Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat lest på internett at Evening Primrose Oil ikke er bra å bruke når man er gravid, pga hormonpåvirkning og modning av cervix. Har brukt nattlysoljen fra Efamol i hele svangerskapet, er nå i uke 29. Bruker også Omega 3, sink, selen og kalsium/magnesium fra Sunkost og Longo Vital. Har ikke brukt medisiner siden jeg oppdaget graviditeten. Bruker nattlysolje fordi jeg før graviditeten brukte antiinflammatoriske medikamenter som f.eks Brexidol for å kunne fungere med nakkesleng. Syns nattlysolje hjelper, hvis jeg har glemt å ta den syns jeg at jeg blir værre i nakken. Burde jeg slutte å bruke nattlysoljen i resten av svangerskapet? Kan jeg bruke den når jeg begynner å amme?

Tusen takk for hjelpen, vennlig hilsen scatter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161067-nattlysolje-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Efamol er laget av nattlysolje eller på engelsk Evening Primrose oil. Den inneholder blant annet omega 6 fettsyren Gamma Linoleic Acid (GLA)som påvirker kroppens produksjon av en gruppe stoffer som kalles prostaglandiner. Disse prostaglandinene kan ha en rekke effekter på kroppen, tildels motsatte effekter. Dvs noen prostaglandiner øker betennelser og kramper i livmoren, mens andre gjør det motsatte. Det meste av forskningen viser at nattlysolje med sitt innhold av GLA kan være gunstig ved atopisk eksem, smertefull menstruasjon og ved leddplager. Har ikke hørt at den skal være ugunstig ved svangerskap, men gi meg gjerne referansen på internett så skal jeg sjekke det opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...