Gå til innhold

Anbefalte innlegg

miss oppgitt

Hei! Jeg er en jente i 20-årene som har vært innlagt på sykehus 4 ganger på tre mnd. Grunnen er at jeg får sterke smerter på høyre side, like under ribbeine. Noen ganger går det rundt hele og det kjennes ut som noen prøver å klemme meg flat.Jeg hyperventilerer og to ganger har jeg kastet opp. På sykehuset tok de MR og ultralydundersøkelse. Jeg hadde også høye leververdier. Der fant de at gallegangen min var litt utvidet, noe som kunne tyde på at en eller flere gallesteiner hadde passert. De fant også litt gallegrus. Siden de ikke fant noen steiner, ble jeg sendt hjem igjen. Nå sitter jeg hjemme og er livredd for å spise fet mat. Fikk beskjed om å holde meg unna det. Har du noen tips/råd til meg? Jeg syns det er helt forferdelig å leve slik. Føler at jeg aldri kan kose meg med god mat eller godteri og sitter hele tiden og venter på neste "anfall". Er evig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154616-gallestein/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Gallestein er en folkesykdom som forekommer oftere hos kvinner enn hos menn. Vanligvis finner vi gallestein hos middelaldrende og overvektige kvinner. Det er ganske uvanlig å ha gallesten allerede i 20-årene. Årsaken til gallesten har med kjønn, arvbarhet og kosthold å gjøre. Når først gallesteinene er tilstede i galleblæra vil et fettrikt måltid kunne utløse et smerteanfall og derfor frarådes fet mat. Innen alternativ behandling har man vært opptatt av noe som kalles enterohepatisk sirkulasjon. Kort forklart betyr det at det dannes galle hele tiden som skilles ut til tarmen og blant annet bidrar til fordøyelse av fett. Gallegangen munner ut øverst i tynntarmen og det meste av gallen blir derfor tatt opp av tarmen og fraktes tilbake til leveren. Her må gallen skilles ut på ny og slik sirkulerer gallen mange ganger før den forlater kroppen bundet til fiber i maten. Dette kretsløpet kan føre til en konsentrert galle som er overmettet med gallesalter og kalk. For å motvirke prosessen kan man spise en svært fiberrik kost (ca 40 g dgl) med rikelig grønnsaker og grove kornprodukter. Fint mel og raffinerte kullhydrater bør unngås. Som fettkilde er det beste oljer som er flytende ved værelsestempratur, for eksempel rapsolje. Et glass vin om dagen kan være sunt og tilskudd av mariatistel og artisjokk kan stimulere til økt produksjon av tyntflytende galle. Enkeltundersøkelser viser også at vitamin C og E kan være gunstig som tilskudd. Det er bedre med hyppige og mindre måltider fremfor sjeldne og store måltider.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154616-gallestein/#findComment-993629
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...