Gå til innhold

Handicap-do

Gjest uvitende til i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men man trenger ikke større plass på do selv om man har sår i sjela.

Jeg mente å si at de som trenger større plass på do kan ha sår i sjelen også.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

14

• Gemini

7

• Åsemor

3

• muriel

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er mye enklere for en mor å si at barna må med engang enn å si at hun må selv.

Det er enklere i øyeblikket men ikke i lengden. Da er det bedre å lære seg til å si det som det er for problemet forsvinner ofte ikke.

Skrevet

Jeg mente å si at de som trenger større plass på do kan ha sår i sjelen også.

Ja, det kan de ha. Tror det er veldig mange som har sår i sjela på en eller annen måte.

Skrevet

jeg har tenkt at det er en forskjell på parkeringsplasser for bevegelseshemmede, og toaletter for den samme gruppen.

Parkeringsplassene er helt reservert, men doene har jeg sett på som et do på linje med alle de andre i nærheten - men der også folk i rullestol kan komme inn og få brukt.

Da har jeg vel tatt feil, da.

Skrevet

jeg har tenkt at det er en forskjell på parkeringsplasser for bevegelseshemmede, og toaletter for den samme gruppen.

Parkeringsplassene er helt reservert, men doene har jeg sett på som et do på linje med alle de andre i nærheten - men der også folk i rullestol kan komme inn og få brukt.

Jeg er enig med deg.

Skrevet

De som sitter i rullestol er vel like flinke til å vente på tur som andre? Jeg bruker HC do om det er ledig. MEN jeg parkerer ikke på HC plassene.

Gjest blæresyk
Skrevet

Jeg har ikke rullestol, og ikke papirer på at jeg er handicapet. MEN jeg har en blæresykdom som gjør at jeg må når jeg må, for å sidet slik. Kan ikke vente i lø. Så jeg går på handicapen med god samvittighet. Den er jo forøvrig alltid ledig også...

Skrevet

Jeg har ikke rullestol, og ikke papirer på at jeg er handicapet. MEN jeg har en blæresykdom som gjør at jeg må når jeg må, for å sidet slik. Kan ikke vente i lø. Så jeg går på handicapen med god samvittighet. Den er jo forøvrig alltid ledig også...

Selvfølgelig bruker du det hvis det er ledig. Det er jo en av grunnene til at folk i rullestol trenger den også. Plassen og at man ofte har blæreproblemer.

Gjest papirtiger
Skrevet

Pga plassmangel så er det mange som plasserer stellebordet på handikap-doen, men det er helt meningsløst.

Hvis handikapdoen er opptatt av småbarnsforeldre hele tiden, så kan jeg godt forstå at handikapede irriterer seg over det.

Det burde vært to seperate doer for dette.

Gjest tjohooo
Skrevet

Hvorfor er forresten dorull-holderen på handicapdoer ofte en meter unna?

Gjest tarmproblemer
Skrevet

Jeg sitter ikke i rullestol, men jeg bruker stort sett handikappdoen. Jeg liker ikke å gå på "fellesdo" da jeg pga tarmsykdom lager ganske mye lyd og lukt når jeg går på do.

Jeg sliter rett og slett med å levere varene om det sitter noen i nabobåsen.

Så det er mulig at noen i rullestol mener at jeg misbruker hk-doen. Men det driter jeg i, bokstavlig talt ;o) Jeg har like stort behov for hk-toalettet for å få gjort mitt, som det en i rullestol har. Jeg trenger ikke størrelsen på rommet, men jeg trenger å være alene når jeg driter...

Gjest tjohooo
Skrevet

Jeg sitter ikke i rullestol, men jeg bruker stort sett handikappdoen. Jeg liker ikke å gå på "fellesdo" da jeg pga tarmsykdom lager ganske mye lyd og lukt når jeg går på do.

Jeg sliter rett og slett med å levere varene om det sitter noen i nabobåsen.

Så det er mulig at noen i rullestol mener at jeg misbruker hk-doen. Men det driter jeg i, bokstavlig talt ;o) Jeg har like stort behov for hk-toalettet for å få gjort mitt, som det en i rullestol har. Jeg trenger ikke størrelsen på rommet, men jeg trenger å være alene når jeg driter...

Forsåvidt er jo også slike tarmproblemer et handicap, så da er du vel på rett sted?

Gjest tarmproblemer
Skrevet

Forsåvidt er jo også slike tarmproblemer et handicap, så da er du vel på rett sted?

Jeg mener det er et hadikapp i do-sammenheng, ja, men jeg er ikke sikker på at en i rullestol vil være like enig i det, ut fra det jeg har lest tidligere i trådene om temaet.

Skrevet

Nei du har rett. Det er for at alle kan fysiskk komme til at det blir bygget hc-toaletter, dørene skal være brede nok og heiser i alle bygninger.

Gjest tjohooo
Skrevet

Jeg mener det er et hadikapp i do-sammenheng, ja, men jeg er ikke sikker på at en i rullestol vil være like enig i det, ut fra det jeg har lest tidligere i trådene om temaet.

Du får halte litt neste gang du skal på offentlig do da vet du:)

Skrevet

Stellebordet er for de virkelig HEAVY handicappede, som må ha hjelp av assistenten sin.

Skrevet

Stellebordet er for de virkelig HEAVY handicappede, som må ha hjelp av assistenten sin.

Og hvordan kommer de opp på stellebordet uten heis i så tilfelle?

Gjest sliter også med tarmproblemer
Skrevet

jeg har stomi og er avhengig av en vask i nærheten for å skifte pose. Får ofte kjeft av en i rullestol på studiestedet mitt som mener at jeg ikke har noen rett til å bruke handikap doen. Men hva skal jeg ellers gjøre?

Skrevet

jeg har stomi og er avhengig av en vask i nærheten for å skifte pose. Får ofte kjeft av en i rullestol på studiestedet mitt som mener at jeg ikke har noen rett til å bruke handikap doen. Men hva skal jeg ellers gjøre?

Ikke bry deg om hva andre mener, så lenge du har god samvittighet sjøl.

Skrevet

Hvorfor stellebordene er på handicapdoen er meg et mysterie. Dårlig planlegging og mangel på kunnskap tenker jeg. Jeg snakket med ledelsen på IKEA og da de bygde om ble det eget stellerom der.

De aller fleste med lammelser har problemer med lammelser i urin og analåpningen også. Altså må de nå og ikke om 5 minutter. Og sitter de blir klærne og stolen våt og fulle av bæsj og da er det ikke mye morro å reise hjem etterpå. Det lukter vondt med en halv kg bæsj i buksa og drosjesjåfører blir ikke særlig fornøyde og kan nekte og ta deg med. Forståenlig nok, da du kliner bilen deres ned. Dessuten må du vaske hele stolen din og det tar flere dager før den tørker.

Hvis man kan stå på to bein og det er dokø, kan man faktisk spørre om å få gå først. Det har jeg gjort mange ganger og har aldri fått et nei enten jeg har sagt at jeg holder på å bæsje på meg eller at jeg ikke orker å stå i kø.

Uansett. har man problemer med å holde seg så blir man fortvilet og forbannet når doen er opptatt. Man svetter og får angst for å ikke rekke doen og når det da kommer noen ut som ikke har behov for handicapdoen og man kanskje allerede har bæsj langt oppover ryggen, forstår du sikkert at man blir forbannet.

Mange mennesker tør ikke å snakke om slike ting. Det er synd fordi det gjør at andre er uvitende.

Hvordan vet du om hvorvidt folk som går på to bein har bruk for hc-toalettet eller ei?

Det er mange skjulte handikapp, men hvor man allikevel trenger mer plass, støttehåndtak eller andre ting som et hc-toalett kan tilby, men ikke vanlig off. toalett kan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...