Gjest sliten og oppgitt Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Jeg har vært sykemeldt et halvt år og ble innkalt til samtale. Møtte en nedlatende dame som gav meg to alternativ: Si opp jobben eller start å jobbe igjen. Jeg er ikke frisk nok (har en revmatisk lidelse og venter på videre utredning) men ifølge henne var det kun dette jeg hadde å velge mellom. Er det noen som har erfaring med det nye systemet som kom 1. juli? Det kan da umulig være sånn som hun skisserer? 0 Siter
Gjest Pricilla Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Hvem er denne damen du snakket med?det du fikk beskjed om er helt feil. ER bedriften deres IA-bedrift? Er du organisert? De nye reglene er for at de syke og uføretrygda skal ut igjen i arbeidslivet, men ikke på den måten. Du burde fått tilbud om tilrettelagt sykemelding, og oppfølging med evt. bedriftslege som skal vurdere hva du kan gjøre og hva du ikke kan gjøre. Så må jobben din legge opp arb.oppgaver etter det. Selv som revmatiker er det mye du kan gjøre, hvis du selv vil... mener ikke at du skal tvinge deg opp av senga, men su er vel ikke sengeliggende hele dagen? Så lenge du greier å vaske hus, gå å handle, lese bok kan du jobbe. Ikke meningen å være ekkel, er selv revmatiker og vet hvordan det er. Dere må rett og slett samarbeiod, joben og du.. Og du å lytte til kroppen din og ikke pushe for mye heller. 0 Siter
Rubia Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Kan desverre ikke hjelpe deg svært mye. De nye blankettene og reglene kom rett før jeg endte vikartiden min slik at jeg ikke ble særlig kjent med det. Men så innsnevret er det nok ikke. Poenget er at man nå skal møte til time for sykemld.eller forlengelse av denne...dette for å føre en bedre kontroll på det. Om du går til utredning for sykdom så bør ting kunne fortsette som før...eller videre for å si det sånn. Da vil du vel etter hvert komme inn i trygdekontorets stier for trygd der. Kan ikke sverge på det...men har selv sett at sykemld.forlenges ved behov - uten problemer - så lenge pasienten møtte på avtalt time og hadde "dekning". Dette med det nye systemet. Så det spørs om du ikke har møtt på en uvillig sjel, de finnes de også desverre. Lykke til. Hilsen... 0 Siter
Gjest stå på! Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Kontakt fagforeningen din og snakk med legen din. Begge parter burde kunne støtte deg og rådgi deg her. 0 Siter
Gjest sliten og oppgitt Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Hvem er denne damen du snakket med?det du fikk beskjed om er helt feil. ER bedriften deres IA-bedrift? Er du organisert? De nye reglene er for at de syke og uføretrygda skal ut igjen i arbeidslivet, men ikke på den måten. Du burde fått tilbud om tilrettelagt sykemelding, og oppfølging med evt. bedriftslege som skal vurdere hva du kan gjøre og hva du ikke kan gjøre. Så må jobben din legge opp arb.oppgaver etter det. Selv som revmatiker er det mye du kan gjøre, hvis du selv vil... mener ikke at du skal tvinge deg opp av senga, men su er vel ikke sengeliggende hele dagen? Så lenge du greier å vaske hus, gå å handle, lese bok kan du jobbe. Ikke meningen å være ekkel, er selv revmatiker og vet hvordan det er. Dere må rett og slett samarbeiod, joben og du.. Og du å lytte til kroppen din og ikke pushe for mye heller. Dette var en saksbehandler hos Trygdekontoret. Ja, jeg er organisert, men jeg er pr dato ikke arbeidsdyktig. Jeg har betennelser i armer og skuldre og det gjør enhver stilling umulig. Jeg har problemer med å holde et glass og å knyte skolissen, så da kan du selv tenke deg. Og nei, jeg greier ikke å vaske hus - husk at det er mange ulike revmatiske sykdommer, og selv om kanskje du klarer deg kjempefint er det ikke likt for alle. 0 Siter
Gjest sliten og oppgitt Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Kan desverre ikke hjelpe deg svært mye. De nye blankettene og reglene kom rett før jeg endte vikartiden min slik at jeg ikke ble særlig kjent med det. Men så innsnevret er det nok ikke. Poenget er at man nå skal møte til time for sykemld.eller forlengelse av denne...dette for å føre en bedre kontroll på det. Om du går til utredning for sykdom så bør ting kunne fortsette som før...eller videre for å si det sånn. Da vil du vel etter hvert komme inn i trygdekontorets stier for trygd der. Kan ikke sverge på det...men har selv sett at sykemld.forlenges ved behov - uten problemer - så lenge pasienten møtte på avtalt time og hadde "dekning". Dette med det nye systemet. Så det spørs om du ikke har møtt på en uvillig sjel, de finnes de også desverre. Lykke til. Hilsen... Jeg fikk beskjed om at hun ikke kunne ta hensyn til at jeg ventet på spesialisttime (skal inn neste måned). Hun nevnte ikke engang yrkesrettet attføring, noe legen min mente var passende for meg. Hun henviste meg til AETAT da jeg nevnte det, for de har overtatt den delen nå. Hun var i det hele tatt veldig nedlatende og spydig, jeg følte meg som den snylteren! Jeg har nå ringt og bedt om ny saksbehandler. 0 Siter
Gjest sliten og oppgitt Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Kontakt fagforeningen din og snakk med legen din. Begge parter burde kunne støtte deg og rådgi deg her. Fagforeningen hadde jeg ikke engang tenkt på. Legen min er dessverre ute i permisjon, og vikaren har ikke engang lest journalen min. :-( Hun hadde ikke engang hørt om sykdommen min så jeg måtte forklare henne fra A til Å. 0 Siter
Gjest IngenLurerDenneGutten Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Dette var en saksbehandler hos Trygdekontoret. Ja, jeg er organisert, men jeg er pr dato ikke arbeidsdyktig. Jeg har betennelser i armer og skuldre og det gjør enhver stilling umulig. Jeg har problemer med å holde et glass og å knyte skolissen, så da kan du selv tenke deg. Og nei, jeg greier ikke å vaske hus - husk at det er mange ulike revmatiske sykdommer, og selv om kanskje du klarer deg kjempefint er det ikke likt for alle. Du har nok møtt ei skikkelig hurpe:-) Ta kontakt med fagforeningen, der får du rettledning. 0 Siter
Rubia Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Jeg fikk beskjed om at hun ikke kunne ta hensyn til at jeg ventet på spesialisttime (skal inn neste måned). Hun nevnte ikke engang yrkesrettet attføring, noe legen min mente var passende for meg. Hun henviste meg til AETAT da jeg nevnte det, for de har overtatt den delen nå. Hun var i det hele tatt veldig nedlatende og spydig, jeg følte meg som den snylteren! Jeg har nå ringt og bedt om ny saksbehandler. Bra du hadde vett nok og guts til å be om en ny saksbehandler. Du skal selvsakt informeres riktig og få den hjelp og informasjon du trenger for at ting skal gå lettest mulig for deg, det er vel det beste også for arbeidsgiver. Yrkesrettet attføring er jo en mulighet for å se hvordan arbeid kan tilrettelegges for deg slik at du blir i stand til å ivareta en jobb i fremtiden. Det er uansett noe du må igjennom før uføre blir aktuellt. Vet jo ikke hvor lenge du har gått sykmeldt, akkurat i hvilken grad du er ufør osv. samt at jeg er ingen ekspert på dette overhode Men at løpet skal kunne gå videre for deg for ditt beste er jeg sikker på, og det uten å si opp jobb eller å begynne å jobbe. Når det er sakt...man skal være frisk for å være syk...så stå på ! Lykke til. 0 Siter
Gjest også sliten og oppgitt Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Har også vært sykemeldt 1/2 år, men i motsetning til sliten og oppgitt var jeg arbeidsledig når jeg ble sykmeldt. Har overhodet ikke fått noen hjelp fra trygdekontor, fastlege eller sykehus. Noen som vet om man bare blir overført til medisinsk attføring når sykemeldingen går ut om 1/2 år. Er arbeidsufør. 0 Siter
Gjest sliten og oppgitt Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Bra du hadde vett nok og guts til å be om en ny saksbehandler. Du skal selvsakt informeres riktig og få den hjelp og informasjon du trenger for at ting skal gå lettest mulig for deg, det er vel det beste også for arbeidsgiver. Yrkesrettet attføring er jo en mulighet for å se hvordan arbeid kan tilrettelegges for deg slik at du blir i stand til å ivareta en jobb i fremtiden. Det er uansett noe du må igjennom før uføre blir aktuellt. Vet jo ikke hvor lenge du har gått sykmeldt, akkurat i hvilken grad du er ufør osv. samt at jeg er ingen ekspert på dette overhode Men at løpet skal kunne gå videre for deg for ditt beste er jeg sikker på, og det uten å si opp jobb eller å begynne å jobbe. Når det er sakt...man skal være frisk for å være syk...så stå på ! Lykke til. Takk for støtte. Jeg vil absolutt ut i jobb, men akkurat nå er jeg ikke frisk nok. Jeg er ikke engang funksjonell hjemme. (stakkars mann, han gjør . 0 Siter
Rubia Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Takk for støtte. Jeg vil absolutt ut i jobb, men akkurat nå er jeg ikke frisk nok. Jeg er ikke engang funksjonell hjemme. (stakkars mann, han gjør . Livet er slik kjære du...noen ganger klare vi simpelthen ikke av ting og tang. Ikke dø av dårlig samvittighet ovenfor mannen din da...neste gang kan det være ham vet du Stå på, det er ikke lett å være syk og noen ganger må man kjempe seg gjennom systemet. Men det er lovverk, regler osv.som støtter deg slik at det er å finne ut dette og stå på sine krav. God bedring 0 Siter
Dorthe Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Hvem er denne damen du snakket med?det du fikk beskjed om er helt feil. ER bedriften deres IA-bedrift? Er du organisert? De nye reglene er for at de syke og uføretrygda skal ut igjen i arbeidslivet, men ikke på den måten. Du burde fått tilbud om tilrettelagt sykemelding, og oppfølging med evt. bedriftslege som skal vurdere hva du kan gjøre og hva du ikke kan gjøre. Så må jobben din legge opp arb.oppgaver etter det. Selv som revmatiker er det mye du kan gjøre, hvis du selv vil... mener ikke at du skal tvinge deg opp av senga, men su er vel ikke sengeliggende hele dagen? Så lenge du greier å vaske hus, gå å handle, lese bok kan du jobbe. Ikke meningen å være ekkel, er selv revmatiker og vet hvordan det er. Dere må rett og slett samarbeiod, joben og du.. Og du å lytte til kroppen din og ikke pushe for mye heller. Pricilla har rett, det er hensikten med det nye systemet. Uansett, det kommer ikke til å funke men det tar vel noen år til de skjønner. 0 Siter
Gjest ikke akkurat nå, nei Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Takk for støtte. Jeg vil absolutt ut i jobb, men akkurat nå er jeg ikke frisk nok. Jeg er ikke engang funksjonell hjemme. (stakkars mann, han gjør . Jeg er i omtrent samme situasjon selv, fungerer ikke en gang hjemme. Har vært ute av arbeidslivet i ca fire (!!) år nå, sykemeldt kun avbrudt av lovfestede permisjoner. Sier seg selv at dette er lite tilfredstillende for alle parter. For få måneder siden var jeg ferdig med en permisjon og ble dessverre sykemeldt på nytt da jeg ikke fungerer særlig godt i jobben min pga store ryggsmerter. Etter tolv uker fikk jeg beskjed om at jeg ikke lenger fikk sykepenger da de ikke kunne se at jeg hadde en sykdom eller skade som tilsier at jeg ikke kan jobbe. Nye regler, og det jeg har fungert dårlig på grunn av i flere år er ikke lenger sykdom/skade som gir rett til sykepenger. Blir helt satt ut av sånt, jeg. :-( 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.