Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en mann på 50år,og har svettet siden jeg var 12år.

Når jeg svetter(det gjør jeg hele tiden.)renner det som en "foss"av meg.Jeghar prøvt allt som gåran og prøve,og når jeg spør legene,får jeg det samme svaret,at jeg skal være glad at jeg svetter for daer i allefall porene åpne.

Men jeg mener at det må finnes en mellom ting.Oprasjon annbefaler de ikke,for det med fører komplikasjoner.

Kan dere hvære så snill og hjelpe meg,for det må finnes noe middel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154385-svetting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Innen alternativ behandling har man tradisjonelt brukt ekstrakter av salvie mot svetting. Det er en urt som også vokser i Norge og kan brukes i form av en te der 1 ts salvie overhelles en kopp kokende vann og trekkes i 10 minutter under lokk. Det finnes også et regisretret naturlegemiddel på apoteket som kalles "Nosweat" som er laget av salvie. Vanligvis må salvie brukes en stund før det kan sees full effekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154385-svetting/#findComment-991133
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei,

Her er en artikkel fra NRK om magnesiummangel og svette. Se om du finner den interessant.

Magnesium mot svette

Magnesium kan være et godt råd mot svette.

Svette i badstua er greit, men ellers kan svette fort bli et problem. Enkelte kan erfare at de svetter unormalt mye. Man blir klissvåt, uten at det foreligger noen åpenbar grunn til det. Økt svetteutsondring kan være tegn på magnesiummangel.

En kvinne fra Fredrikstad forteller at hun hadde så store problemer med svetting at hun i perioder isolerte seg. Løsningen på problemet var magnesiumtilsudd. Hun merket bedring allerede etter en dag. Å merke bedring så rask er imidlertid ikke fullt så vanlig. Det kan ta flere uker før andre merker bedring.

Magnesiummangel gir seg også andre utslag, som for eksempel stive og ømme muskler, muskelkramper, tørr hud, søvnproblem (man sovner lett om kvelden, for så å våkne utpå natten. Da er det vanskelig å få sove igjen). Man kan også få en tilsynelatende nervøs blære, med stadig trang til å tisse. For å få påvist mineral-ubalanse kan det lønne seg å ta en hårmineralanalyse.

Magnesium er et viktig mineral for at kalsium i maten vi spiser skal finne veien til skjelettet. Ved for lite magnesium, kan kalsium sette seg i bløtvetet isteden, og symptomer som ømme muskler blir en følge. Musklaturen rundt blæra blir også stivere, og skaper dermed en press på blæra, som gjør at man stadig føler trang til å tisset. Kalsium på avveie kan også gjøre huden tørr, rynkete og

mindre elastisk.

Analyselaboratoriet Trace elements (www.traceelements.com) er ett av verdens ledende laboratorier i hårmineralanalyser. Ved magnesiummangel anbefaler de tilskudd av vitamin B6 og krom som supplement til magnesium, for å lette kroppens opptak av dette mineralet.

Anbefalt dosering ved magnesiummangel: 100 - 200mg. Magnesium 3 ganger daglig, sammen med mat. 25 mg. B6 og 125 microgram krom tas samtidig med magnesiuminntakene. Begynn inntakene forsiktig, og øk doseringen etter hvert som kroppen har vennet seg til dem.

Slike høydosetilskudd av mineraler bør aldri strekke seg utover 3 måneder i tid. Det anbefales da en retes. Overdosering av magnesium kan gi diare.

Dersom man tar for mye magnesium over lengre tid, kan dette forstyrre kroppens kalcium-balanse. En hårmineraltest vil kunne gi et nøyaktig bilde på hva kroppen har lagret, og derved bidra til korrekt dosering for den enkelte. Det fins flere måter å teste mineralbalansen på.

Mange leger foretrekker blodprøver, og hva som er den beste anlaysemetoden er et omstridt tema. I informasjonsbrosjyren fra Trace elements sies det at en blodanalyse ikke gir et fullgodt bilde på hva som faktisk er lagret i kroppen. I blodet sirkulerer spor av de næringstoffer man har spist de siste dagene, og testresultatet er ikke nødvendigvis i samsvar med hva kroppen faktisk har tatt opp, hevdes det.

http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen/kjerringrad/2660730.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154385-svetting/#findComment-1008430
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...