Gå til innhold

Dyr er LIKE mye verd som mennesker! Uansett!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor tror du Gud skapte dyrene?

Jo, for å lage en faunaverden, som mennesker kunne utnytte som mat og trekkdyr. De dyrene som ikke kommer inn under denne kategorien, er skapt for å få balanse i dyreverdenen og naturen.

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Moraki

14

• Lillemus

8

• serendipity

6

• Atene

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvorfor tror du Gud skapte dyrene?

Jo, for å lage en faunaverden, som mennesker kunne utnytte som mat og trekkdyr. De dyrene som ikke kommer inn under denne kategorien, er skapt for å få balanse i dyreverdenen og naturen.

Du tror ikke seriøst at universet er bygd opp rundt mennesket, og at millioner med evolusjon skulle føre til trekkdyr og mat for mennesker?

Latterlig!

Skrevet

Kom og fortell meg det når du nekter legene å bruke medisiner som er testet ut på dyr for å redde livet til barnet ditt.

Et urealistisk eksempel, men bare for å få deg til å se fra et annet perspektiv:

Men sett at det var mennesker som ble mishandlet i testingen av medisin... Ville DU da brukt DISSE for å redde ditt barn? Eller sier du at "Nei, jeg vil bare bruke medisin som er testet på dyr for de er mindre verdt?"

Gjest du er ikke verdt det
Skrevet

Hva med timotei og kløver? Er ikke de like mye verdt som glassmaneter og tanglopper?

Bør ambulansepersonell tråkke i lyng og blomster for å redde et menneske som har fått hjerteinfarkt på fjellet?

Hvor er empatien med røslyngens pinsler?

kverulant

Skrevet

Vi er nærmest oss selv. Deretter følger de dyreslagene vi opplever som like oss. Det være seg sjimpanser, hunder, katter, eller hva det måtte være.

Man kan godt si at alle har samme verdi for å motvirke dyreplageri, men når man må velge, viser det seg at det ikke er sånn.

Koteletten har ikke hatt et godt liv, og ikke hadde den en bra død heller. Allikevel spiser vi. Men er villige til å banke livskiten ut av en som sparker hunden din.

Så enkelt er det, hunden er heldig, fordi du har et nærmere forhold til den enn til grisen.

"Koteletten har ikke hatt et godt liv, og ikke hadde den en bra død heller."

Det er derfor noen av oss driver boikott mot all kjøttproduksjon og kaller oss vegetarianere.

Tanken på å spise en gris frister meg ikke mer enn tanken på å spise et menneske.

Skrevet

Et urealistisk eksempel, men bare for å få deg til å se fra et annet perspektiv:

Men sett at det var mennesker som ble mishandlet i testingen av medisin... Ville DU da brukt DISSE for å redde ditt barn? Eller sier du at "Nei, jeg vil bare bruke medisin som er testet på dyr for de er mindre verdt?"

Skal man teste medisin på mennesker innhenter man samtykke først. I alle fall bør man gjøre det. Det foregår nok mye snusk på verdens laboratiorier som vi ikke vet noe som helst om.

Skrevet

Det er derfor noen av oss driver boikott mot all kjøttproduksjon og kaller oss vegetarianere.

Tanken på å spise en gris frister meg ikke mer enn tanken på å spise et menneske.

Størstedelen av befolkningen, inkludert meg selv, ville heller reddet hunden min enn grisen jeg ikke kjenner, selv om jeg ikke skal spise noen av dem. Hvis jeg måtte velge mellom de to.

Bra du er vegeterianer, men tar du i mot medisiner? De er jo også testet på dyr. Er en rotte/sjimpanse mindre verdt enn en slaktegris?

Hvis du eller noen i familien tar i mot medisiner, setter ikke dere dere over dyrene da? Det vil jo si at dere ofrer disse dyrene for å redde dere selv, eller?

Skjønner at det er viktigere å bli frisk enn å spise kjøtt, men lik verdi kan man vel ikke si mennesker og dyr har da?

Gjest og da er de ikke like mye verd
Skrevet

Men dyr spiser dyr - og dreper hverandre på en mye mer smertefull måte enn det mennesker dreper dem, er det så mye bedre??

Jeg klarer bare ikke å se logikken i å være vegetarianer fordi det er så grusomt å drepe dyr. Det blir litt sånn Hakkebakkeskogen for meg.

Næringskjeden er som den er, og det er sannsynligvis en mening med at naturen er inrettet slik.

Skrevet

Skal man teste medisin på mennesker innhenter man samtykke først. I alle fall bør man gjøre det. Det foregår nok mye snusk på verdens laboratiorier som vi ikke vet noe som helst om.

Det er det som er så urettferdig... Dyr har ikke den muligheten.

Skrevet

Du tror ikke seriøst at universet er bygd opp rundt mennesket, og at millioner med evolusjon skulle føre til trekkdyr og mat for mennesker?

Latterlig!

Jeg tok utgangspukt i troen på at "Gud skapte verden", som var Morakis utgangspunkt. Selv har jeg ingen spesielle meninger om hvordan verden kom til.

Skrevet

De fleste vegetarianere er vel ikke det fordi de er imot slakting av dyr? Det går vel heller mer på hva de liker, og får å leve hva de mener er sunnere?

å bli vegetarianer fordi man er mot slakting av dyr er vel litt merkelig? Dyr dreper da dyr for mat, hvorfor skulle ikke vi gjøre det samme?

Skrevet

Men dyr spiser dyr - og dreper hverandre på en mye mer smertefull måte enn det mennesker dreper dem, er det så mye bedre??

Jeg klarer bare ikke å se logikken i å være vegetarianer fordi det er så grusomt å drepe dyr. Det blir litt sånn Hakkebakkeskogen for meg.

Næringskjeden er som den er, og det er sannsynligvis en mening med at naturen er inrettet slik.

Dyr dreper dyr. Sånn skal det være. Det må de gjøre for å overleve, det er også nødvendig for økosystemet. Men jeg er ikke enig i at det er verre enn måten mennesker gjør det på. Et liv i fangenskap. Kyr f.eks. lever i båsen sin 9-10 mnd'er i året. Får bare gå ute på sommeren. Griser... de som døgnet rundt har rødt lys på i bingen. Hvorfor? Jo for at de ikke skal få sove, og ikke ha annet å gjøre på enn å spise seg fet.

Det er usmakelig.

Rovdyrs bytter har levd i det fri. De gjør det på den naturlige måten.

Mennesker klarer seg fint uten kjøtt.

Skrevet

Vi trenger ikke å gå så langt engang. Hva med mauren som kryper i gresset vi tråkker i ?

...eller insektene som moses mot frontruta når vi kjører bil...

Skrevet

Men hadde du testet ut medisiner på barna dine, for å redde hunden din...?

Jeg er enig i at man ikke skal misbruke og skade dyr unødvendig. Men det går ikke like mye inn på meg at 500 griser brenner inne i et grisehus, som at 500 mennesker sprenges på en skole.

Og jeg synes det er atskillig mer tragisk at et menneske blir kjørt i hel, enn at en katt - eller pinnsvin blir det.

Og selv om du hadde sørget over at katten din ble kjørt i hel, så kan neppe den sorgen sammenliknes med sorgen over å miste et barn?

Jeg synes det blir helt feil å sette dyr opp mot mennesker i verdi.

Og det blir tull å ikke ville snakke om worst case senarioer, for det er jo de som virkelig viser at når det kommer til stykket, så er ikke dyr like mye verd som mennesker.

Jeg tror til og med at om valget stod mellom å redde et helt fremmed menneske og kjæledyret ditt, så hadde du valgt å redde mennesket. Uten at du trenger å skamme deg over det :-)

Helt enig med deg!

Jeg synes det er forferdelig ille med dyremishandling, dyr som brenner inne, skrekkelige dyretransporter og testing av sminke på dyr etc etc.

Som barn gråt jeg en hel kveld da jeg fikk høre historien om romhunden Laika som aldri kom tilbake til jorden! ;-)

Jeg er kanskje litt mindre bløt nå enn jeg var dengangen, men fortsatt kan jeg få skikkelig vondt inni meg av å høre om dyr som lider.

Men selv "verdens bløteste" som meg er helt enig med deg når du sier at mennesker og dyr ikke er helt likestilte! Som du selv sa det:

"det blir tull å ikke ville snakke om worst case senarioer, for det er jo de som virkelig viser at når det kommer til stykket, så er ikke dyr like mye verd som mennesker."

Skrevet

Dyr dreper dyr. Sånn skal det være. Det må de gjøre for å overleve, det er også nødvendig for økosystemet. Men jeg er ikke enig i at det er verre enn måten mennesker gjør det på. Et liv i fangenskap. Kyr f.eks. lever i båsen sin 9-10 mnd'er i året. Får bare gå ute på sommeren. Griser... de som døgnet rundt har rødt lys på i bingen. Hvorfor? Jo for at de ikke skal få sove, og ikke ha annet å gjøre på enn å spise seg fet.

Det er usmakelig.

Rovdyrs bytter har levd i det fri. De gjør det på den naturlige måten.

Mennesker klarer seg fint uten kjøtt.

Virker ikke som du kan så mye om husdyrbruk? Griser har på rødt lys for at de ikke skal sove? Hvor har du det fra? Smågriser har rød varme lampe for å holde varmen. De sover da for det.

Det er klart det er en del stygg behandling av dyr rundt omkring, men tror ikke de fleste husdyr lider faktisk. De står varme og trygge i fjøset og får all mat de måtte ønske. De fleste bønder er glade i dyra sine og tar godt vare på dem.

I det fri ville de ikke hatt dette, men selvsagt friheten. Nå går mange husdyr også ute og får oppleve den siden også.

At mennesker greier seg uten kjøtt må bli som å si at andre kjøttetende dyr kunne greid seg uten.. Synes jeg ser det..

Kjøtt er godt og mettende, masse ptoteiner og energirikt. Skulle alle levd på kun grønnskaere og frukt hadde vi samlet spist enorme mengder siden det ikke har så mye energi.

I tillegg blir jo kostholdet mye mindre variert og vrient å holde bra uten kjøtt og animalske produkter. Og dessuten må det være plent umulig å være fullstendig konsekvent vegatarianer.

Skrevet

Hva med lus og lopper? Mygg? Bier? Kakerlakker? Rotter? Mus? Fisk? - hvor går grensen din?

Jeg mener at vi skal behandle dyr pent - uten tvil. Vi skal gjøre vårt beste for at ingen dyr lider overlast. Men samtidig er jeg, i alle fall, et kjøttetende dyr - og har ingen problemer med å spise dyrekjøtt. Jeg er også oppvokst i en "minigård" der vi hadde en håndfull sauer og noen høns - og har ingen problemer med husdyr og slakt. Synes det er morsomt å fiske og har ingenting i mot jakt.

Jeg lever vel kanskje mer eler mindre etter prinsippet "if you kill it, you eat it".

Reant bortsett fra at jeg ikke spiser innsekter jeg dreper, da :-)

Skrevet

Størstedelen av befolkningen, inkludert meg selv, ville heller reddet hunden min enn grisen jeg ikke kjenner, selv om jeg ikke skal spise noen av dem. Hvis jeg måtte velge mellom de to.

Bra du er vegeterianer, men tar du i mot medisiner? De er jo også testet på dyr. Er en rotte/sjimpanse mindre verdt enn en slaktegris?

Hvis du eller noen i familien tar i mot medisiner, setter ikke dere dere over dyrene da? Det vil jo si at dere ofrer disse dyrene for å redde dere selv, eller?

Skjønner at det er viktigere å bli frisk enn å spise kjøtt, men lik verdi kan man vel ikke si mennesker og dyr har da?

Når sa jeg at jeg var vegetarianer? Det har jeg ikke skrevet noe om her.

Skrevet

Jeg er helt uenig.

Det går mindre inn på meg om ei rotte eller en grevling dør, enn om et barn dør. Hvis du synes alt dette er LIKE alvorlig, har du et problem. Med mennesker.

Har jeg et problem med mennesker fordi jeg synes dyr og mennesker er like mye verd? Latterlig! Da synes jeg det er du som har problemet, uten at det spiller noen som helst rolle for meg.

Skrevet

Når sa jeg at jeg var vegetarianer? Det har jeg ikke skrevet noe om her.

Lucretia er, det var henne jeg svarte :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...