Gå til innhold

angstanfall og hormoner/arv


leonarda

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel om angst og depresjoner der det kom fram at anlegg for begge kunne vaere arvelige. Selv hadde jeg forferdelige angstanfall i puberteten som forsvant like plutselig da jeg var ca. 20. Min yngste datter er 21 og denne sommeren fikk hun for forste gang et forferdelig anfall med tachycardi og hyperventilasjon og var sikker hun skulle ikke overleve. Siden fortalte hun at hun hadde blitt gravid og det hadde endt med sontanabort. Jeg fikk og tilbake panikkanfallene etter hvert barn, og hun er den som mest ligner meg av tre jenter. Etter det jeg fortaar vil hun antagelig helt sikkert ha de samme reaksjonene som meg, og det ville jeg ikke oenske min verste fiende. Mener nettdoktoren noen har mer sjanse enn andre til slike panikkanfall (gener eller hormonfeil)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg også lurt på siden to venniner av meg har angst. Hos den ene kom angsten i puberteten. Den andre fikk det rett etter en fødsel.

Kan angst ha noe med hormonforstyrrelse å gjøre? Ingen av dem har nære slektninger som har angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette høres ut som en panikklidelse. Dette er en sykdom vi vet har en betydelig arvelig komponent.

Livspåkjenninger, men sannsynligvis også hormonforandringer kan utløse anfall hos disponerte.

Særlig kjønnshormoner har betydelig effekt på psyken noe mange kvinner opplever en gang i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...