Gjest ikke helt enig, nei.... Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Der mange rare navn er lov....? 0 Siter
Gjest IngenLurerDenneGutten Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Tja, på den tiden jeg ble døpt (noen få sommrer siden) ville naboen kalle sønnen sin for Sigsten, presten nektet tvert, han mente at naboen måtte finne på no bedre. Det endte med at gutten ikke ble døpt - ihvertfall da. Med meg gikk det bedre. 0 Siter
Gjest fletteline Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Var en svensk dame som ville kalle dattera si for Ikea Decibel for noen år siden. Hun fikk ikke lov. 0 Siter
Gjest javeldå Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Han der Espen Thoresen i radio/TV heter jo nå Espen Thoresen Hværsaagod. Det stor seriøst i avisa: ".... utaler Hværsaagod til VG nett..." Er det mulig ? 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Tja, på den tiden jeg ble døpt (noen få sommrer siden) ville naboen kalle sønnen sin for Sigsten, presten nektet tvert, han mente at naboen måtte finne på no bedre. Det endte med at gutten ikke ble døpt - ihvertfall da. Med meg gikk det bedre. Presten har faktisk ingenting med navnevalg å gjøre, ikke dåpen heller. Det er folkeregisteret som bestemmer det. 0 Siter
favn Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Javisst, det er jo flott at folk selv kan bestemme hva de vil hete. 0 Siter
Gjest det er bare tull Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Javisst, det er jo flott at folk selv kan bestemme hva de vil hete. Men helt teite navn?? 0 Siter
favn Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Men helt teite navn?? Tja, Gudbrandsmyrspretten og andre 'gode' norske navn er ikke så fine, de heller... 0 Siter
morsan Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Tja, Gudbrandsmyrspretten og andre 'gode' norske navn er ikke så fine, de heller... For ikke å snakke om "Severin Kalvtrøhølet" og "Konrad Gørrkjørarvold"*S* 0 Siter
Gjest IngenLurerDenneGutten Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Presten har faktisk ingenting med navnevalg å gjøre, ikke dåpen heller. Det er folkeregisteret som bestemmer det. Han hadde nok mer makt på 50-tallet. 0 Siter
morsan Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Presten har faktisk ingenting med navnevalg å gjøre, ikke dåpen heller. Det er folkeregisteret som bestemmer det. Selv om han ikke har noen formell makt, så har jeg hørt om flere tilfeller hvor presten har hatt reell innflytelse over foreldrenes navnevalg. Et eks var der foreldrene ville kalle gutten Odin. Presten ble så forferdet at han ble hetende Frode! :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Selv om han ikke har noen formell makt, så har jeg hørt om flere tilfeller hvor presten har hatt reell innflytelse over foreldrenes navnevalg. Et eks var der foreldrene ville kalle gutten Odin. Presten ble så forferdet at han ble hetende Frode! :-) Men det er jo foreldrene som melder inn til folkeregistreret hva barnet skal hete? Vil det si at Odin-Frode hadde ett navn i folkeregisteret og ett på dåpsattesten? 0 Siter
morsan Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Men det er jo foreldrene som melder inn til folkeregistreret hva barnet skal hete? Vil det si at Odin-Frode hadde ett navn i folkeregisteret og ett på dåpsattesten? Dette skjedde vel i hine hårde dager før folkeregisteret ble som vi kjenner det i dag! 0 Siter
Gjest malun Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Jeg synes det er flott med en oppmyking av navneloven. Og "rare" navn finnes det da en rekke av fra før, det er uansett så individuelt hva folk reagerer på. Det er ihvertfall sikkert at med stort navnemangfold, vil folks toleransegrense overfor navn også øke. Og det er fine greier. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Jeg er motstander av enhver navnlov som ikke gir meg rett til å kalle sønnen min for R2D2. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Jeg er motstander av enhver navnlov som ikke gir meg rett til å kalle sønnen min for R2D2. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.