Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har ei jente på snart fem som sliter med stadige infeksjoner og dermed penicillinkurer på rekke og rad. Som liten slet hun mye med ørene, noe vi heldigvis har kommet over nå. For et halvår siden hadde hun lungebetennelse, og for to uker siden var hun akkurat ferdig med en kur for brennkopper. Nå ser det ut til at brennkoppene har kommet igjen. Jeg er redd for at dette resulterer i nok en penicilinkur.

Nå føler jeg at vi må gjøre noe som styrker imunnforsvaret hennes sånn at kroppen klarer å håndere mer selv uten å måtte ty til medisiner. Jeg bør gjerne nevne at hun er veldig småspist når det gjelder frukt og grønsaker, av drikke er det kun melk og vann som gjelder.

Håper det er noen som har forslag til hva jeg kan gjøre.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156035-styrke-immunforsvar-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kroppens immunsystem er et resultat av en lang utvikling og består av mange ulike forsvarsverker. Hudens og tarmens immunsystem er avhengig av symbiose med mikroorganismer og de viktigste er melkesyredannende bakterier. Bakteriene på huden danner en syrekappe av melkesyre som beskytter oss mot fremmede bakterier. Det er derfor lurt å bruke såpe med en surhetsgrad (pH) som er nærme hudens egen på ca 5,5. Fordøyelses- systemet har nytte av daglig tilførsel med melkesyre bakterier som finnes i syrnede melkeprodukter eller også som tilskudd i kapselform. Ved antibiotikakurer bør ofte tarmfloraen styrkes med ekstra tilførsel av disse bakteriene.

For å bygge opp immunapparatet igjen bør man derfor leve regelmessig og sunt ved siden av å tilføre kroppen riktige næringsstoffer. Særlig viktig er det å få i seg vitamin A,C,E og sink. Frukt og grønnsaker inneholder en rekke såkalte bioflavonoider og derfor er inntak av ”5 om dagen” et meget godt råd. Jeg synes også juice av friskpressede appelsiner og gulrot, tilsatt en ts olivenolje kan virke som en skikkelig booster for systemet. Enkelte urter inneholder immunstyrkende substanser og mest kjent er solhatt som også kan brukes under en pågående infeksjon, for eksempel forkjølelse.

Hei,

Jeg hadde startet med å gi henne minst 1 gram (ca 1 ml måleskje) askorbinsyre fra apotek opp til 5 ganger per dag (kan også dobles). Etter det du forteller må hun være i stor mangel på dette. La magetoleransen styre inntaket. Dette er er dosen like før du får løs mage. Deretter hadde jeg sørget for å få sjekket kobberverdiene hennes (selv om blodprøver kan vise tilstrekkelige nivåer ved økt forbruk). Kobbermangel fører til et dårlig forsvar mot bakterier. Samtidig ville jeg nok også begynt med tilskudd av kobber (ca 1-3 mg). Forøvrig ville jeg gitt henne 1 stk Solaray multivitamin, 1 sp Eskimo-3 fiskeolje (ikke Kids da den smaker vondt), 2 stk Cardi-E og 1-4 sp Silicea med silisium for å styrke slimhinnenes motstand mot infeksjoner. Cardi-E er muligens det beste tilskuddet av vitamin E i Norge. Etter alle antibiotikakurene du nevner er nok antallet gode og nødvendige bakterier blitt sterkt redusert eller fjernet. Et godt tilskudd av probiotiske bakterier skal være et produkt som heter Primal Defence. Det fås kjøpt hos BIO KONSUM AS, Torgier Fossum, tlf 22 44 34 57 for kr. 450,-. Jeg hadde også vurdert å sjekke om hun har noen form for matintoleranse. En IgG test kan sannsynligvis vise dette.

Sender også med en artikkel nedenfor om kumelk og barneallergier. Den omtaler bl.a ørebetennelser. Du får se om du finner den interessant.

Hvorfor informeres det så lite om kumelk og barneallergier?

Utallige er de etterhvert blitt, frustrerte foreldres innlegg i aviser og blader. Likevel, det hører ennå til sjeldenhetene at leger og helsestasjoner setter spørsmålstegn ved bruken av melk og melkeprodukter når fortvilte foreldre klager over hyperaktivitet, ørebetennelser, kolikker og alskens elendighet som gjør livet til en prøvelse for store og små. Det siste skrekkeksemplet jeg hørte var legen som ga sovemedisiner til det hyperaktive barnet uten så mye som å nevne at kumelk ofte er årsak til slike plager. Helsestasjonen for mor og barn anklaget moren for å ha "dårlige rutiner" og at dette var grunnen til barnets utilpassethet. I dette tilfellet greide moren selv å finne ut av det; tre uker uten melk og barnets oppførsel var helt normal. Mange er imidlertid ikke så dyktige og/eller heldige som henne, og må fortsette et uutholdelig liv.

Er det hensynet til det etablerte kostholdet med solid forankring i husdyrholdet som har skylden? Kan det være slik at for å understøtte dette må mennesker finne seg i så mye lidelse? Bør vi finne oss i en slik kynisme?

I sin artikkel i Aftenposten tidligere i år uttaler 1.-amanuensis ved Institutt for bioteknologifag, NLH, Ås. Lars Skjeldal: "Dersom det skulle vise seg at det er stoffer i maten som gir opphav til kløe, hyperaktivitet og løs mave, må disse stoffene fjernes fra kostholdet 100 %. " Han fortsetter: " Når det gjelder nikkelallergi er alle inneforstått med at nikkel må unngås 100 %, men når det gjelder f.eks. melkeproteinallergi, er ikke helsevesenet like konsekvent. " Og videre: "Hvorfor kumelk gir opphav til kolikk, allergi eller hyperaktivitet, vet man ikke, men dersom det er så enkelt at man blir frisk av å kutte ut kumelk, burde dette opplyses ved alle helsestasjoner. Det finnes ingen eksakte tester som kan påvise melkeproteinallergi hos barn, men to til tre uker med 100 % melkefri diett vil vise om det er noen bedring. Jeg sier ikke at alle kan leges på dette vis, men for dem det gjelder er oppskriften enkel, billig, forebyggende mot astma og kryssallergi, og vil hindre kløe og hyperaktivitet. Mange barn vil også merke en bedre allmentilstand ved at de får mindre forkjølelse og mindre ørebetennelse."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...