Gå til innhold

Ingen diskettstasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halvt i sjokk er jeg... Etter mange og lange overveielser gikk jeg i dag til innkjøp av ny PC. Et stort og dyrt kjøp for meg.

Alt vel med installering osv - INNTIL jeg skulle stappe inn disketten med diverse dokumenter fra gamlemaskinen.

MEN: Her var ingen diskettstasjon å putte disketten inn i! Hæ? Har slikt gått av mote eller (er fire år siden sist jeg kjøpte maskin)?

Jeg ser jo at det er ei luke der man kan installere en diskettstasjon - men er det noen som har peiling - kan butikken gjøre slikt? Eller må hele sulamitten sendes inn til fabriken igjen for installasjon?

Jeg er altså avhengig av en slik diskettstasjon av en rekke grunner. Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har blitt temmelig overflødige ja, har ikke vært standardutstyr på et par år. Det er faktisk dyrere med tomme disketter enn tomme brenne-CDer nå, fordi nesten ingen gidder produsere dem lenger.

Butikken kan sannsynligvis sette inn en for deg (litt avhengig av butikken og PCen). De tar seg sannsynligvis også klekkelig betalt for det. En diskettstasjon koster en drøy hundrelapp, men de legger nok glatt på et par hundrelapper til for arbeidet. Alternativt kan du sette den inn selv, men tolker jeg innlegget korrekt er kanskje ikke det særlig aktuelt :)

Et annet alternativ er å kjøpe en ekstern, flyttbar diskettstasjon som du plugger inn i USB-utgangen på PC-en. Disse koster typisk en 3-400.

Eksempel:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114887&cks=PRL

Skrevet

Ingen grunn til panikk! Det er plass til diskettstasjon på pc'en din, og dermed kan du greit kjøpe en og installere den.

Det billigste er å gjøre det selv, eller få noen som har litt peiling på pc til å gjøre det. Det står kanskje også i brukerhåndboken hvordan det skal gjøres (hvis du f.eks. har kjøt Dell).

Her finner du noen diskettstasjoner. Ikke veldig dyrt: http://www.komplett.no/k/kc.asp?bn=10082

Hvis du bare skal flytte filer fra en pc til en annen nå og da, bør du vurdere om du heller skal kjøpe en USB-plugg. Disse plugges inn i USB-porten (alle pc'ene du vil kopiere data fra/til må ha USB-port), og tar mange ganger mer data enn en floppydisk. De er bare 10-12 cm lange.

Her er en mulighet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121754&cks=SER

Skrevet

Ingen grunn til panikk! Det er plass til diskettstasjon på pc'en din, og dermed kan du greit kjøpe en og installere den.

Det billigste er å gjøre det selv, eller få noen som har litt peiling på pc til å gjøre det. Det står kanskje også i brukerhåndboken hvordan det skal gjøres (hvis du f.eks. har kjøt Dell).

Her finner du noen diskettstasjoner. Ikke veldig dyrt: http://www.komplett.no/k/kc.asp?bn=10082

Hvis du bare skal flytte filer fra en pc til en annen nå og da, bør du vurdere om du heller skal kjøpe en USB-plugg. Disse plugges inn i USB-porten (alle pc'ene du vil kopiere data fra/til må ha USB-port), og tar mange ganger mer data enn en floppydisk. De er bare 10-12 cm lange.

Her er en mulighet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121754&cks=SER

Ok med den kabelen der? Kan du bare putte den inn i maskina og lager viktige data og dokumenter der inne? Kan man bruke den som lagringsplass? Isåfall er dette en hendig dippedutt:)

Skrevet

Ok med den kabelen der? Kan du bare putte den inn i maskina og lager viktige data og dokumenter der inne? Kan man bruke den som lagringsplass? Isåfall er dette en hendig dippedutt:)

Ja, dingsen er laget slik at den kan henge på nøkkelknippet, dvs. så liten er den. Man plugger den inn i USB-porten på PC'en, og den vil da bli registrert som en ekstra disk i PC'en. Man kan da kopiere filer til/fra som om det var en disk/diskett. Etter at jeg kjøpte ett par sånne, har disketten vært pensjonert.

Men PC'en(e) må altså være såpass nye at de har USB-port, og på PC'er med eldre utgave av Windows (98) må man kanskje installere en driver fra en CD som følger med pluggen.

De jeg bruker er forøvrig av USB I typen (i motsetning til nyere USB II), og har fungert uten problem på alle PC'er.

Skrevet

Ja, dingsen er laget slik at den kan henge på nøkkelknippet, dvs. så liten er den. Man plugger den inn i USB-porten på PC'en, og den vil da bli registrert som en ekstra disk i PC'en. Man kan da kopiere filer til/fra som om det var en disk/diskett. Etter at jeg kjøpte ett par sånne, har disketten vært pensjonert.

Men PC'en(e) må altså være såpass nye at de har USB-port, og på PC'er med eldre utgave av Windows (98) må man kanskje installere en driver fra en CD som følger med pluggen.

De jeg bruker er forøvrig av USB I typen (i motsetning til nyere USB II), og har fungert uten problem på alle PC'er.

Hallelluja:)

Huff, det er ikke så mye jeg får med meg, da jeg ikke skjønner stor innen data verdene lenger, er mange åra siden jeg var "dreven":(

Har lenge gått å fundert på om jeg må kjøpe ekstern harddisk for alle dokumenter og annet viss vass som jeg en eller annen gang trenger!

Åsså har denne dingsen komt:) Nå ble jeg faktisk gla... så nå må jeg spare til en sånn en:)

Skrevet

Det er ekstremt enkelt å installere denne selv. Alt du trenger er å åpne opp kabinettet, fjern luken der diskettsatsjonen skal stå, skru fast diskettstasjonen på sin plass (du kan ikke ta feil), sett på lokket igjen. Du trenger ikke installere noe som helst.

Skrevet

Glemte å si at du må koble på ledningen fra diskettstasjonen til hovedkortet, denne ligner på flatkablene til harddiskene, men er litt smalere. Du kan ikke ta feil kabel, eller feil vei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...