triner1365380731 Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Har fått dignosen coxathrose etter 3 år med hofte,knær og muskelsmerter. Er det ingenting jeg kan gjøre for å bli kvitt disse plagene? Jeg er ikke fylt 50 ennå og er glad i fysisk aktivitet, men er blitt hindre av smerter til å f.eks gå i fjellet og verre skal det vel bli! Dette greier jeg ikke å godta. Hva kan jeg gjøre for å hindre at jeg blir verre.Er det noen der ute som har noen erfaringer med denne lidelsen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154510-turglad-nordlending/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Coxartrose er det samme som slitasjegikt i hofta og kan skyldes medfødt hoftefeil, overvekt, skader eller andre lidelser som medfører økt slitasje av leddbrusken. Tilstanden kan være smertefull og hemme fysisk utfoldelse. Innen alternativ behandling har man tradisjonelt vært opptatt av leddbruskens fysiologi og hva som hindrer denne å brytes ned. Det er enighet med skolemedisinen om at man skal unngå mye gåing på hardt under lag og overvekt da dette virker nedbrytende på brusken. På den annen side ser det ut som det å være i allsidig bevegelse, for eksempel i skog og mark, kan være gunstig. Sykling kan også være bra for enkelte. Ofte anbefales tilskudd av omega 3 fettsyrer fra fisk eller grønnleppet musling som demper irritasjon i leddene sammen med glukosamin og kondroitin. Sistnevnte er naturlige byggestener i brusk og er spesielt godt dokumentert på artrose i kneledd hvor det er registrert nærmere 40 undersøkelser på mennesker. Noen ganger kombineres glukosamin og kondroitin med mangan og vitamin C for å forsterke virkningen. Produktene (ikke omega 3 fettsyrer)er reseptbelagt i Norge og må skrives ut av lege på såkalt "registeringsfritak". I utlandet eller via internett kan produktene kjøpes uten resept og det er ikke registrert alvorlige bivirkninger. Virkningen kommer langsomt og det tar ofte fra 3 uker til 3 mnd før det sees effekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154510-turglad-nordlending/#findComment-991134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.