Gå til innhold

Trenger han "hjelp"?(NHD/andre)


Sissle

Anbefalte innlegg

Viser til nnlegget jeg har skrevet før..

Føler meg litt usikker på om fireåringen min, som har opplevd både slåing og kvelertak fra sin far, trenger hjelp til å bearbeide disse opplevelsene.

Han fungerer godt, men har til tider noen skrekkelige raserianfall, som han jo er i alderen til å få.

Noen ganger når han leker, stopper han opp, og tar fingrene rundt halsen, og sier: " Sånn gjorde pappaen min med meg".

Så det viser jo at han tenker på det. Selv om det er over ett år siden.

takknemlig for råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si at han bør få hjelp, selv om han ikke viser ekstreme symptomer (slås gjør mange gutter)enda, så kan dette forfølge han inn i ungdomen og inn i voksen alder, det er best og komme på toppen av problemet allerede nå for og ungå eventuele vansker han kan få i fremtiden.

Det er bedre og hvære førevar enn og trå i fella senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror at modne og fornuftige legfolk som f.eks. deg kan gjøre svært mye positivt i en slik situasjon.

Dersom du greier å være rolig og rimelig lite følelsesmessig berørt, kan du få til dette best - bedre enn en spesialist tror jeg. Dette fordi han er så liten, fordi han er trygg på deg og fordi du er spesialist på han.

Snakk med han ofte om det som har skjedd - kanskje hver dag. Når du merker at han ikke vil snakke mer, at han raskt begynner å leke igjen osv, da er han "kurert".

En kjenning opplevde sammen med sitt barn at huset brant. De tegnet og snakket om brann lenge. En dag sa barnet: "Nå er jeg ferdig med å tegne hus som brenner". Da var jobben gjort.

Men...

Det ville ikke vært rart dersom du ble så følelsesmessig påvirket av å snakke om dette at du føler at barnet merker det. Da kan det være lurt å søke hjelp hos en profesjonell. Legen din vil kunne hjelpe deg å finne riktig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...