Gjest nystudent Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Er det noen her som har gått treårig informatikk, bachelor? Har nettopp startet selv, og gruer meg virkelig til matematikkdelen som visstnok kommer i første semester. Jeg slet veldig med dette faget helt fra slutten av ungdomsskolen, og klarte bare med nød og neppe å få ståkarakter på vitnemålet i første klasse på videregående. Jeg skjønte rett og slett ingenting! Hører folk si at matematikken på informatikk ligger på nivå med 3mx eller 3my. O store guruer, hvordan i all verden skal jeg klare det? Her hjelper det altså ikke å lese seg til det, for tall og meg går absolutt ikke sammen :-/ 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Jeg mener ikke å skremme deg, men for å studere informatikk er man nødt til å kunne "tenke matematisk" - å kunne se abstrakte sammenhenger og finne logiske løsninger på abstrakte problemer. Hvis du har så store problemer med matematikkfaget er kanskje ikke informatikk faget for deg? Når det er sagt så er det eneste du kan gjøre å jobbe. Gå på gruppeøvelser, løs alle øvingsoppgaver. Matte er et fag som enten kommer naturlig eller som krever mye pugging og repetisjon for å sitte. Poenget er ikke å lære formler utenat, poenget er å lære å tenke matematisk. Jo mer man repeterer, jo mer kommer tankegangen automatisk. 0 Siter
Gjest går rimelig greit egentlig. Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Jeg gikk første året informatikk i fjor, og fikk også høre gudsjammerlig masse skrekkhistorier. Jeg hadde en KNAPP toer fra GK videregående. Fulgte forkurset i matematikk først og deretter selve mattekurset/faget. Tok eksamen og fikk en (for meg) strålende D :-) Ellers har det gått rimelig greit, sitter igjen med karakterene B-C-D-C-E-B (Hvor E var i det videregående programmeringskurset, urk) 0 Siter
Gjest går rimelig greit egentlig. Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Min venninne som sammen med meg akkurat har tatt "matematikk for informatikere" som er mattefaget der jeg går; mener at det var MYE MYE vanskeligere på VGS. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Hvor studerer du? Du trenger kanskje ikke være så glad i matematikk, men du må ha en viss evne til å tenke logisk. Jeg begynner på en mastergrad i informatikk, studeretning for kunstig intelligens ved NTNU i høst, jeg har 2 i matte fra første år på videregående, ellers ingen matematikk - bortsett fra det som er innbakt i informatikkemnene, som er en del. Alt går an. 0 Siter
Gjest nystudent Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Hvor studerer du? Du trenger kanskje ikke være så glad i matematikk, men du må ha en viss evne til å tenke logisk. Jeg begynner på en mastergrad i informatikk, studeretning for kunstig intelligens ved NTNU i høst, jeg har 2 i matte fra første år på videregående, ellers ingen matematikk - bortsett fra det som er innbakt i informatikkemnene, som er en del. Alt går an. NTNU her og. Så får vi se hvor det bærer hen! 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 NTNU her og. Så får vi se hvor det bærer hen! Det går sikkert bra. Du må lære deg programmering og noe matte, men etter det kan du spesialisere deg i f.eks. menneske-maskin-interaksjon eller systemarbeid - der er matematikkunskaper ikke så påkrevd. 0 Siter
Gjest nystudent Skrevet 12. august 2004 Skrevet 12. august 2004 Det går sikkert bra. Du må lære deg programmering og noe matte, men etter det kan du spesialisere deg i f.eks. menneske-maskin-interaksjon eller systemarbeid - der er matematikkunskaper ikke så påkrevd. Ok...får ta det som en utfordring! Og hvilken utfordring... huttetu. Det verste som kan skje er jo at jeg finner ut at dette absolutt ikke er noe for meg, og evt. nytte studie etter et år igjen. Synes veilederen hadde mye klokt å si i dag på informasjonsmøtet! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.