Gå til innhold

Besøk. gave + betale

Anbefalte innlegg

Angela1365380318
Skrevet

Jeg skal på besøk til besteveninnen min, hun har kjøpt leilighet i en annen by og innvitert meg på overnatting. Jeg blir nok 2-3 netter. Vi er begge fulltidsstudenter med jobb utenom.

Jeg har lest så mye her om frekke gjester, og det vil jeg iallefall ikke være siden jeg bryr meg jo kjempe mye om henne.

Jeg har kjøpt en innflytings gave til henne, verdt ca 400 kr. (sist hun flyttet fikk hun en bok, men da kjøpte hun ikke og jeg ovenattet ikke) også har jeg med konfekt og en flaske vin.

Vi skal sikket spise litt ute og da betaler jeg for meg og hun for seg selvsagt.

Spørsmålet er: bør jeg tilby meg å betale for at jeg får bo hos henne (for mat altså) eller behøvs ikke det siden jeg har med så mye.

Jeg har tenkt å tilby meg at vi deler på matutgifter når jeg er der i fremtiden, men går det greit at hun betaler dersom vi spiser hos henne bare denne ene gangen?

Ingen av oss har egentlig lite penger.

Og jeg tror ikke jeg ville krevd penger av henne om det var omvendt, men som sagt det erikke viktig, det viktigeste er at jeg ikke virker frekk eller uhøflig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde spurt henne om hun ville ha noe "tilskudd" til matkassa, det går jo en del tørrmat og drikke selv om dere spiser hovedmåltidet ute.. Sannsynligvis sier hun neitakk, men hvis hun er blakk så kanskje hun setter pris på det.

Skrevet

Jeg er iblant hos ei venninne noen dager. Hun vil ikke ha matpenger, men jeg pleier å spandere et måltid ute. Siden dere også skal ut og spise kan du jo foreslå det en gang.

Ellers synes jeg du har med fin gave og koselig at du har med ei vinflaske.

Angela1365380318
Skrevet

Jeg er iblant hos ei venninne noen dager. Hun vil ikke ha matpenger, men jeg pleier å spandere et måltid ute. Siden dere også skal ut og spise kan du jo foreslå det en gang.

Ellers synes jeg du har med fin gave og koselig at du har med ei vinflaske.

Takk for svar!

Hun er en kjempe god veninne og jeg vil ikke lage økonomiske problemer for henne. Du har sikkert fått med deg her at enkelte har problemer med gjester som kommer og bare krever, slik vil ikke jeg gjøre.

Skrevet

Takk for svar!

Hun er en kjempe god veninne og jeg vil ikke lage økonomiske problemer for henne. Du har sikkert fått med deg her at enkelte har problemer med gjester som kommer og bare krever, slik vil ikke jeg gjøre.

Nei, det skjønner jeg.

Leser jo av innlegget ditt at du tenker på å gjøre opp for deg. Ikke alle gjør det.

God tur og ha det hyggelig!

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Jeg synes det er naturlig at du betaler et godt måltid ute for dere begge. Eller at du foreslår å gå i butikken og handle (hvis dere ikke gjør det uansett) og at du betaler hele innkjøpet.

Det er koseligere måte å gjøre det på enn å betale penger. Og lettere å akseptere for henne.

Skrevet

Er det ikke bestevenninnen din???? Hvis du lurer på noe, så spør du vel henne bare om det? Det fine med bestevenninner er at dem kan man fortelle alt til, og spørre om alt. I alle fall i min venninneverden. :o)

Skrevet

Jeg synes du har med deg ganske mye, og du skal bare være der tre dager. Eventuell kan du spørre om du skal kjøpe inn noe mat eller drikke, så svarer hun sikkert oppriktig på det hvis hun føler det. Vil tippe at det er vanskeligere for et vertskap å takke ja dirkekte til penger.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Med tanke på alt du har med deg, og at det er venninnen din som har invitert deg, så ville jeg synes du iallefall var kjempesnill hvis du gjorde som enkelte foreslo her, at du betalte ett måltid for dere begge to ute. DA behøver du iallefall ikke tenke på noe mer matpenger vedr detdere spiser i leiligheten.

Skrevet

Nei, det er dumt å tilby seg å betale i penger. Men du bør / kan spandere en middag ute og / eller stå for innkjøpene i butikken.

Skrevet

Nei, det er dumt å tilby seg å betale i penger. Men du bør / kan spandere en middag ute og / eller stå for innkjøpene i butikken.

Synes ikke hun må betale på en middag ute, da det kan være ganske dyrt. Men hun kan tilby seg å spleise på de de spiser hjemme. Jeg for min del hadde takket nei til det, hvis noen hadde hatt med seg så mye som det hun hadde tenkt.

Skrevet

Synes ikke hun må betale på en middag ute, da det kan være ganske dyrt. Men hun kan tilby seg å spleise på de de spiser hjemme. Jeg for min del hadde takket nei til det, hvis noen hadde hatt med seg så mye som det hun hadde tenkt.

Spørs hvor man går.

Kan være mange steder det ikke koster allverden for en middag til to personer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...