakt sosialkontoret for hjelp til å finne ut av systemet og rettigheter, og ev. et møte mellom behandlere, trygdekontor og sosialkontor.

Snakk selvfølgelig også med kreditorer om situasjonen for å se om dere kan komme frem til en løsning.

En dyrere nødløsning er å ta opp lån.

Skrevet

Den nye vrien på sosialkontoret nå er at hvis man eier boligen, får man ikke sosialstønad men må ta opp lån.

tigertrollet
Skrevet

Jeg var uten penger i 3 mndr fordi TK ikke klarte å bestemme seg for hvilken ordning jeg kunne få samt at de bruker et hav av tid på å behandle søknadene..

Min makstid gikk ut i april (hadde gått 2 år på rehab), og etter de nye reglene kunne jeg ikke få ytterligere rehab fordi det kun kunne gis forlengelse til "alvorlig syke" (hvilket i følge TK vra kreftpasienter) fikk jeg beskjed om i januar.

Kunne ikke få tidbegr. uførestønad fordi jeg da måtte være "ferdigbehandlet", og da jeg skulle gjennom en operasjon i mai oppfylte jeg ikke kriteriene.

Så jeg kranglet, ventet, kranglet litt til, ventet litt til... helt til jeg satte foten ned etter 3mndr. Da fikk jeg plutselig beskjed om at "reglene hadde jo selvsagt endret seg siden januar!!" Det måtte jeg jo forstå at de kunne..."%&@# grmf. Så da var det tydeligvis blitt en åpning for de pasientene som ikke er ferdigbehandlet...

Så nå har jeg fått utvidet rehab.penger i noen mndr. Hva som skjer etterpå vet jeg ikke.

Mitt tips er å virkelig få et klart svar på hvor rigide de er med regelverket rundt rehab.penger. Man må ikke stole kun på én saksbehandler tydeligvis.

Og man må være frisk for å være syk..

Lykke til!

Skrevet

Den nye vrien på sosialkontoret nå er at hvis man eier boligen, får man ikke sosialstønad men må ta opp lån.

Varierer fremdeles fra kommune til kommune.

Min far som du vet er i en ganske kjip situasjon akkurat nå har akkurat fått dekket deler gjennom sos. Den lille delen som kreditor "måtte" ha.

Skrevet

Varierer fremdeles fra kommune til kommune.

Min far som du vet er i en ganske kjip situasjon akkurat nå har akkurat fått dekket deler gjennom sos. Den lille delen som kreditor "måtte" ha.

Det er bra. Det skjer noen ganger at de er litt fleksible men det er tydeligvis ikke ofte.

Tror du jeg noensinne får de 25 000 som sosialkontoret skylder meg? Jeg lurer oppriktig på det. Egentlig har jeg ikke råd til å ha "lånt" bort så mye penger :o)

Skrevet

Det er bra. Det skjer noen ganger at de er litt fleksible men det er tydeligvis ikke ofte.

Tror du jeg noensinne får de 25 000 som sosialkontoret skylder meg? Jeg lurer oppriktig på det. Egentlig har jeg ikke råd til å ha "lånt" bort så mye penger :o)

Hvem vet, har fylkesmannen fått kloa i det?

Skrevet

I saksbehandlingstid der mannen din sitter uten noen former for inntekt, er det sosialkontoret han må oppsøke. De er pr. def. forpliktet til å hjelpe i en slik situsjon. Det kan sikkert være ubehaglig å gå dit, kreve sin rett. Men heldigvis finnes det en hyggelige og hjelpsomme sjeler, blant de strikse. Et triks er å rope høyt. De som roper høyest, får det gjerne igjennom. Særlig om du ikke gir deg :-)

Skrevet

Hvem vet, har fylkesmannen fått kloa i det?

Nei, det har han nok ikke.

Det er de pengene de trakk meg pga av dårlig vasking av vaskebyrået sosen hadde bestillt.

Skrevet

Nei, det har han nok ikke.

Det er de pengene de trakk meg pga av dårlig vasking av vaskebyrået sosen hadde bestillt.

Tenker at eneste måten å få saken gjennom på er å klage og sørge for at klagen går videre til ham.

Gjest kanskje litt korttenkt?
Skrevet

Dette har jeg selvsagt ingenting med, men hvordan i all verden turte dere å kjøpe hus for bare noen få mnd siden, med en på rehab. og usikker økonomisk fremtid?

Gjest uten signatur
Skrevet

Kan dere ikke inngå en avtale med banken da? For dere får jo etterbetalt uføretrygd når det er ferdig behandlet!

Eller snakk med sosialkontoret, de kan også muligens legge ut for dere til dere får sikrere inntekter.

Gjest Snyltere er dere
Skrevet

Litt naiv kanskje? At dere kan sette dere selv (og barna deres, hvis dere har) i en slik situasjon skjønner jeg ikke at dere klarer!!!

Å kjøpe hus/endre bosituasjon når dere ikke har to fulle inntekter, men at den ene lever av trygd er for dumt.

Ja, det koster å bo, men fy f. som det koster for oss andre å betale trygden til folk som ikke klarer eller gidder å jobbe.

Dere får rett og slett senke levestandarden, og vente med å eie leilighet/hus til dere klarer det økonomisk, slik andre folk gjør.

Dere får da gjør som andre normale mennesker: spare opp penger og vite at du kan betale for varene du kjøper.

Ingen går i butikken og kjøper melk og ber naboen betale. Men å kjøpe hus og be tk eller sosialen betale på utgiftene i den forbindelse, det er liksom helt greit.

Nei, dere får da sannelig ha penger til å betale selv!

Skrevet

Jeg var uten penger i 3 mndr fordi TK ikke klarte å bestemme seg for hvilken ordning jeg kunne få samt at de bruker et hav av tid på å behandle søknadene..

Min makstid gikk ut i april (hadde gått 2 år på rehab), og etter de nye reglene kunne jeg ikke få ytterligere rehab fordi det kun kunne gis forlengelse til "alvorlig syke" (hvilket i følge TK vra kreftpasienter) fikk jeg beskjed om i januar.

Kunne ikke få tidbegr. uførestønad fordi jeg da måtte være "ferdigbehandlet", og da jeg skulle gjennom en operasjon i mai oppfylte jeg ikke kriteriene.

Så jeg kranglet, ventet, kranglet litt til, ventet litt til... helt til jeg satte foten ned etter 3mndr. Da fikk jeg plutselig beskjed om at "reglene hadde jo selvsagt endret seg siden januar!!" Det måtte jeg jo forstå at de kunne..."%&@# grmf. Så da var det tydeligvis blitt en åpning for de pasientene som ikke er ferdigbehandlet...

Så nå har jeg fått utvidet rehab.penger i noen mndr. Hva som skjer etterpå vet jeg ikke.

Mitt tips er å virkelig få et klart svar på hvor rigide de er med regelverket rundt rehab.penger. Man må ikke stole kun på én saksbehandler tydeligvis.

Og man må være frisk for å være syk..

Lykke til!

Er inne i noenlunde samme mølla som det du åpenbart har vært i.. Det er som om T.kontoret lever i sin egen lille verden, sant? Herrgud hvor mye man må stå på.

Gjest primrose
Skrevet

Litt naiv kanskje? At dere kan sette dere selv (og barna deres, hvis dere har) i en slik situasjon skjønner jeg ikke at dere klarer!!!

Å kjøpe hus/endre bosituasjon når dere ikke har to fulle inntekter, men at den ene lever av trygd er for dumt.

Ja, det koster å bo, men fy f. som det koster for oss andre å betale trygden til folk som ikke klarer eller gidder å jobbe.

Dere får rett og slett senke levestandarden, og vente med å eie leilighet/hus til dere klarer det økonomisk, slik andre folk gjør.

Dere får da gjør som andre normale mennesker: spare opp penger og vite at du kan betale for varene du kjøper.

Ingen går i butikken og kjøper melk og ber naboen betale. Men å kjøpe hus og be tk eller sosialen betale på utgiftene i den forbindelse, det er liksom helt greit.

Er kanskje flere som er litt naive?

Her forklarer mennesket at hun arbeider ,mens hennes mann ikke er i stand til det(ikke gidder i din verden).Pga. nye regler er hennes mann kommet i en usikker situasjon som han ikke har forutsett.

Du tror kanskje at det bare er trygdede som kan bli rammet av omskiftelig samfunnsstruktur?

Så lenge du er i jobb så kan intet skje deg?

Videre er du ufølsom nok til å dra eventuelle barn inn i bildet,du forstår ikke hvordan de greier å kjøpe hus i en slik situasjon.Andre normale mennesker låner ikke til hus i følge deg,de sparer og har full oversikt før de agerer på boligmarkedet.Hello????

Er selv for å planlegge privatøkonomien og ikke sette meg selv eller andre i vanskeligeheter.Stikkordet her er PLANLEGGING som ikke er det samme som absolutt visshet ang. fremtiden.

Får håpe for din del at din tornerosesøvn kan fortsette uavbrutt gjennom livet,tror du ville landt hardt om noe uforutsett skulle skjedd.

Skrevet

Alle kan komme i en vanskelig situasjon. Jeg synes det er ille hvis man skal miste hus og hjem og ikke få hjelp på sosialkontoret når det dreier seg om en kort periode.

Jeg har trygd, tre unger og eier en leilighet til to millioner. Har ikke jeg rett til å eie boligen min som alle andre.

Dessuten vil man aldri få hjelp til avdrag på huslån på sosialkontoret. Politikken er at man kan få dekket rentene og så skal man gå til banken, forklare situasjonen og få utsatt avdragene.

Men er da ikke en snylter fordi om man går på trygd. Og du betaler faktisk ikke for min trygd, Jeg har betalt skatt, mora og faren min har betalt og ungene mine er framtidige skattebetalere.

offer i helsenorge
Skrevet

vi må være friske for å være syke, vi må sloss for rettigheter hele tiden. Og taper hver gang, har ikke krefter til å kjempe mot systemet som ikke vil hjelpe å finne løsninger.

Det er mange som svarer på innlegget her at dere burde vist bedre, å ikke ta opp huslån og heller leie, og det de ikke vet eller ikke vil vite er at det er billigere å ha et lån på bolig enn å leie.

Snyltere blir dere også kalt, men det er mange av oss i deres øyne. De som skriver dette kan jo bytte kropp bare for noen dager (eller timer så kan vi se hvor lenge de holder ut) De kan da se hva det er å være syk. får de flis i fingeren så er jeg sikker på at de ringer 113.

så ikke bry dere om slike som ikke vet hva det vil si å gå med konstante smerter.

Jeg kjenner meg igjen i den situasjonen du beskriver der, for jeg har gått på rehabilitering i over 7 år, og fikk min siste utbetaling av trygdekontoret i mars 2004, pga nye regler stortinget fattet. Jeg har nå vært helt uten inntekt siden og har ikke muligheter til å kunne kjøpe alle medisiner som jeg er så sårt avhengig av. har samboer som tjener sine egne penger men på sosialkontoret får vi ikke hjelp for samboeren har for høy inntekt, men de tar ikke hensyn til lån som er tatt opp pga min helsetilstand og bilutgifter som også må betales. søkte om ufør, men fikk beskjed om at jeg ikke var nok attført. selv om jeg er for syk til å kunne gjøre noe nå.

Sliter med en halsmsukelatur som gjør at jeg føler kvelning samt kvalme, og får brekningsanfall bare ved å sitte i en stol. og hvordan skal jeg da kunne utføre en jobb ?

Samtidig er det en yrkesskade som er godkjent men yrkesskade rettigheter er bare et ord trygdekontret bruker i brosjyrer, for hvis ikke trygdekontoret godtar en diagnose så kan de ikke se sammenhengen med de plagene jeg har og yrkesskaden, og kaller dette for psykiske problemer i steden. har flere leger som bekrefter sammenheng, men noen leger ser ingen sammenheng så trygdekontoret bruker de legene som ikke ser sammenheng. Trygdekontoret gjør alt de kan for å få deg i rennesteinene så fort de får mulighter for de vil spare penger. Så konklusjonen er at syke mennesker er en belastning for det Norske samfunnet som samfunnet gjør alt for å kvitte seg med.

Hilsen er som er

gitt opp av helsenorge

Skrevet

Tenker at eneste måten å få saken gjennom på er å klage og sørge for at klagen går videre til ham.

Hei..

Veldig trist å høre om deres situvasjon. Jeg har jo ingen trylleløsning, men i en slik situvasjon ville jeg tatt kontakt med fylkestrygdekontoret der du bor for å snakke med den som har ansvaret for slike trygdesaker der. Hun kan ringe trygdekontoret og si at saken skal bli ferdig behandlet innen den fristen de sier. Jeg har gjort det selv ang noen ytelser og det tok få dager før de hadde behandlet den!

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...