Gå til innhold

Rugbrød i melkekartong og form, Osiris?

kyrillo

Anbefalte innlegg

Ser at det er et spørsmål om dette lenger nede. Her er mine oppskrifter. Har to varianter, begge er like gode, men den siste er mest lettvint.

6 BRØD I MELKEKARTONGER

1 ¾ l skummet melk

300 gram helkorn (bløtes 3-4 timer)

600 gram sammalt hvete, grov

600 gram grovt rugmel

300 gram fint hvetemel

300 gram fint rugmel

300 gram sammalt hvete, fin

3 ss salt

1 ss sirup

50 gram gjær

Alt blandes sammen og fylles i 6 tomme 1 liters melkekartonger (som er godt smurt med smør eller olje). Stift igjen.

Stekes på 100 grader i 12-13 timer

Avkjøles i kartongene

Her er en oppskrift til i samme spor..

ISLANDSBRØD

1 kg grov, sammalt rug

1 kg fin, sammalt rug

300 gram hvetemel

3 ts salt

2 dl honning

50 gram gjær

16 dl melk (hel, skummet, sur eller søt)

Alt blandes og has i 3 to-liters brødformer. Pakk dem inn i dobbel aluminiumsfolie og la dem stå i ovnen ved 100-125 grader i 12 timer.

Avkjøles under klede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal man bruke så lang tid på å steke brød? Blir det bedre da eller? Bare litt nysgjerrig jeg:-)

Hvorfor? Neeei, det må prøves. Tror ikke at man kan få samme konsistens på brødet om det stekes f.eks. i en time ved ca 200 grader, pluss minus. Det har noe med både heving og at ingrediensene får ligge lenge og godgjøre seg. Det blir også veldig mørke brød ut av disse oppskriftene.

Jeg har prøvd begge to, men melkekartongene var vanskelige å få av igjen fordi jeg glemte å smøre dem før jeg stappet deigen oppi.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Neeei, det må prøves. Tror ikke at man kan få samme konsistens på brødet om det stekes f.eks. i en time ved ca 200 grader, pluss minus. Det har noe med både heving og at ingrediensene får ligge lenge og godgjøre seg. Det blir også veldig mørke brød ut av disse oppskriftene.

Jeg har prøvd begge to, men melkekartongene var vanskelige å få av igjen fordi jeg glemte å smøre dem før jeg stappet deigen oppi.

Hilsen

Høres litt spennende ut. Tror jammen jeg skal prøve disse. Holdbarheten på brøene er kanskje også bedre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...