Gå til innhold

Kan sjefen gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Forbannet assistent.
Skrevet

Hei

Jeg jobber i Oslo kommune som assistent. Turnusen min er ca 50% fast, resten ekstravakter. Nå vil sjefen lage ny turnus, noe som gjør at min faste stilling blir mindre. Kan hun det..bare ta fra meg vakter og fordele rundt til andre så de skal få større stillingstørelse? Dette er jo jobben min, og jeg er ikke interessert i mindre jobb og mindre penger.

Om hun ikke kan det..hvor kan jeg finne info om dette som jeg kan vise henne. En lov, en forskrift hva som helst.

Takker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med fagforeningen din (enten du er medlem eller ikke).

Skrevet

Har du kontrakt - eller ansettelsesbrev der det kommer fram hva din stillingsprosent er? I så fall kan hun ikke skalte og vralte med jobben din!

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med fagforeningen din umiddelbart! (dersom du er fagorganisert). Hvis ikke kan arbeidstilsynet være et alternativ.

Angela1365380318
Skrevet

Dersom du har papaier på at du skal jobbe 50% så kan hun ikke kutte lønnen din fordi om de tilbyr deg mindre jobb i en periode, har jeg hørt iallefall...

Skrevet

Ta kontakt med fagforeningen din (enten du er medlem eller ikke).

"Ta kontakt med fagforeningen din (enten du er medlem eller ikke)."

Uhm...hvis man ikke er medlem, hvordan kan fagforeningen være "din"? :-)

Har ikke inntrykk av at fagforeninger flest er veldig interessert i å bistå ikke-medlemmer. (selv om de forventer at ikke-medlemmer skal støtte dem)

"........................"

Skrevet

Hvis du har en fast stilling må hun si deg opp først. Ekstravaktene kan hun fordele som hun vil. Hvis du går i et fast 50% vikariat trenger hun ikke å gi deg noen vakter når kontrakten går ut.

Skrevet

Har ikke inntrykk av at fagforeninger flest er veldig interessert i å bistå ikke-medlemmer. (selv om de forventer at ikke-medlemmer skal støtte dem)

Fagforeninger flest er kanskje ikke interessert i å hjelpe ikke-medlemmer, men vi vil gjerne ha deg som medlem. Da får du hjelp vet du!

Skrevet

Fagforeninger flest er kanskje ikke interessert i å hjelpe ikke-medlemmer, men vi vil gjerne ha deg som medlem. Da får du hjelp vet du!

"men vi vil gjerne ha deg som medlem. Da får du hjelp vet du!"

Også får dere noen tusen i medlemskontingent i året.

"............................"

Skrevet

"men vi vil gjerne ha deg som medlem. Da får du hjelp vet du!"

Også får dere noen tusen i medlemskontingent i året.

Ikke jeg, jeg er jo bare en vanlig tillitsvalgt. Fagforeninga får selvsagt, men pengene går tilbake til medlemmene gjennom de sakene fagforeningene forhandler seg fram til.

I tillegg får du jo medlemsfordeler, billig forsikring som virkelig monner. Jeg synes det er vel anvendte penger å betale fagforeningskontingent. Jeg vet jo også at den dagen jeg trenger hjelp så får jeg hjelp, jeg slipper å betale for dyre advokater for å få mine rettigheter igjennom. Det teller mye i disse tider med omstilling og nedskjæring, da er det godt å vite at noen utenom meg selv ser til at jeg får mine rettigheter. Ingen makt i verden kan redde jobben min hvis det er min tur til å gå, men jeg vet at jeg må ikke gå før det er min tur. Og imens jobber fagforeningen for at det fortsatt skal være arbeidsplasser.

Men - du hører kanskje til de som velger å ikke være fagorganisert? Det er jo heldigvis fritt valg - ingen kan tvinge noen til å organisere seg.

Skrevet

-------- forresten ----- hva mener du med at "de forventer at ikke-medlemmer skal støtte dem?"

Det er vel heller de uroganiserte som tar det som en selvfølge at de også får del i de godene fagforeningene forhandler fram?

Skrevet

Ikke jeg, jeg er jo bare en vanlig tillitsvalgt. Fagforeninga får selvsagt, men pengene går tilbake til medlemmene gjennom de sakene fagforeningene forhandler seg fram til.

I tillegg får du jo medlemsfordeler, billig forsikring som virkelig monner. Jeg synes det er vel anvendte penger å betale fagforeningskontingent. Jeg vet jo også at den dagen jeg trenger hjelp så får jeg hjelp, jeg slipper å betale for dyre advokater for å få mine rettigheter igjennom. Det teller mye i disse tider med omstilling og nedskjæring, da er det godt å vite at noen utenom meg selv ser til at jeg får mine rettigheter. Ingen makt i verden kan redde jobben min hvis det er min tur til å gå, men jeg vet at jeg må ikke gå før det er min tur. Og imens jobber fagforeningen for at det fortsatt skal være arbeidsplasser.

Men - du hører kanskje til de som velger å ikke være fagorganisert? Det er jo heldigvis fritt valg - ingen kan tvinge noen til å organisere seg.

Jeg er medlem av NITO :-)

Skrevet

-------- forresten ----- hva mener du med at "de forventer at ikke-medlemmer skal støtte dem?"

Det er vel heller de uroganiserte som tar det som en selvfølge at de også får del i de godene fagforeningene forhandler fram?

"Det er vel heller de uroganiserte som tar det som en selvfølge at de også får del i de godene fagforeningene forhandler fram?"

Siste runde med LO og hele pakka. Der krevde de lønnsøkninger for sine medlemmer, og at lønnsøkningene ikke skulle gjelde de som ikke var organisert. Og så presterte de å kritisere de uorganiserte fordi de ikke ville streike. Det ble altså forventet av de uorganiserte skulle støttestreike for de organiserte, selv om de ikke fikk noe igjen for det.

I tillegg så differensieres det mellom organiserte og ikke organiserte i lønnsoppgjør - ivhertfall i stat og kommune.

Nei, jeg har liten sans for LO og de hobby-stalinistene som styrer der.

"......................."

Skrevet

Med "din" mente jeg "fagforeningen du er, eller kunne vært medlem av".

Det er mange som er villige til å svare på spørsmål om lovverk eller avtaler selv om det er et ikke-medlem som spør. Men selvsagt kan de ikke "ta saken" og kjempe for vedkommende. Det regnet jeg med at "forbannet assistent" også forsto.

Skrevet

"Det er vel heller de uroganiserte som tar det som en selvfølge at de også får del i de godene fagforeningene forhandler fram?"

Siste runde med LO og hele pakka. Der krevde de lønnsøkninger for sine medlemmer, og at lønnsøkningene ikke skulle gjelde de som ikke var organisert. Og så presterte de å kritisere de uorganiserte fordi de ikke ville streike. Det ble altså forventet av de uorganiserte skulle støttestreike for de organiserte, selv om de ikke fikk noe igjen for det.

I tillegg så differensieres det mellom organiserte og ikke organiserte i lønnsoppgjør - ivhertfall i stat og kommune.

Nei, jeg har liten sans for LO og de hobby-stalinistene som styrer der.

"......................."

LO ja -- heldigvis er jeg ikke LO-medlem. YS - hvorfor ville Nito ut av YS?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...