Gå til innhold

tran eller ikke til baby, spm. til legen

Anbefalte innlegg

Jeg er litt i tvil om jeg skal gi tran eller ikke til babyen min. Jeg leste en plass at en homeopat frarådet dette pga. forurensning i havet og at leveren til torsken derfor ikke var så bra. Det jeg lurer på er om jeg kan gi omega 3 kapsler (stikke hull på dem og ha noen dråper i morsmelkerstatningen) istedenfor, f.eks. pikasol.

Jeg har også et annet spørsmål vedrørende vaksinering. Jeg er veldig i tvil om jeg skal dele opp trippelvaksinen som gis ved 3-månedersalderen eller ikke. Det er så mye lite hyggelig å lese om dette for tiden. Har legen noen meninger om dette. På helsestasjonen virket de ikke så altfor positive til dette. De hadde aldri hørt om noen alvorlige bivirkninger. Man blir jo ganske forvirret. Vi vil jo barnet vårt det beste.

Håper legen eller andre kan svare på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15981-tran-eller-ikke-til-baby-spm-til-legen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Adine.

På et tidspunkt ble det funnet dioksinrester i tran, men disse skal i dag være fjernet og tranen skal være kontrollert for dette. Når det gjelder vaksiner så er dette et omfattende spørsmål. På befolkningsnivå vil vaksinene gjøre mere nytte enn skade og flere alvorlige sykdommer er forsvunnet eller holdt i sjakk med vaksiner. Når det gjelder hvert enkelt barn kan det diskuteres om alle vaksiner er like nødvendige. Kikhostevaksine og meslingvaksine har vært mest diskutert. Difteri har vi ikke hatt i Norge på flere tiår såvidt jeg vet, men sykdommen finnes i vårt naboland Russland. Jeg synes du har krav på en dialog med helsesøster om dette slik at du kan foreta et velinformert valg.

Jeg sliter med akkurat de samme problemstillingene og føler at jeg ikke får tilfredsstillende svar hverken fra helsesøster eller lege!

Når det gjelder tran, sier begge at jeg bør gi babyen min det. Men når jeg sier at jeg ikke ønsker det, svarer de at jeg ikke trenger (legen min fortalte til og med at hun ikke hadde gitt tran til sine barn!). Jeg forteller at jeg tar Omega-3-tilskudd selv (Eskimo-3, 4 kapsler daglig), og regner med at en del av dette blir overført til babyen gjennom melka. De kan imidlertid ikke svare meg på hvor mye av dette som kommer i melka (om jeg evt. bør ta enda mer for at det skal bli nok)!

Man skulle jo tro at det gikk an å ta hull på en kapsel og gi dette direkte til babyen, som du foreslår. Men det er irriterende vanskelig å få et fornuftig svar fra fagfolk!

Når det gjelder vaksinene, virker det også som om helsepersonellet er helt døve for motargumentene. Helsesøsteren jeg har kontakt med, virker ihvertfall som om hun ikke har satt seg inn i dette i det hele tatt. Da er det ikke lett å ha en "dialog" med henne, som Stig Bruset sier. Dette med vaksiner er jo veldig viktig, og vi vil jo det beste for barna vår, som du sier. Min gutt er snart 2 måneder, og jeg har beveget meg i retning av å vaksinere ham. Dette er fordi jeg er bekymret tuberkulosen og difterien som tross alt befinner seg ikke langt unna Norge. Vi må unngå nye epidemier. Men jeg har ikke helt bestemt meg ennå, skulle ønske jeg hadde en nøytral, informert fagperson å drøfte dette med. For helsesøsteren kan jeg ikke bruke!

Lykke til med valget ditt!

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Jeg sliter med akkurat de samme problemstillingene og føler at jeg ikke får tilfredsstillende svar hverken fra helsesøster eller lege!

Når det gjelder tran, sier begge at jeg bør gi babyen min det. Men når jeg sier at jeg ikke ønsker det, svarer de at jeg ikke trenger (legen min fortalte til og med at hun ikke hadde gitt tran til sine barn!). Jeg forteller at jeg tar Omega-3-tilskudd selv (Eskimo-3, 4 kapsler daglig), og regner med at en del av dette blir overført til babyen gjennom melka. De kan imidlertid ikke svare meg på hvor mye av dette som kommer i melka (om jeg evt. bør ta enda mer for at det skal bli nok)!

Man skulle jo tro at det gikk an å ta hull på en kapsel og gi dette direkte til babyen, som du foreslår. Men det er irriterende vanskelig å få et fornuftig svar fra fagfolk!

Når det gjelder vaksinene, virker det også som om helsepersonellet er helt døve for motargumentene. Helsesøsteren jeg har kontakt med, virker ihvertfall som om hun ikke har satt seg inn i dette i det hele tatt. Da er det ikke lett å ha en "dialog" med henne, som Stig Bruset sier. Dette med vaksiner er jo veldig viktig, og vi vil jo det beste for barna vår, som du sier. Min gutt er snart 2 måneder, og jeg har beveget meg i retning av å vaksinere ham. Dette er fordi jeg er bekymret tuberkulosen og difterien som tross alt befinner seg ikke langt unna Norge. Vi må unngå nye epidemier. Men jeg har ikke helt bestemt meg ennå, skulle ønske jeg hadde en nøytral, informert fagperson å drøfte dette med. For helsesøsteren kan jeg ikke bruke!

Lykke til med valget ditt!

Kjære tusta.

Det er synd å høre at du ikke har en god dialog med helsesøster. Etter min erfaring lever noen helsesøstre i fortiden når det gjelder å møte dagens foreldre. Tidligere var det om å gjøre for helsevesenet å få alle til å vaksinere seg og helsesøstre argumenterte utfra hensyn til fellesskapet og ønske om en gjennomvaksinert befolkning. Dessuten kunne man spille på foreldrenes usikkerhet ved ustagn som "tar du virkelig ansvaret for at barnet ditt kan bli alvorlig syk" osv. Tidene har endret seg og dagens foreldre er mere opptatt av å høre om hvorfor akkurat deres barn skal ha akkurat den vaksinen. De forlanger informasjon og begrunnelse, særlig fordi alternative miljøer med homøopater og antroposofiske leger er begynt å stille spørsmålstegn ved nytten av vaksinering. Fordi vi har vanskelig for å forutsi hvilke barn som kan reagere negativt på vaksiner bør man tilstrebe en åpen informasjon om temaet. I motsatt fall risikerer man å støte foreldrene fra seg og at de ikke lenger synes det er naturlig å ta kontakt med helsestasjonen. Dette synes jeg som helsestasjonslege er synd.

Kjære tusta.

Det er synd å høre at du ikke har en god dialog med helsesøster. Etter min erfaring lever noen helsesøstre i fortiden når det gjelder å møte dagens foreldre. Tidligere var det om å gjøre for helsevesenet å få alle til å vaksinere seg og helsesøstre argumenterte utfra hensyn til fellesskapet og ønske om en gjennomvaksinert befolkning. Dessuten kunne man spille på foreldrenes usikkerhet ved ustagn som "tar du virkelig ansvaret for at barnet ditt kan bli alvorlig syk" osv. Tidene har endret seg og dagens foreldre er mere opptatt av å høre om hvorfor akkurat deres barn skal ha akkurat den vaksinen. De forlanger informasjon og begrunnelse, særlig fordi alternative miljøer med homøopater og antroposofiske leger er begynt å stille spørsmålstegn ved nytten av vaksinering. Fordi vi har vanskelig for å forutsi hvilke barn som kan reagere negativt på vaksiner bør man tilstrebe en åpen informasjon om temaet. I motsatt fall risikerer man å støte foreldrene fra seg og at de ikke lenger synes det er naturlig å ta kontakt med helsestasjonen. Dette synes jeg som helsestasjonslege er synd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...