Gå til innhold

Dårlig ånde, mangler jeg zink?


Gjest pussern

Anbefalte innlegg

Gjest pussern

Hei,

Noen ganger får jeg en rar lukt av munnen, akkurat som jeg har spist stål, ifølge min samboer. Det er en litt skarp lukt som kan være ganske ubehagelig. Det er jo ganske plagsomt når jeg ikke vet hva det kommer av, det er ikke artig å prate med folk da. Jeg pusser tennene mer enn normalt, gjerne 4-5 ganger om dagen. Pusser også tungen. Jeg mistenker at det må komme fra lenger nede i svelget, og at det er noe jeg spiser som lager en reaksjon så denne spesielle lukten kommer.

Jeg har hørt at dersom man mangler zink i kroppen, så kan man få dårlig ånde. Vet selvfølgelig ikke om dette stemmer.

Håper noen kan svare meg og kanskje hjelpe meg med dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Dårlig ånde fra munnhulen skyldes oftest bakterier. Zinktabletter hemmer disse bakteriene, men det er ikke slik at zinkmangel gir dårlig ånde. God hygiene forebygger effektivt dårlig ånde.

Når du forteller at du av og til har en metallaktig ånde får jeg mistanke om at det er aceton det lukter av deg.

Folk som spiser skjelden, for eksempel de som slanker seg eller sulter seg av andre grunner, kan få slik ånde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...