Gå til innhold

Komplikasjon Helvetesild

Anbefalte innlegg

Min far på 87 år fikk før jul Helvetesild. Blemmene ble raskt helet, men smertene har bare tiltatt i styrke.. Han går nå på 5 uken med uutholdelige smerter, som selv Pinex Forte eller Tigretol ikke tar knekken på. Er det ingen ting som kan gjøres?? Mannen er jo i ferd med å bukke under. Jeg føler meg maktesløs når jeg ser hvor vondt han har, og jeg ingen ting kan gjøre.

Under normale omstendigheter er han en fullt oppgående 87 åring.

Jeg ser fram til å få svar på evt. tiltak som må settes igang.

Mvh

tops

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15674-komplikasjon-helvetesild/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bente Thommessen, Lege

Kjære tops,

Helvetesild skyldes en reaktivering av vannkoppevirus etter at man har gjennomgått vannkoppeinfeksjon i barneårene.

Mange av dem som rammes av denne sykdommen har smerter også etter at det akutte sykdomsutbruddet med blemmer er over. Hos de fleste forsvinner smertene gradvis etter 2 - 3 mnd. Imidlertid kan noen bli mer kronisk plaget med en langvarig smertetilstand. Behandling av disse smertene kan være vanskelig, og særlig hos eldre da flere av de anbefalte medikamentene kan gi bivirkninger som tretthet, forvirringstilstander, vannlatningsproblemer osv. Andre behandlingsformer er spesielle nerveblokader o.l. som i de fleste tilfeller krever behandling ved en smerteklinikk.Dersom din fars plager ikke avtar, vil jeg anbefale dere å diskutere muligheten for en evt slik behandling med din fars lege.

• 7 måneder senere...

Er 77 år.Mann. har fått store smerter på høyreside av bryst og rygg med utslett. Dette ser ut som om jeg har fått Helvetesild. Fikk av doktor bekreftelse på dette. Fikk ZOVIRAX 800 mg. for dette. Spørsmål: Hva kan jeg ta for smertene? Hva kan jeg gjøre med sårene? Håper på svar.

• 2 uker senere...
Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

Er 77 år.Mann. har fått store smerter på høyreside av bryst og rygg med utslett. Dette ser ut som om jeg har fått Helvetesild. Fikk av doktor bekreftelse på dette. Fikk ZOVIRAX 800 mg. for dette. Spørsmål: Hva kan jeg ta for smertene? Hva kan jeg gjøre med sårene? Håper på svar.

Ja, det høres ut som typisk helvetesild. Smertene kan være intense, men pleier å gå over. Vi bruker å anbefale paracetamol i første omgang, men det er sjelden tilstrekkelig. Andre alternativer når det gjelder smertelindring er bl.a. Tegretol som legen må forskrive på resept. Når det gjelder sårene, så er det best at de holdes tørt. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...