Gå til innhold

har du laget majones noengang?

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Anbefalte innlegg

Skrevet

her er en oppskrift .... men jeg lurer på om det er vanskelig. Noen tips?? Hva pisker man med? Stavmikser kanskje?

Hjemmelaget majones....:

Ingredienser:

1 eggeplomme -

3 ss sitronsaft -

1 ts Dijonsennep -

2 dl mild olje (mais eller soya) -

noen dråper vann -

salt og hvit pepper -Fremgangsmåte:

Pisk eggeplommen med sitron og sennep og tilsett oljen dråpevis. Det er veldig viktig å være nøye med dette ellers mislykkes du garantert! Spe til slutt med noen dråper vann for å få en luftig kremaktig konsistens. Smak til med salt og hvit pepper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har laget majones mange ganger. Bruk stavmikser eller foodprosessor så eller en annen mikser så får du sikkert et bra resultat. Veldig veldig veldig viktig å ikke spe med for mye olje om gangen. Lykke til! Dette blir sikkert godt :-)

mvh

Skrevet

Hei!

Jeg har laget majones mange ganger. Bruk stavmikser eller foodprosessor så eller en annen mikser så får du sikkert et bra resultat. Veldig veldig veldig viktig å ikke spe med for mye olje om gangen. Lykke til! Dette blir sikkert godt :-)

mvh

...betyr det at man heller en tynn tynn stråle, eller at man heller litt, pisker til det ser fluffy ut, og heller litt til osv osv...? Hvor lang tid tar det tror du? 10 minutter?

Bruker du olivenolje eller bare soya? Tusen takk for tips, jeg har lovet noen å lage en skikkelig sunn og god majones... så dette blir vel min nye hobby..hehe

Skrevet

...betyr det at man heller en tynn tynn stråle, eller at man heller litt, pisker til det ser fluffy ut, og heller litt til osv osv...? Hvor lang tid tar det tror du? 10 minutter?

Bruker du olivenolje eller bare soya? Tusen takk for tips, jeg har lovet noen å lage en skikkelig sunn og god majones... så dette blir vel min nye hobby..hehe

hehe

Hva er din Hobby?

- "jeg lager majones" :)

LOL

Skrevet

hehe

Hva er din Hobby?

- "jeg lager majones" :)

LOL

*lol*..... "Jeg produserer enkelte matvarer fra eget kjøkken, av utsøkte råvarer"..."og planlegger etterhvert en kokebok innen en ny nisje".. HØRES LITT BEDRE UT??? ;-)

Skrevet

*lol*..... "Jeg produserer enkelte matvarer fra eget kjøkken, av utsøkte råvarer"..."og planlegger etterhvert en kokebok innen en ny nisje".. HØRES LITT BEDRE UT??? ;-)

Ja, helt klart!

*snobb* :)

Skrevet

Det står jo: "tilsett oljen dråpevis", noe som iallefall sier i mitt hode at det ikke skal helles verken på den ene eller den andre måten, bare dryppes oppi.

Og det at en oppskrift sier at man må være nøye er mer enn nok til at jeg aldri hadde begitt meg ut på det.

Skrevet

Det står jo: "tilsett oljen dråpevis", noe som iallefall sier i mitt hode at det ikke skal helles verken på den ene eller den andre måten, bare dryppes oppi.

Og det at en oppskrift sier at man må være nøye er mer enn nok til at jeg aldri hadde begitt meg ut på det.

Jeg tilsetter oljen i en tynn tynn stråle jeg.Blir bra det.

Skrevet

Ja, helt klart!

*snobb* :)

hehe.."snobb"... TAKK ;p

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Jeg har sett det laget på TV. Kokken helte i tynn stråle mens han pisket. Du skal ikke ta en klunk om gangen. Hvis den skiller seg kan du tilsette en skje med kaldt vann og piske.

Skrevet

Ja det er enkelt å lage majones.

Ting å hugse på:

1) ALT må ha same temperatur. Egg rett frå kjøleskapet og olje frå kjøkkenbenken kan fort bli fadese. Set alt på kjøkkenbenken i GOD TID før du skal lage. Da er det forresten mykje lettere å skilje egga også.

2) Ikkje bruk olivenolje med mindre du liker olivenoljesmak. Eg skal personleg ALDRI lage majo med olivenolje meir. Blærgh!

3) Første halvdelen av olja pisker du inn i ein tynn, tynn stråle. Når du har piska inn ca halvparten kan du dæsje i meir om gongen. Jo meir olje du bruker, jo tjukkare blir majonesen. Det er vanskeleg å piske inn all olja med handkraft.

4) Viss du bruker stavmikser, kan du faktisk blande alt på ein gong utan å bry deg om å ta litt olje om gongen. Har ikkje gjort det sjølv, men har sett ein hybelkamerat gjere det utan problem, og da blir det majo på 1-2-3. Men som sagt, uhyre viktig at alt er av same temp.

Etter kvart kan du variere smaken med å ta meir eller mindre krydder, sennep, sitronsaft o.l.

Mange oppskrifter bruker eddik i staden for sitronsaft. Viss du prøver dét vil eg råde deg til å vere forsiktig med eddiken til å begynne med. Det er ikkje godt om det blir for surt :(

No har du kanskje prøvd deg på kokkeleringa? Vart du nøgd? Heimelaga majo er også FLOTT som basis i kalde sausar og salatar.

Skrevet

Ja det er enkelt å lage majones.

Ting å hugse på:

1) ALT må ha same temperatur. Egg rett frå kjøleskapet og olje frå kjøkkenbenken kan fort bli fadese. Set alt på kjøkkenbenken i GOD TID før du skal lage. Da er det forresten mykje lettere å skilje egga også.

2) Ikkje bruk olivenolje med mindre du liker olivenoljesmak. Eg skal personleg ALDRI lage majo med olivenolje meir. Blærgh!

3) Første halvdelen av olja pisker du inn i ein tynn, tynn stråle. Når du har piska inn ca halvparten kan du dæsje i meir om gongen. Jo meir olje du bruker, jo tjukkare blir majonesen. Det er vanskeleg å piske inn all olja med handkraft.

4) Viss du bruker stavmikser, kan du faktisk blande alt på ein gong utan å bry deg om å ta litt olje om gongen. Har ikkje gjort det sjølv, men har sett ein hybelkamerat gjere det utan problem, og da blir det majo på 1-2-3. Men som sagt, uhyre viktig at alt er av same temp.

Etter kvart kan du variere smaken med å ta meir eller mindre krydder, sennep, sitronsaft o.l.

Mange oppskrifter bruker eddik i staden for sitronsaft. Viss du prøver dét vil eg råde deg til å vere forsiktig med eddiken til å begynne med. Det er ikkje godt om det blir for surt :(

No har du kanskje prøvd deg på kokkeleringa? Vart du nøgd? Heimelaga majo er også FLOTT som basis i kalde sausar og salatar.

ÅÅÅÅå tusen takk! Heldigvis har jeg utsatt det - det har vært så varmt osv... Og jeg visste ikke det om lik temperatur på råvarene, hadde stilt med varm olje og kalde egg! Og så hadde det gått til h#¤%ete, og jeg haddde gitt opp og følt meg mislykket og ALDRI prøvd igjen. Så du har reddet meg :)

Nå har jeg printet ut oppskriften, med alle tips, så nå er resultatet forhåndgarantert, så godt som :))))))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...