Gå til innhold

Anbefalte innlegg

etter bilulykkke har jeg hatt kraftige smerter men de blir ikke godta

tt av trygdekontoret da jeg nå søker uføretrygd.jeg har og fiksasjon i ryggen og store smerter daglig. hvordan bør jeg gå frem for å søke uføretrygd? har vist til alle spesialist beh leger. de sier at alt ikke er utprøvd og at jeg er for ung.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155783-nakkeslengskade-og-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Nakkeslengskader hører dessverre med til en gruppe lidelser der de sakkyndige ikke er enige og hvor vi mangler gode objektive undersøkelsesmetoder som viser omfanget av skaden. Under et seminar på NIMI (Norsk Idrettsmedisinsk Institutt) i fjor høst ble det holdt flere foredrag som gir grunnlag for optimisme. Professor Taylor fra Australia kunne vise forandringer i nakkens båndstrukturer ved obduksjon av døde personer som hadde nakkeslengdiagnosen. Dr Kråkenes fra Haukeland sykehus rtg avdeling hadde brukt en ny form for høyoppløselig MR for å påvise skader i nakken og fysikalsk medisiner Svein Nilsson hadde praktisk erfaring med undersøkelse av en rekke pasienter med denne diagnosen. Som du skjønner lærer vi stadig mer om denne lidelsen, men dessverre er det fortsatt stor uenighet innen legestanden og særlig innen forsikring og trygdemedisinen. Trygdekontorene er også mere tilbakeholdende med å innvilge uføretrygd til yngre mennesker, men det finnes flere ordninger med midlertidige trygdeytelser mens vi venter på at diagnostikk og behandling blir bedre.

Nakkeslengskader hører dessverre med til en gruppe lidelser der de sakkyndige ikke er enige og hvor vi mangler gode objektive undersøkelsesmetoder som viser omfanget av skaden. Under et seminar på NIMI (Norsk Idrettsmedisinsk Institutt) i fjor høst ble det holdt flere foredrag som gir grunnlag for optimisme. Professor Taylor fra Australia kunne vise forandringer i nakkens båndstrukturer ved obduksjon av døde personer som hadde nakkeslengdiagnosen. Dr Kråkenes fra Haukeland sykehus rtg avdeling hadde brukt en ny form for høyoppløselig MR for å påvise skader i nakken og fysikalsk medisiner Svein Nilsson hadde praktisk erfaring med undersøkelse av en rekke pasienter med denne diagnosen. Som du skjønner lærer vi stadig mer om denne lidelsen, men dessverre er det fortsatt stor uenighet innen legestanden og særlig innen forsikring og trygdemedisinen. Trygdekontorene er også mere tilbakeholdende med å innvilge uføretrygd til yngre mennesker, men det finnes flere ordninger med midlertidige trygdeytelser mens vi venter på at diagnostikk og behandling blir bedre.

heitakk for svaret. hva slags trygdeytelser kan jeg da ha i ventetid på at de finner ut av om det er lovmessig en diagnose?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...