Gå til innhold

Sliter så med frykt og angst rundt barna mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle er redd for barna sine, at noe skal skje de. Jeg hadde en opplevelse med mitt første barn. Bare ett år var hun, å måtte inn på akutten og narkose. Jeg var bare 20år 

Nå 18år etter har jeg to barn til. 

De skal bli med faren på ferie i sommer og minsten på 10 sier han skal bade alene. Dette har ødelagt meg inni og gruer meg helt villt! Jeg vet det er helt hysterisk av meg, men jeg må ha terapi for redselen min. Hver dag tenker jeg, tenk hvis. Passer på at guttungen sykler unna trafikken og har mange ganger måtte ta meg sammen når han skal over vei. Vann er min største skrekk. Hva tenker dere? Slitsomt dette 🥹

Anonymkode: f8616...25e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle er redd for barna sine, at noe skal skje de. Jeg hadde en opplevelse med mitt første barn. Bare ett år var hun, å måtte inn på akutten og narkose. Jeg var bare 20år 

De skal bli med faren på ferie i sommer og minsten på 10 sier han skal bade alene. Dette har ødelagt meg inni og gruer meg helt villt! Jeg vet det er helt hysterisk av meg, men jeg må ha terapi for redselen min. Hver dag tenker jeg, tenk hvis. Passer på at guttungen sykler unna trafikken og har mange ganger måtte ta meg sammen når han skal over vei. Vann er min største skrekk. Hva tenker dere? Slitsomt dette 🥹

Har du GAD eller lignende? Det må uansett være slitsomt, både for deg og ikke minst barna dine. Håper du er bevisst på å overføre irrasjonell frykt over på dem eller hemme dem i sunn livsutfoldelse. 

Anonymkode: 85617...05b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Medisiner kan hjelpe mye, har du fått terapi?

Anonymkode: 8e7d0...4a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker at du bør få hjelp med katastrofetankene dine, dette må være fryktelig slitsomt. Start hos fastlegen din.

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at du bør få hjelp med katastrofetankene dine, dette må være fryktelig slitsomt. Start hos fastlegen din.

Ja det er slitsomt. 

Nei jeg smitter det ikke over på barna. Han sykler og jeg lar han gå alene til kjløpesenter osv. Tar veldig forhåndsregler da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Medisiner kan hjelpe mye, har du fått terapi?

Hvilken medisiner? Nei har ikke snakket med noen om dette. 🙉 Kan det være fordi eldste ende på sykehus bare ett år gammel? Traumer av det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvilken medisiner? Nei har ikke snakket med noen om dette. 🙉 Kan det være fordi eldste ende på sykehus bare ett år gammel? Traumer av det? 

Medisiner for å håndtere det? Det er jo mye mer enn å være bekymret. Spiller vel ikke så mye rolle hva det kommer av, trenger ikke ha noen grunn heller. Men du trenger jo hjelp for dette plukker unga opp også .

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er slitsomt. 

Nei jeg smitter det ikke over på barna. Han sykler og jeg lar han gå alene til kjløpesenter osv. Tar veldig forhåndsregler da. 

Barn plukker opp mye mer enn vi tror, så de merker nok at du er unormalt engstelig. Bestill time hos fastlegen din og ta det derfra.

Det kan selvfølgelig stamme fra den traumatiske opplevelsen du hadde som 20 åring med din lille datter, det er det vel liten tvil om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Medisiner for å håndtere det? Det er jo mye mer enn å være bekymret. Spiller vel ikke så mye rolle hva det kommer av, trenger ikke ha noen grunn heller. Men du trenger jo hjelp for dette plukker unga opp også .

Ja men kjenner jeg legen min riktig nok så leverer hun neppe ut medisiner bare på en legetime. Men jeg må jo ha samtale med noen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja men kjenner jeg legen min riktig nok så leverer hun neppe ut medisiner bare på en legetime. Men jeg må jo ha samtale med noen. 

Hun kan henvise deg videre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har du GAD eller lignende? Det må uansett være slitsomt, både for deg og ikke minst barna dine. Håper du er bevisst på å overføre irrasjonell frykt over på dem eller hemme dem i sunn livsutfoldelse. 

Anonymkode: 85617...05b

Hva er GAD? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

nei selvfølgelig ikke, du må jo ha hjelp. terapi osv.

men du må jo oppsøke fatlege og be om hjelp da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 13.00):

nei selvfølgelig ikke, du må jo ha hjelp. terapi osv.

men du må jo oppsøke fatlege og be om hjelp da.

Er ikke så lett, jeg får aldri helt frem alvorligheten på legetimen. Jeg hadde sterk angst etter bruddet for 5år siden og ble bedt om å ringe psykolog selv bare. Fikk også anti depressiva som jeg aldri rørte

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke så lett, jeg får aldri helt frem alvorligheten på legetimen. Jeg hadde sterk angst etter bruddet for 5år siden og ble bedt om å ringe psykolog selv bare. Fikk også anti depressiva som jeg aldri rørte

ja nei da er det jo ikke lett om du alt har fått tilbudet men nekter å ta de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

ja nei da er det jo ikke lett om du alt har fått tilbudet men nekter å ta de

Det hjelper lite. Nytter ikke å fore pasientene med anrideprissiva? Tror du virkelig det? Det er frarådet, da birvirkningene er ti ganger verre. Jeg vil ha samtale, proff psykolog. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det hjelper lite. Nytter ikke å fore pasientene med anrideprissiva? Tror du virkelig det? Det er frarådet, da birvirkningene er ti ganger verre. Jeg vil ha samtale, proff psykolog. 

spør de som fikk liva sine redda av medisiner.

foreslår ikke kun medisiner men selvsagt også terapi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor tok du ikke medisinene? Du må jo ta i mot hjelpen du får.

Anonymkode: 0441a...2f4

Skrevet

Som mange antyder, så er dette Generalisert angstlidelse, GAD. Du trenger hjelp hos en spesialist, psykolog eller psykiater. Samtaleterapi er det viktigste, men medisiner kan også være en god hjelp.

Fastlegen kan henvise deg til behandling.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

spør de som fikk liva sine redda av medisiner.

Spør også de som fikk livene sine ødelagt av medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...