Gå til innhold

Renter på boliglån

Anbefalte innlegg

Gjest lei av banken min
Skrevet

I desember i fjor var jeg i banken og forhandlet rente, den fikk jeg da satt ned fra 7,96% til 4,45%.

Nå ser jeg at siden da har Norges Bank satt ned renten med 0,75% mens min rente fortsatt er 4,45%.

Er det virkelig ikke slik at når Norges bank setter ned renten så går min boliglånsrente også ned?

Vet dere av noen banker som gir rentenedsettelse automatisk? Jeg er lei av å tigge hver eneste gang renten går ned.

En annen ting, jeg har automatisk trekk av lånet fra kontoen min hver måned, likevel tar banken 30 kroner i gebyr for denne tjenesten......

Tips meg nå om noen bedre banker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken bank har du?

Sats på en bank som er veldig lokal, og der du kan komme på hils med dem (min er slik, når jeg ringer får jeg høre "Hei, *fornavn*!" Koselig... I slike banker får man som oftest gode betingelser og ålreite renter!

Dette høres rart ut, banken bør da regulere renten automatisk når NB-renten endrer seg....

Gjest bankmann
Skrevet

Du har helt sikkert lån med fast rente, og da gjør bankene ingenting når Norges Bank endrer renten. Du må betale samme rentesats under hele perioden du har avtalt for, og vil du bryte avtalen må du betale gebyr for å bli løst ut av den.

Når det gjelder de 30 kronene, er det termingebyr, som de fleste bankene tar for hvert avdrag som betales, i de fleste tilfeller (i allefall når det er snakk om boliglån) 12 ganger pr. år. Dette tar de ikke for å ta pengene fra belastningskontoen din og inn på lånet, dette må du uansett betale uavhengig av om kontoen avdragene trekkes fra er i din bank eller andre steder.

Det finnes banker som ikke tar termingebyr, dette må du nesten undersøke selv. Men før du kommer så langt må du først se om du kan komme deg ut av fastrenteavtalen din uten at det koster skjorta. Jeg sier bare lykke til..

Gjest lei av banken min
Skrevet

Du har helt sikkert lån med fast rente, og da gjør bankene ingenting når Norges Bank endrer renten. Du må betale samme rentesats under hele perioden du har avtalt for, og vil du bryte avtalen må du betale gebyr for å bli løst ut av den.

Når det gjelder de 30 kronene, er det termingebyr, som de fleste bankene tar for hvert avdrag som betales, i de fleste tilfeller (i allefall når det er snakk om boliglån) 12 ganger pr. år. Dette tar de ikke for å ta pengene fra belastningskontoen din og inn på lånet, dette må du uansett betale uavhengig av om kontoen avdragene trekkes fra er i din bank eller andre steder.

Det finnes banker som ikke tar termingebyr, dette må du nesten undersøke selv. Men før du kommer så langt må du først se om du kan komme deg ut av fastrenteavtalen din uten at det koster skjorta. Jeg sier bare lykke til..

Nei, jeg har ikke fast rente.

Får vel ringe i morgen og be dem sette ned renta.

Skrevet

De fleste banker setter automatisk ned renten, men ofte ikke like mye som norges bank. Bankene lever jo av differansen mellom innskuddsrenten og utlånsrenten. De kan dermed ikke sette ned utlånsrenten ubegrenset, da de må ha minst 0% for innskudd + differansen.

Betaler du fortsatt 4,45%? Det var mye. Vi har 100% finansiering og har ca 3,1 % på hele lånet.

Skrevet

De fleste banker setter automatisk ned renten, men ofte ikke like mye som norges bank. Bankene lever jo av differansen mellom innskuddsrenten og utlånsrenten. De kan dermed ikke sette ned utlånsrenten ubegrenset, da de må ha minst 0% for innskudd + differansen.

Betaler du fortsatt 4,45%? Det var mye. Vi har 100% finansiering og har ca 3,1 % på hele lånet.

Vi har også tilnærmet hundre prosent og har 5,4. Har ikke kausjonist lengre. men det er kanskje det dere har? Hvis ikke kan jeg spørre om hvilken bank dere har?

Hm, tror jeg må ringe banken i morgen og høre....Har tross alt vært kunde der i hele mitt voksne liv, skulle tro det telte for noe....

Skrevet

Vi har også tilnærmet hundre prosent og har 5,4. Har ikke kausjonist lengre. men det er kanskje det dere har? Hvis ikke kan jeg spørre om hvilken bank dere har?

Hm, tror jeg må ringe banken i morgen og høre....Har tross alt vært kunde der i hele mitt voksne liv, skulle tro det telte for noe....

Vi lånte t.o.m. omkostningene. Har sparebank 1. Har kausjonist for halve lånet, men ikke i fast eiendom, fordi min samboer ikke har fast jobb.

Vi har aldri vært kunder der før. Ofte blir trofaste kunder behandlet dårligere enn nye kunder, du er jo allerede kunde der, de trenger ikke lokke deg over. Møt opp og still litt krav. Vis til hva rentenivået ligger på og tru dem med å bytte bank.

Skrevet

Vi lånte t.o.m. omkostningene. Har sparebank 1. Har kausjonist for halve lånet, men ikke i fast eiendom, fordi min samboer ikke har fast jobb.

Vi har aldri vært kunder der før. Ofte blir trofaste kunder behandlet dårligere enn nye kunder, du er jo allerede kunde der, de trenger ikke lokke deg over. Møt opp og still litt krav. Vis til hva rentenivået ligger på og tru dem med å bytte bank.

Takk for svar. Ingen tvil om at jeg vil gjøre et forsøk. Går det ikke er det vel bare å stikke fingeren i jorda, og begynne å søke andre banker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...