Gå til innhold

Brutto inntekt og netto inntekt?

Anbefalte innlegg

Gjest blander de to...
Skrevet

Er brutto inntekt før eller etter skatt?

Fortsetter under...

Skrevet

Før. Huskeregel: netto inntekt er naken - dvs avkledd skatt

Gjest blander de to...
Skrevet

Akkurat den huskeregelen hadde jeg faktisk! Men så hadde jeg glemt akkurat hva jeg mente med naken i hodet mitt da... Naken fordi skatten var trukket fra og det var mindre penger eller naken fordi den var "ren" ingen ting trukket fra... Øh... Jaja... Takk for hjelpen hvertfall!

Skrevet

Nei, jeg tror det er feil. Jeg mener at netto inntekt er inntekt etter at FRADRAGENE er trukket fra, men før skatten.

Skrevet

Brutto er før skatt, netto er etter at skatt er trukket fra.

Skrevet

Ser svarerne ikke er helt enige, så jeg vil presisere:

Nettoinntekt er bruttoinntekt minus fradragene, altså den inntekten du betaler skatt av. Trygdedelen av skatten blir betalt av bruttoinntekten.

Annonse

Skrevet

Nettoinntekt er bruttoinntekt minus fradragene, altså den inntekten du betaler skatt av. Trygdedelen av skatten blir betalt av bruttoinntekten.

"Nettoinntekt er (...) altså den inntekten du betaler skatt av"

Heeeelt sikker på det? Jeg tror du tar feil.

Brutto inntekt: fast månedslønn eller timelønn ganger timer. Trekker frafradrag, og får "skattbar inntekt", regner skatten ut fra det beløpet, og får _netto inntekt_, altså det beløpet man får utbetalt.

Jeg er ganske sikker på at du tar feil faktisk...

Skrevet

"Nettoinntekt er (...) altså den inntekten du betaler skatt av"

Heeeelt sikker på det? Jeg tror du tar feil.

Brutto inntekt: fast månedslønn eller timelønn ganger timer. Trekker frafradrag, og får "skattbar inntekt", regner skatten ut fra det beløpet, og får _netto inntekt_, altså det beløpet man får utbetalt.

Jeg er ganske sikker på at du tar feil faktisk...

Begge deler er vel rett. Når det gjelder lønn, sier jeg også nettoinntekt om det jeg får utbetalt.

Jeg regnet meg at spørreren mente nettoinntekt i forbindelse med selvangivelse. Det er inntekter minus fradrag. Det blir kalt nettoinntekt i rettledningen til selvangivelsen for 2003 (nynorsk). På selve skjemaet står det bare at det danner grunnlag for utregning av inntektskatt.

Skrevet

Begge deler er vel rett. Når det gjelder lønn, sier jeg også nettoinntekt om det jeg får utbetalt.

Jeg regnet meg at spørreren mente nettoinntekt i forbindelse med selvangivelse. Det er inntekter minus fradrag. Det blir kalt nettoinntekt i rettledningen til selvangivelsen for 2003 (nynorsk). På selve skjemaet står det bare at det danner grunnlag for utregning av inntektskatt.

Okei, jeg tenkte bare på lønnsslippen min jeg.

Gjest brutto og netto
Skrevet

Svarerne blander to saker:

1. Spørreren spør om før/etter at skatt er trukket. Dvs hva han har igjen i pengepungen hver måned.

Bruttoinntekt en det en tjener. Fra dette trekkes skatten. Resten er nettoinntekten som overføres til lønnskontoen.

2. Noen svarer på spørsmålet i forhold til selvangivelse, ligning og skattetrekk.

Her er bruttoinntekten det en tjener før fradragene er trukket fra. Fradrag er bl.a. renteutgifter. Når en har trukket fra fradragene, sitter en igjen med "skattbar" inntekt eller nettoinntekt. Ut fra denne beregnes skatten (unntatt trygdedelsen som en korrekt har påpekt).

Skrevet

Tenk sånn: NETTO = NAKEN

Det er lønna di som er avkledd....altså skatten er tatt....:)

Skrevet

ups! leste ditt nå....:)

Skrevet

Du blander litt nå.

Før alle fradrag og skatt har du bruttolønn.

Etter at fradragene er tatt fra har du skattbar inntekt.

Etter at skatten er trukket fra har du netto inntekt, altså det du får utbetalt.

Annonse

Skrevet

Du blander litt nå.

Før alle fradrag og skatt har du bruttolønn.

Etter at fradragene er tatt fra har du skattbar inntekt.

Etter at skatten er trukket fra har du netto inntekt, altså det du får utbetalt.

Ja, men nå blander du lønnsutbetaling og selvangivelse!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...