Gå til innhold

Handicap-do

Gjest uvitende til i dag

Anbefalte innlegg

Gjest uvitende til i dag
Skrevet

Blir forskrekket når jeg leser at det ikke er akseptert av de i rullestol at foreldre med små barn bruker hc-doen til å stelle baby eller for å få med vogn når man må på do.

Hva gjør da det stellebordet på handicapdoet?

Ikke visste jeg at de i rullestol hadde så akutte behov heller, gjelder det alle i rullestol eller?

Hva med de på to ben som får akutte behov, hvordan skal de sikre seg at de får førsteretten til å gå på do?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

14

• Gemini

7

• Åsemor

3

• muriel

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De som er i rullestol har ikke mer akutte behov enn andre på to ben. Hvis handikappede har veldig akutte behov når de går ut må de forsikre seg med bleier el. Det tar ofte lang tid for funksjonshemmede å komme seg på doen så de må kunne holde seg litt. Det er viktig å huske på at et menneske i rullestol har ofte flere funksjonshemninger enn bare i beina.

Skrevet

Jeg bruker ofte handicap-toalett, og veldig mange steder rundt her er de ikke bare kombinert med stellerom, men vanlig jente-toalett i tillegg.

På f.eks det ene kjøpesenteret er det 1 herretoalett, 1 dametoalett og 1 handicap-toalett. Det finnes ingen handicappede i mils omkrets, og man bruker ikke mer enn 2-3 minutter på toalettet, og det kan ikke sammenlignes med å ta handicap-parkeringsplassene.

Skrevet

En annen ting.

Et handicap-toalett er et vanlig toalett med spesielle tilpasninger, det står vel ingen steder at funksjonsfriske mennesker ikke kan/skal bruke dem?

Handicap-parkeringer SKAL man jo ikke bruke, derfor gjør man rett og slett bare ikke det.

Skrevet

Er det kø på damedoen, går jeg på den som er ledig. Det være seg hc -doen eller herredoen. Må man, så må man. Ser veldig dumt ut når det er 3-4 som står i kø for å komme inn på 1 do når 2 andre er ledig.

Skrevet

Hvorfor stellebordene er på handicapdoen er meg et mysterie. Dårlig planlegging og mangel på kunnskap tenker jeg. Jeg snakket med ledelsen på IKEA og da de bygde om ble det eget stellerom der.

De aller fleste med lammelser har problemer med lammelser i urin og analåpningen også. Altså må de nå og ikke om 5 minutter. Og sitter de blir klærne og stolen våt og fulle av bæsj og da er det ikke mye morro å reise hjem etterpå. Det lukter vondt med en halv kg bæsj i buksa og drosjesjåfører blir ikke særlig fornøyde og kan nekte og ta deg med. Forståenlig nok, da du kliner bilen deres ned. Dessuten må du vaske hele stolen din og det tar flere dager før den tørker.

Hvis man kan stå på to bein og det er dokø, kan man faktisk spørre om å få gå først. Det har jeg gjort mange ganger og har aldri fått et nei enten jeg har sagt at jeg holder på å bæsje på meg eller at jeg ikke orker å stå i kø.

Uansett. har man problemer med å holde seg så blir man fortvilet og forbannet når doen er opptatt. Man svetter og får angst for å ikke rekke doen og når det da kommer noen ut som ikke har behov for handicapdoen og man kanskje allerede har bæsj langt oppover ryggen, forstår du sikkert at man blir forbannet.

Mange mennesker tør ikke å snakke om slike ting. Det er synd fordi det gjør at andre er uvitende.

Skrevet

De som er i rullestol har ikke mer akutte behov enn andre på to ben. Hvis handikappede har veldig akutte behov når de går ut må de forsikre seg med bleier el. Det tar ofte lang tid for funksjonshemmede å komme seg på doen så de må kunne holde seg litt. Det er viktig å huske på at et menneske i rullestol har ofte flere funksjonshemninger enn bare i beina.

Bleier er faktisk ikke noe alternativ da det er fare for trykksår ved bruk av det. Se bare på Christopher Reeves som døde på to dager pga blodforgiftning fra et trykksår.

Gjest uvitende til i dag
Skrevet

Bleier er faktisk ikke noe alternativ da det er fare for trykksår ved bruk av det. Se bare på Christopher Reeves som døde på to dager pga blodforgiftning fra et trykksår.

Jeg synes vi lever i et veldig opplyst samfunn, en 10-åring vet mer om sex enn sine foreldre.

Skulle ønske opplysninger om hvordan det er å leve med et handicap også var like selvfølgelig. Hvem tenker vel på trykksår og bleier og sånt?

Godt at du opplyser oss, Dorthe.

Skrevet

Bleier blir brukt av eldre og funksjonshemmede i stor grad.

Skrevet

Jeg synes vi lever i et veldig opplyst samfunn, en 10-åring vet mer om sex enn sine foreldre.

Skulle ønske opplysninger om hvordan det er å leve med et handicap også var like selvfølgelig. Hvem tenker vel på trykksår og bleier og sånt?

Folk tror ofte at rullestol er et problem, den er faktisk det minste problemet, det er alt det andre som følger med som andre ikke ser som er det virkelige problemet.

Og nå har jeg outa meg så mye at jeg tror jeg snart må bytte nick.

Skrevet

Bleier er veldig forskjellige og forandrer seg fort for voksne akkurat som barn.

Skrevet

Bleier blir brukt av eldre og funksjonshemmede i stor grad.

Nei, det er strengt forbudt dersom man har nedsatt eller ingen sensibilitet.

De som gjør det utsetter seg selv for fare. Et trykksår kan bruke 1 - 1 1/2 år før det gror hvis det gror. Ingen ønsker å tilbringe så lang tid i senga eller på en mavetralle på sjukhuset. Hjemme kan man ikke være pga smittefare.

Skrevet

Folk tror ofte at rullestol er et problem, den er faktisk det minste problemet, det er alt det andre som følger med som andre ikke ser som er det virkelige problemet.

Og nå har jeg outa meg så mye at jeg tror jeg snart må bytte nick.

Jeg har jobbet så mye med funksjonshemmede og har også en far som er sterkt funksjonshemmet, at jeg reagerer ikke. Forhåpentligvis er vi så opplyste i dag at vi vet at mange av oss, om ikke fleste, har et eller annet å stri med. Hvor mange går ikke med sår i sjelen og tør ikke gå på offentlige toaletter f.eks?

Gjest uvitende til i dag
Skrevet

Jeg har jobbet så mye med funksjonshemmede og har også en far som er sterkt funksjonshemmet, at jeg reagerer ikke. Forhåpentligvis er vi så opplyste i dag at vi vet at mange av oss, om ikke fleste, har et eller annet å stri med. Hvor mange går ikke med sår i sjelen og tør ikke gå på offentlige toaletter f.eks?

Mot sår i sjelen hjelper hverken plaster eller handicap-do......

Skrevet

Nei, det er strengt forbudt dersom man har nedsatt eller ingen sensibilitet.

De som gjør det utsetter seg selv for fare. Et trykksår kan bruke 1 - 1 1/2 år før det gror hvis det gror. Ingen ønsker å tilbringe så lang tid i senga eller på en mavetralle på sjukhuset. Hjemme kan man ikke være pga smittefare.

'Nei, det er strengt forbudt dersom man har nedsatt eller ingen sensibilitet.'

Alle funksjonshemmede har ikke det.

Skrevet

Hvorfor stellebordene er på handicapdoen er meg et mysterie. Dårlig planlegging og mangel på kunnskap tenker jeg. Jeg snakket med ledelsen på IKEA og da de bygde om ble det eget stellerom der.

De aller fleste med lammelser har problemer med lammelser i urin og analåpningen også. Altså må de nå og ikke om 5 minutter. Og sitter de blir klærne og stolen våt og fulle av bæsj og da er det ikke mye morro å reise hjem etterpå. Det lukter vondt med en halv kg bæsj i buksa og drosjesjåfører blir ikke særlig fornøyde og kan nekte og ta deg med. Forståenlig nok, da du kliner bilen deres ned. Dessuten må du vaske hele stolen din og det tar flere dager før den tørker.

Hvis man kan stå på to bein og det er dokø, kan man faktisk spørre om å få gå først. Det har jeg gjort mange ganger og har aldri fått et nei enten jeg har sagt at jeg holder på å bæsje på meg eller at jeg ikke orker å stå i kø.

Uansett. har man problemer med å holde seg så blir man fortvilet og forbannet når doen er opptatt. Man svetter og får angst for å ikke rekke doen og når det da kommer noen ut som ikke har behov for handicapdoen og man kanskje allerede har bæsj langt oppover ryggen, forstår du sikkert at man blir forbannet.

Mange mennesker tør ikke å snakke om slike ting. Det er synd fordi det gjør at andre er uvitende.

Det å be om å få gå før andre i køen er et problem for mange som ikke har synlige handikapp. De holder seg heller hjemme, og det er veldig synd.

Skrevet

Mot sår i sjelen hjelper hverken plaster eller handicap-do......

Nei, men mange i rullestol eller ikke har store sår i sjelen.

Skrevet

Det å be om å få gå før andre i køen er et problem for mange som ikke har synlige handikapp. De holder seg heller hjemme, og det er veldig synd.

Jeg er helt enig at det er synd, Jeg skjønner ikke helt hvorfor de har problemer med det, det er ingen skam å ha dårlig kontroll. Men det er tydelig at tiss og bæsj er et tabuemnd.

Skrevet

Nei, men mange i rullestol eller ikke har store sår i sjelen.

Men man trenger ikke større plass på do selv om man har sår i sjela.

Skrevet

Jeg er helt enig at det er synd, Jeg skjønner ikke helt hvorfor de har problemer med det, det er ingen skam å ha dårlig kontroll. Men det er tydelig at tiss og bæsj er et tabuemnd.

Det er mye enklere for en mor å si at barna må med engang enn å si at hun må selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...