Gå til innhold

vaske litt hver dag?

Anbefalte innlegg

Gjest har gjester
Skrevet

Vet ikke om jeg orker, for en går med sko inne... De skal være noen dager; skal jeg bare vente med å vaske igjen til de er reist? Vil jo ha det ryddig og rent mens de er her også.. Skal være 4 dager til sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke slit deg ut på vasking.Det er bortkastet arbeid så lenge de går med sko inne likevell. Prøv å slappe av og kos deg med gjestene dine. Det er ingen som føler seg avslappet hvis vertinnen flyr å vasker hele tiden.

Gjest sett folka igang!
Skrevet

Etter to dager ville jeg sagt at vi må nok rengjøre litt og så hadde jeg gitt vaskekosten til gjestene event, støvsuger og gått på badet for å ta i et tak der.Ingen bør bli støtt av den grunn.

Ellers så må det alltid være en selvfølge at kjøkkenoppgaver blir fordelt,og når gjestene går så kan man si kvelden før at de kan legge sengetøyet på vaskerommet før de går.Også ved ankomst legger du klart dyner og puter og sengetøy ved siden av slik at de selv kan ta dette på.

Hvis man sier disse tingene i en lett og ledig tone så burde det ikke være noe problem.Og blir det sure miner så kommer de ikke tilbake og det er kanskje likså bra?!

Skrevet

Det går an å si med et smil at vi bruker ikke sko inne, vi? Ellers er jeg enig med "sett folka igang!"

Gjest har gjester
Skrevet

Ikke slit deg ut på vasking.Det er bortkastet arbeid så lenge de går med sko inne likevell. Prøv å slappe av og kos deg med gjestene dine. Det er ingen som føler seg avslappet hvis vertinnen flyr å vasker hele tiden.

Tenkte å gjøre noe mens de er ute på noe.. Takk for svar! Venter til de har reist.. (men om det er noe som MÅ gjøres så får jeg gjøre det..)

Gjest har gjester
Skrevet

Etter to dager ville jeg sagt at vi må nok rengjøre litt og så hadde jeg gitt vaskekosten til gjestene event, støvsuger og gått på badet for å ta i et tak der.Ingen bør bli støtt av den grunn.

Ellers så må det alltid være en selvfølge at kjøkkenoppgaver blir fordelt,og når gjestene går så kan man si kvelden før at de kan legge sengetøyet på vaskerommet før de går.Også ved ankomst legger du klart dyner og puter og sengetøy ved siden av slik at de selv kan ta dette på.

Hvis man sier disse tingene i en lett og ledig tone så burde det ikke være noe problem.Og blir det sure miner så kommer de ikke tilbake og det er kanskje likså bra?!

Takk for svar! Skal huske det med sengetøyet til neste gang..

Gjest har gjester
Skrevet

Det går an å si med et smil at vi bruker ikke sko inne, vi? Ellers er jeg enig med "sett folka igang!"

Det med sko: turde ikke si noe.. vet det er dumt. Vi har jo barn som leker inne også. Og noen har den vanen hjemmefra; ikke lett å endre. Takk for svar:)

Gjest papirtiger
Skrevet

Sko inne? Herlighet, det går jo ikke an.

Når de kommer inne så sier du "Bare sett fra dere skoene DER", og ta av dine egne veldig demostrativt :)

Skrevet

Det med sko: turde ikke si noe.. vet det er dumt. Vi har jo barn som leker inne også. Og noen har den vanen hjemmefra; ikke lett å endre. Takk for svar:)

Tenk på all dritten (bokstavlig talt!) som man drar med seg inn ved å bruke uteskoene inne...!

Skrevet

Tenkte å gjøre noe mens de er ute på noe.. Takk for svar! Venter til de har reist.. (men om det er noe som MÅ gjøres så får jeg gjøre det..)

hva er det som MÅ gjøres.............kos deg med gjestene dine, det er det de liker....ingen vil ha en utslitt vertinne. Hvem bryr seg om støv og skitt. Bruk livet på andre tanker.

Gjest gjester med tøfler
Skrevet

Enten syns jeg du skal ringe på forhånd og bare minne om at det er fint om de tar med tøfler, for dere bruker ikke sko inne.

Det nest-beste alternativet er at du kjøper inne 1-2 par tøfler "til gjestebruk". Så tilbyr du dem når de kommer, mens du sier at her i huset bruker vi ikke sko innendørs.

Bare si det vennlig og som en selvfølge. Jeg syns det er uhøflig av gjesten din, jeg!

Skrevet

Å legge frem sengetøy så gjestene må legge på dette selv og la de vaske? Nei, unnskyld meg, mulig dette er vanlig i Norge, men dette hørtes rart ut.

Skrevet

hva er det som MÅ gjøres.............kos deg med gjestene dine, det er det de liker....ingen vil ha en utslitt vertinne. Hvem bryr seg om støv og skitt. Bruk livet på andre tanker.

Det med sko er egentlig en litt morsom sak. I Norge vet jeg at de fleste tar av seg skoene uansett når de går inn til noen. Det er kjempebra, slipper mye skitt inne. Der jeg kommer fra flyr folk ut og inn med sko hele tiden, og folk bruker ekstra mye tid på å feie, koste, moppe, vaske osv. Slitsomt. Synes den norske "ta av deg på beina inne" regelen er kjempefin!

Skrevet

Det med sko er egentlig en litt morsom sak. I Norge vet jeg at de fleste tar av seg skoene uansett når de går inn til noen. Det er kjempebra, slipper mye skitt inne. Der jeg kommer fra flyr folk ut og inn med sko hele tiden, og folk bruker ekstra mye tid på å feie, koste, moppe, vaske osv. Slitsomt. Synes den norske "ta av deg på beina inne" regelen er kjempefin!

Jeg kommer fra Island og der tar man av skoene i skoler, sykehus og andre offisielle instanser. I USA er det bare asiatiske grupper som tar av seg skoene pga. åndene som de tar med seg inn. Jeg opplevde fantastisk gjestfrihet i USA og synes de er mye mer avslappet overfor rene/skitne gulv enn vi er her i Skandinavia. Prøver å etterligne litt, men ikke for mye.

Skrevet

Nei, vett du hva. 4 dager med gjester, og så skal de være med å gjøre rent?

Og legge på sitt eget sengetøy?

Da er det da mye bedre å be dem om å ta av seg skoene inne.

Ta av sengetøy etter bruk er vanlig å gjøre, men jeg ville syntes det var merkelig om jeg skulle legge det på selv.

Det enkleste er å be dem ta av seg på beina. Så blir det ikke mye rengjøring å bruke tid på.

Gjest gode vaner
Skrevet

Nei, vett du hva. 4 dager med gjester, og så skal de være med å gjøre rent?

Og legge på sitt eget sengetøy?

Da er det da mye bedre å be dem om å ta av seg skoene inne.

Ta av sengetøy etter bruk er vanlig å gjøre, men jeg ville syntes det var merkelig om jeg skulle legge det på selv.

Det enkleste er å be dem ta av seg på beina. Så blir det ikke mye rengjøring å bruke tid på.

Det er da vel ikke noe rart å legge på sengetøyet selv?! Det syns jeg godt man kan gjøre. Det er helt vanlig blant dem jeg kjenner ihvertfall! Eller man kan legge alt sengetøyet klart, og så går man inn sammen med gjestene og sier at nå legger vi på sengetøyet. Da hjelper flere til, og det går raskere.

Etterpå sier man bare at de kan legge sengetøy og hånkler i skittentøykurven på badet - det skulle bare mangle det også.

Skrevet

Det er da vel ikke noe rart å legge på sengetøyet selv?! Det syns jeg godt man kan gjøre. Det er helt vanlig blant dem jeg kjenner ihvertfall! Eller man kan legge alt sengetøyet klart, og så går man inn sammen med gjestene og sier at nå legger vi på sengetøyet. Da hjelper flere til, og det går raskere.

Etterpå sier man bare at de kan legge sengetøy og hånkler i skittentøykurven på badet - det skulle bare mangle det også.

Det har jeg aldri vært borti. Jeg har overnatta hos mange, men har alltid kommet til oppredd seng.

Jeg har også alltid lagt på sengetøy til de som har overnatta hos oss.

Ta av sengetøyet er annerledes, det er det vanlig å gjøre.

Tvillingmamma
Skrevet

Det har jeg aldri vært borti. Jeg har overnatta hos mange, men har alltid kommet til oppredd seng.

Jeg har også alltid lagt på sengetøy til de som har overnatta hos oss.

Ta av sengetøyet er annerledes, det er det vanlig å gjøre.

Jeg pleier også å re opp til gjestene. Det ser så hyggelig ut synes jeg, at det er klart.

I tillegg legger jeg frem mange rene håndklær, passer på at det er såpe på badet deres og rent hånd-håndkle.

Noen er flinke til å trekke av etter seg, det er selvfølgelig veldig flott, og ellers gjør jeg det når gjestene har reist.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Kommer veldig an på om du har bedt dem eller de har bedt seg selv. Samme hva så synes jeg fire dager uen rengjøring må kunne tåles, gjester eller ikke jeg da, men så er ikke jeg superhusmor.

Be mennesket ta av seg skoa inne. Vedkommende går vel ikke med sølete sko inne vel? Eller sko fulle av sand eller noe slikt. Men si at skoa må av!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...