Gå til innhold

tannkjøttbetennelse


Gjest bønn

Anbefalte innlegg

Jeg har i den senere tid fått problemer med tannkjøttet.

Jeg har i mange år med ulike mellomrom hadd problemer med tannkjøttet.

Jeg har da som regel brukt tanntråd og det har da forbigående blitt bedre.

Jeg har nå fått problemer igjen. Jeg synes det begynte etter at jeg var hos tannlegen sist for en mnd siden og fikk blombert mellom to tenner.

Nå kan det til tider hovne opp i tannkjøttet der jeg fikk plombert. Det er også ellers i tannkjøttet men da kun blødning etter tannpuss eller tanntråd.

Jeg kjenner også at det lukter litt ille av tannkjøttet hvis jeg blåser ut mellom tennene.

Hvordan bør jeg gjøre dette nå i første omgang, jeg har ikke økonomi denne mnd å gå til tannlegen.

Er det nok å bruke tanntråd?

Eller bør jeg skylle itillegg?

Hvor ofte og hvor lenge skal jeg gjøre det?

For dette er vel tannkjøttbetennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei bønn.

Grundig og regelmessig munnhygiene med bruk av tannbørste og tannstikker eller tanntråd vi fjerne bakteriebelegget som forårsaker tannkjøttsbetennelsen din. Det vil nok blø en del til å begynne med, men det er forbigående og du skal ikke gi opp av den grunn.

Når det av og til blir små betennelser ved nylagte fyllinger kan dette skyldes at fyllinger har kanter der bakterier trives. Tannlegen pusser sikkert dette til for deg uten at det koster noe.

Dersom situasjoen ikke bedrer seg etter et par uker bør du oppsøke tannlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...