Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi er to som har fått konstatert herpes simplex type 1 noe som i og for seg ikke var noen overraskelse da jeg med måneders/års mellomrom har små munnsår eller små nesten umerkelige blærer i munnviken. Problemer var at dette smittet i fra meg via munnsex til min faste partner og det var hun som fikk infeksjonen først nede, og jeg noen dager etter. Hun hadde aldri vært borti herpesvirus og ble skikkelig syk. 3måneder etter får jeg nytt utbrudd nede, noe mindre smertefult enn det første og ikke så omfattende og med så dype sår.Jeg regner da med flere utbrudd i månedene/årene som kommer akkurat som mine igjentatte munnsår. Spørsmålet er jo om vi nå kommer til å overføre viruset med påfølgende utbrudd, meg - henne, henne - meg ettersom en av oss har et utbrudd. Eller om dette viruset nå kommer til å leve sitt eget liv med utbrudd uavhengig av om motparten har utbrudd eller ikke, i og med at vi begge har fått dette viruset på kjønnsorgenene.

Når vi leser hva som skrives kan dette tolkes forskjellig. Kan smitte uten symtomer -dermed er bruk av kondomer uaktuelt i et fast forhold over år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155418-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Etter en førstegangsinfeksjon vil herpesviruset (både type 1 og 2) forb li i organismen for resten av livet.Hos noen av oss blir dette viruset liggende latent (uten symptomer) for resten av livet. Hos andre, og det er ganske mange av dem, blir det latente viruset aktivet fra tid til annet. Da får man et nytt utbrudd, gjerne (akkurat som du selv erfarte) noe mindre uttalt og kortere. Hva som utløser slike aktiveringer er ikke helt og i alle fall ikke alltid klarlagt. Hormonelle forandringer hos kvinner er et kjent faktor. Noen kvinner fåpr utbrudd ofte i tilslutning til menstruasjon. Man utskiller virus under slike utbrudd og følgelig er man smittefarlig. Men om partneren har kjent herpesinfeksjoner fra før, og spesielt om partnere har fått infeksjonen av hverandre utløser ikke en ny overføring nye symptomer. Har man viruset i organismen fra før er man i stor grad beskyttet mot nye infeksjoner. Du kan gjerne si at viruset lever sit eget liv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155418-herpes/#findComment-1000709
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...