Gå til innhold

Tips vedr. serotonin

Anbefalte innlegg

Jeg har vært anorektiker i ca. 10 år men er blitt helt frisk heldigvis. Når jeg tenker tilbake så er jeg litt engstelig for hvilke konsekvenser spisevegring har hatt for helsen min.

Jeg sliter litt med angst og

blir gjerne litt stresset av det.

Jeg sliter i tillegg med litt tvangstanker som jeg snart skal ha samtale terapi for. Jeg spiser gjerne søtsaker og ser straks bedring. Søtsaker tilfører kroppen stabilitet,

trygghet, oversikt, via serotonin som jeg helt sikkert mangler.

Jeg har lest at tryptofan rik mat er bedre enn søtsaker

ettersom blodsukkeret stabiliseres og diabetes ikke er så aktuellt. Jeg har hørt at tryptofan er forstadiet til serotonin og at en rekke mennesker har tatt tryptofan tabletter hvis de manglet serotonin tidligere men disse tablettene er ikke i salg lengre. Johannesurt skal visst hjelpe. Spørsmålet mitt er :

Hvis jeg mangler serotonin og har hørt at lykkepiller er svaret. Er lykkepiller det eneste som kan hjelpe meg ?

P.S Jeg har forsøkt efexor tidligere uten å lykkes.

Er visst blitt rådet å ikke ta lykkepiller pga. masse bivirkninger.

Setter pris på om det er mulig å tilføre hjernen serotonin på annet vis.

i sprøyteform eller

liknende ?

Takker for svar !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155268-tips-vedr-serotonin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes at du først skal komme igang med samtaleterapi; dette har bedre effekt enn medisiner på anorexi, og sannsynlig også ved tvangstanker. Psykologen bør helst ha interesse og god kunnskap om temaet, det finnes mange typer samtaleterapi. Kostthold som bedrer Serotonin er omdiskutert. Johannesurt er veldig likt SSRI ( lykkepiller av vanlig type), synes du foreløpig skal holde deg uten. kanskje kan du prøve krom som stabiliserer søthunger. Rikelig omega-3 og vitaminer er viktig, kanskje særlig B-vitaminene for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155268-tips-vedr-serotonin/#findComment-998483
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...