Gå til innhold

er du enig i den "nye" navneloven?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke helt enig, nei....
Skrevet

Der mange rare navn er lov....?

Videoannonse
Annonse
Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Tja, på den tiden jeg ble døpt (noen få sommrer siden) ville naboen kalle sønnen sin for Sigsten, presten nektet tvert, han mente at naboen måtte finne på no bedre. Det endte med at gutten ikke ble døpt - ihvertfall da. Med meg gikk det bedre.

Gjest fletteline
Skrevet

Var en svensk dame som ville kalle dattera si for Ikea Decibel for noen år siden. Hun fikk ikke lov.

Gjest javeldå
Skrevet

Han der Espen Thoresen i radio/TV heter jo nå Espen Thoresen Hværsaagod. Det stor seriøst i avisa: ".... utaler Hværsaagod til VG nett..."

Er det mulig ?

Skrevet

Tja, på den tiden jeg ble døpt (noen få sommrer siden) ville naboen kalle sønnen sin for Sigsten, presten nektet tvert, han mente at naboen måtte finne på no bedre. Det endte med at gutten ikke ble døpt - ihvertfall da. Med meg gikk det bedre.

Presten har faktisk ingenting med navnevalg å gjøre, ikke dåpen heller. Det er folkeregisteret som bestemmer det.

Skrevet

Javisst, det er jo flott at folk selv kan bestemme hva de vil hete.

Gjest det er bare tull
Skrevet

Javisst, det er jo flott at folk selv kan bestemme hva de vil hete.

Men helt teite navn??

Skrevet

Men helt teite navn??

Tja, Gudbrandsmyrspretten og andre 'gode' norske navn er ikke så fine, de heller...

Skrevet

Tja, Gudbrandsmyrspretten og andre 'gode' norske navn er ikke så fine, de heller...

For ikke å snakke om "Severin Kalvtrøhølet" og "Konrad Gørrkjørarvold"*S*

Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Presten har faktisk ingenting med navnevalg å gjøre, ikke dåpen heller. Det er folkeregisteret som bestemmer det.

Han hadde nok mer makt på 50-tallet.

Skrevet

Selv om han ikke har noen formell makt, så har jeg hørt om flere tilfeller hvor presten har hatt reell innflytelse over foreldrenes navnevalg.

Et eks var der foreldrene ville kalle gutten Odin. Presten ble så forferdet at han ble hetende Frode! :-)

Skrevet

Selv om han ikke har noen formell makt, så har jeg hørt om flere tilfeller hvor presten har hatt reell innflytelse over foreldrenes navnevalg.

Et eks var der foreldrene ville kalle gutten Odin. Presten ble så forferdet at han ble hetende Frode! :-)

Men det er jo foreldrene som melder inn til folkeregistreret hva barnet skal hete? Vil det si at Odin-Frode hadde ett navn i folkeregisteret og ett på dåpsattesten?

Skrevet

Men det er jo foreldrene som melder inn til folkeregistreret hva barnet skal hete? Vil det si at Odin-Frode hadde ett navn i folkeregisteret og ett på dåpsattesten?

Dette skjedde vel i hine hårde dager før folkeregisteret ble som vi kjenner det i dag!

Skrevet

Jeg synes det er flott med en oppmyking av navneloven.

Og "rare" navn finnes det da en rekke av fra før, det er uansett så individuelt hva folk reagerer på. Det er ihvertfall sikkert at med stort navnemangfold, vil folks toleransegrense overfor navn også øke. Og det er fine greier.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er motstander av enhver navnlov som ikke gir meg rett til å kalle sønnen min for R2D2.

hare1365380455
Skrevet

Jeg er motstander av enhver navnlov som ikke gir meg rett til å kalle sønnen min for R2D2.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...