Gjest bileier:-) Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Vi har kjøpt ny bil, til en sum av 300000.... Svigerinna mi bor i blokken bortenfor, og er så glad for at vi har kjøpt denne bilen, for da slipper hun å gå når hun skal levere og hente ungene på skolen og i barnehagen, samt butikken osv osv... Jeg har så absolutt ikke lyst til å låne bort denne bilen, iallefall ikke sånn flere ganger i uken.. Åssen sier man det...uten å ødelegge familieidyllen????..Hun er ellers vant til at de fleste sier og gjør som hun befaler..:-( Hun fikk tilbud om å kjøpe vår gamle for 10000, men det hadde hun ikke penger til.. Foresten....er jeg kjempekjip som ikke vil låne den bort?? Hjelp meg litt her a..... 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 her må du sette grenser for den dama! Hadde det vært en enkelt gang, men å dekke hennes bilbehov..... jøje meg!! 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Ha-ha-ha!!! Latteren hadde boblet i meg, om noen hadde sagt det der til meg! Men for familiefredens skyld, kan du jo ikke le henne rett opp i fjeset. Hvis dere ikke får ting av henne hele tiden, er det helt uhørt at hun går ut fra at hun skal låne bilen din. Du er IKKE kjip! Si du ikke vil låne den bort??? Blir hun sur, så har hun det bedre enn du vil få det, om hun stikker av med bilen din tre ganger i uka? Vær snill og grei mot henne ellers, så skjønner hun at det ikke er fordi du ikke liker henne. 0 Siter
Gjest javeldå Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Aldri hørt på maken til frekkhet ! Dere må sette grenser her, rett og slett si at dere ikke vil låne bort den nye bilen. Så får hun heller bli sur. 0 Siter
morsan Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Dette er jo et problem de fletse av oss slipper - heldigvis - for de færreste mennesker er SÅ frekke!! Som engel sa - en gang i blant hadde vært OK, men å dekke hele hennes bilbehov er uhørt! Dersom hun skulle låne bilen i et slikt omfang måtte hun jo ha egen nøkkel, og dessuten kunne plutselig bilen være borte når du trenger den. Kanskje du er så mye borte hjemmefra med jobb etc at problemet løser seg litt selv ved at du ikke er hjemme når hun kommer for å låne nøkkel? Men uansett tror jeg at du må bare sette foten ned. Du kan jo si at det er OK at hun låner den en gang i blant i spesielle situasjoner, men at dere jo har kjøpt bilen for å ha den tilgjengelig for deres eget behov, et etc. Hva skjedde med den gamle bilen, da? Greit nok at hun ikke ville kjøpe den, men lånte hun den til stadighet, da? 0 Siter
Goliath Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Her synes jeg virkelig synd på deg - og jeg forstår deg veldig godt! Makan til frekkhet fra din svigerinne skal du lete lenge etter. Jeg hadde fortalt henne rett ut at hun fikk en mulighet til å kjøpe den gamle bilen, og at den nye bilen er noe dere ønsker å ha full "bruksrett og tilgjengelighet" til selv - og ikke har til hensikt å låne ut til andre. Så kan du eventuelt finne på argumenter som "dyrere forsikring, service, etc" hvis det er flere brukere av bilen, og siden dere har brukt så mye penger på bil allerede, så kan dere ikke ta dere råd til det i tillegg..... 0 Siter
Gjest uten signatur Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Skjønner deg godt jeg! Låning er ok sålenge det er gjensidig. Vi har også folk i familien som baserer seg på å låne alt av oss andre. Ski og vannski, hjelmer, soveposer, luftmadrasser, telt, bil, båt, hytte, hageutstyr, vaffeljern, sykkel, you name it! VELDIG irriterende. Vi andre skal liksom betale for tinga vi da, mens de bare skal komme til oss og låne! Nei takk! Det er jeg lei, så jeg har sagt at de kan få leie det. Eller så kan vi kjøpe annenhver gang slik at vi kan bytte på å låne. hehe... DA ble det slutt på låninga gitt! Vi har valgt å kjøpe ting selv for å ha lett tilgang til det når vi trenger det. Klart en kan tjene på å slippe å kjøpe og bare fly rundt til andre og låne de gangene en trenger. Men slik snylter er ikke jeg! Heldigvis. Som sagt, da må det være gjensidig. At en låner annenhver gang. 0 Siter
soleil Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Greit at hun kan sitte på iblant om dere skal samme vei, men det er urimelig og frekt av henne å tro at hun når som helst kan låne bilen deres. Hva om hun kan betale for den andre bilen i avdrag? 0 Siter
morsan Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Skjønner deg godt jeg! Låning er ok sålenge det er gjensidig. Vi har også folk i familien som baserer seg på å låne alt av oss andre. Ski og vannski, hjelmer, soveposer, luftmadrasser, telt, bil, båt, hytte, hageutstyr, vaffeljern, sykkel, you name it! VELDIG irriterende. Vi andre skal liksom betale for tinga vi da, mens de bare skal komme til oss og låne! Nei takk! Det er jeg lei, så jeg har sagt at de kan få leie det. Eller så kan vi kjøpe annenhver gang slik at vi kan bytte på å låne. hehe... DA ble det slutt på låninga gitt! Vi har valgt å kjøpe ting selv for å ha lett tilgang til det når vi trenger det. Klart en kan tjene på å slippe å kjøpe og bare fly rundt til andre og låne de gangene en trenger. Men slik snylter er ikke jeg! Heldigvis. Som sagt, da må det være gjensidig. At en låner annenhver gang. *ha ha* Låne VAFFELJERN!! Dummeste jeg har hørt! Jeg har hatt samme jern i over tyve år, og det virker fortsatt, så det er ikke akkurat dyre investeringen! Og så slitsomt å ikke kunne bare sette i gang med vaffelstekinga når man finner det for godt, men heller må planlegge dette slik at man får kjørt bortom og lånt av andre! UTROLIG! Og selvsagt enig med deg i at slik forventning om at man bare skal låne av andre hele tiden er en uting! 0 Siter
petter smart Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Enkelte folk eier ikke folkeskikk. Selvfølgelig har hun ingen rett til å låne bilen så ofte. Dette av flere grunner. Det er en ny bil og en er redd for den. Hva skjer dersom hun kræsjer bilen og det er hennes feil, da må dere ta på deres forsikring og får dermed et bonustap som vil koste dyrt. Det er deres bil og skal stå til deres disposisjon når det passer dere. Det er dere som har investert penger i denne bilen, hvorfor skal hun få låne den gratis. Hun hadde ikke fått lånt bilen en eneste gang av meg i alle fall. Du må sette ned foten. Blir hun sur og ikke vil ha noe med dere å gjøre er det kun en fordel for dere. 0 Siter
Gjest bileier:-) Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Greit at hun kan sitte på iblant om dere skal samme vei, men det er urimelig og frekt av henne å tro at hun når som helst kan låne bilen deres. Hva om hun kan betale for den andre bilen i avdrag? Tenkte på det med avdrag, men vi har heller ikke sååå god råd, iallefall ikke etter dette bilkjøpet:-)....og hun skylder oss alt 20000.....og de tar det tid å få tilbake, for alle andre ting er mere viktig enn det lånet....:-( 0 Siter
Gjest personavhengig forsikring Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Det er bare å tegne en forsikring som bare gjelder deg og ektefellen din som sjåfører. (Evt si at dere har gjort det, uten å ha en slik forsikring). Slike begrensede forsikringer er rimeligere enn forsikringer som gjelder mange sjåfører, så det bør være en grei grunn. Kanskje hun blir sur, men resten av familien vil antageligvis godta det. Bare si at forsikringen av den nye dyre bilen ble for dyr, og dere måtte finne en rimeligere forsikring. 0 Siter
dolianer Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Det høres ut som dere har problemer med å si nei og sette grenser. Mange syns nok det er ubehagelig å måtte gjøre det overfor slektninger, men jeg tror det lureste er å bare begynne å øve dere med en gang! Hun blir nok sur og slenger ut noe negativt - men på sikt vil dere nok vinne mer respekt likevel. Si det på en høflig måte: "Beklager, men vi har bestemt oss for at den nye dyre bilen vår kommer vi ikke til å låne bort til noen. Tilbudet om å kjøpe vår gamle bil står fortsatt ved lag. Hvis du ikke ønsker å kjøpe den, kan vi dessverre ikke hjelpe deg." Du kan jo foreslå at hun tar opp et banklån for å kjøpe bilen, og at hun tar opp et stort nok lån til å betale tilbake det hun skylder dere samtidig... Jeg mener det: nå eller aldri. IKKE begynn å låne bort bilen til henne, ikke unntaksvis engang. Folk flest låner faktisk IKKE bort bilen sin! Og folk flest spør ikke om det heller. Hun er faktisk frekk, som tror hun skal kunne disponere den. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Lån ikke bort noe som helst til henne før hun har betalt tilbake de 20.000,- i alle fall! Den eneste måten å få henne til å forstå at alle andre ikke danser etter hennes pipe er å sette ned foten og det kraftig. Nå! Lykke til! 0 Siter
Gjest fletteline Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Ærlig talt noe så frekt. Det er da vel ikke svigerinna de som har kjøpt seg bil.....! Klart at den skal hun ikke låne hver gang hun skal i barnehagen. Frekk svigerinne du har. 0 Siter
shandy Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Å guri malla, noe så frekt. Hvordan har det seg at hun tar det som en selvfølge å låne deres nye bil? Jeg har aldri hørt maken til frekkhet! Du er ikke kjip i det hele tatt - antagelig alt for snill, siden du i det hele tatt spør som du gjør. Si bestemt nei, du skal ikke behøve å finne på unnskyldninger engang. Skjønner hun ikke dette, er det hennes problem. 0 Siter
Gjest mæmi Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Hvis svigerinnen min hadde sagt noe slikt, så hadde jeg nok bare sagt "he-he... ja, du synes vel det hadde vært greit..." Og så ferdig med det. Skamfrekt ! 0 Siter
flisa Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Det er veldig ubehagelig å ha folk rundt seg som reagerer og oppfører seg såpass mye anderledes enn "vanlig folk" - man blir så satt ut at man nesten ikke vet hva man skal svare.....man tenker; "hva skal jeg argumentere med om bilen vår står der, og hun bukserer forbi med tung barnevogn og pakkenelliker" - du vil kanskje få dårlig samvittighet etc. DRIT I DET - det blir bare verre, og hun lærer i alle fall ikke hva som er vanlig folkeskikk om dere ikke setter foten ned. men jeg vet av erfaring at det er helt grusomt og man ønsker seg straks mange mennesker rundt seg som samtidig ler over forlaget så vedkommende hører det - og forhåpentligvis forstår - "at det var visst ikke vanlig nei..." Lykke til! Jeg har en sånn klump i magen av samvittighet overfor noen, men må bare overse det, for vedkommende har jo gått videre og har måttet ekseptere et nei. 0 Siter
Zelig Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Ekkelt dilemma. Men jeg er selvfølgelig enig med alle de andre i tråden her. Din svigerinnes oppførsel er ekstremt frekk! Jeg tror jeg hadde flyttet litt unna henne, hvis dette var min familie. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.