kyrillo Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Ser at det er et spørsmål om dette lenger nede. Her er mine oppskrifter. Har to varianter, begge er like gode, men den siste er mest lettvint. 6 BRØD I MELKEKARTONGER 1 ¾ l skummet melk 300 gram helkorn (bløtes 3-4 timer) 600 gram sammalt hvete, grov 600 gram grovt rugmel 300 gram fint hvetemel 300 gram fint rugmel 300 gram sammalt hvete, fin 3 ss salt 1 ss sirup 50 gram gjær Alt blandes sammen og fylles i 6 tomme 1 liters melkekartonger (som er godt smurt med smør eller olje). Stift igjen. Stekes på 100 grader i 12-13 timer Avkjøles i kartongene Her er en oppskrift til i samme spor.. ISLANDSBRØD 1 kg grov, sammalt rug 1 kg fin, sammalt rug 300 gram hvetemel 3 ts salt 2 dl honning 50 gram gjær 16 dl melk (hel, skummet, sur eller søt) Alt blandes og has i 3 to-liters brødformer. Pakk dem inn i dobbel aluminiumsfolie og la dem stå i ovnen ved 100-125 grader i 12 timer. Avkjøles under klede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Skal man bruke så lang tid på å steke brød? Blir det bedre da eller? Bare litt nysgjerrig jeg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kyrillo Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Skal man bruke så lang tid på å steke brød? Blir det bedre da eller? Bare litt nysgjerrig jeg:-) Hvorfor? Neeei, det må prøves. Tror ikke at man kan få samme konsistens på brødet om det stekes f.eks. i en time ved ca 200 grader, pluss minus. Det har noe med både heving og at ingrediensene får ligge lenge og godgjøre seg. Det blir også veldig mørke brød ut av disse oppskriftene. Jeg har prøvd begge to, men melkekartongene var vanskelige å få av igjen fordi jeg glemte å smøre dem før jeg stappet deigen oppi. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Hvorfor? Neeei, det må prøves. Tror ikke at man kan få samme konsistens på brødet om det stekes f.eks. i en time ved ca 200 grader, pluss minus. Det har noe med både heving og at ingrediensene får ligge lenge og godgjøre seg. Det blir også veldig mørke brød ut av disse oppskriftene. Jeg har prøvd begge to, men melkekartongene var vanskelige å få av igjen fordi jeg glemte å smøre dem før jeg stappet deigen oppi. Hilsen Høres litt spennende ut. Tror jammen jeg skal prøve disse. Holdbarheten på brøene er kanskje også bedre da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.