Gå til innhold

Datteren min på 17 er storforbruker....

Anbefalte innlegg

Gjest milldrid
Skrevet

Datteren min på 17 år er en storforbruker når det gjelder pengeforbruk.

Hun går 2. året på videregående. Hun får barnetrygd, bidrag og borteboerstipend. Tilsammen 8000 kr per mnd.

Hun bor på hybel og jeg betaler hver mnd for henne 2200 kr til dette. Hun blir 18 år i januar.

Når hun får penger bruker hun det opp i løpet av noen få dager, slik at hun er fri for penger ca 3 uker hver mnd. Da klager hun rundt til andre/fam hvor synd det er på henne siden hun ikke har penger til mat.Hun maser på meg og samboer om å få låne og noen gang har vi gitt etter.

Pengene hun får bruker hun vilt uten sperringer. Hun kjøper klær og all slags ting hun egentlig ikke har bruk for. Kafèbesøk o.l. Hun har rett og slett ikke sperringer.

Jeg har snakket med henne utallige ganger om denne stoforbruken hennes og hun avviser meg og sier det er hun som bestemmmer. Nå synes jeg imidlertid jeg kommer til kort og hun blir jo tross alt 18 år snart. Hva kan jeg egentlig gjøre her? Jeg er selv student og har svært lite til overs da jeg har 2 mindreårige barn til å forsørge.

Videoannonse
Annonse
Gjest *en som bare får 8000 mnd og som har en liten unge i tillegg*
Skrevet

Hva i allverden skal en på 17 år med 8000 måneden, når hun til og med får husleie dekket???

Om du absolutt *må* gi henne mer penger utover dette, så sørg heller for å få hennes nødvendige regninger eller noe lignende og betal dem direkte, skjønt da lærer hun iallefall ingenting for "det går bra mamma dekker for meg uansett".

Hun burde egentlig fått seg en lærepenge mener nå jeg :)

Setter hun opp budsjett? Et kriterium for åfå mer penger kunne jo vært det, å vise frem et ryddig budsjett + regnskap...da ser hun kanskje sort på hvitt hva hun bruker på hva....?

Skrevet

Du får si til henne at nå får hun så så mye penger som skal vare en hel måned. Hvordan hun disponerer pengene blir opp til henne selv.

Velger hun å leve uten penger en stund eller med veldig lite penger blir det opp til henne. Du får si til henne at du kommer ikke til å gi henne noe mere penger enn det hun allerede får. Hun får rett og slett lære seg å disponere pengene selv.

Gjest --fattig høgskolestudent :)
Skrevet

Din datter er det man kan kalle en "rik student"!

Ikke lån henne penger!

Bor hun for seg selv, må hun lære seg å leve deretter.

Gjest annonnym
Skrevet

hei, milldrid.

(Nå velger jeg å være anonym fra mitt vanlige nick.)

Jeg synest faktisk at du burde nekte henne fri tilgang på pengene. Du gjør henne bare en bjørnetjeneste ved å la henne disponere fritt. Hun viser helt tydelig at hun ikke har kontroll over pengebruken sin. dette vil hun slite med senere i livet også. Hun skjønner ikke verdien av penher enda; og tror det bare er å bruke og så ordner andre opp etterhvert som hennes lommebok blir tom.

Synest du bør sette en grense på 1000 kroner i uttak pr. uke.

Hun bør betale husleia si sjøl, evnt. at dere deler på den.

Det er ikke mange som er 17 år som disponerer 10200 kroner pr. mnd..noe hun faktisk gjør når du betaler husleien for henne.

nei, du må sette ned foten; si at nok er nok og hjelpe henne til å fordele pengene sine utover en hel måned. Slik at hun forstår at det er slik det vil bli resten av hennes liv.

jeg skulle nemlig ønske at noen hadde tatt tak i meg før, så hadde jeg kanskje sluppet det kaoset jeg har i økonomien min for øyeblikket. jehg sliter stort, og jeg har familie også.

Få henne til å tenke seg om. klarer hun ikke å omstille seg så får du disponere kontoen hennes og heller sette innpå et mindre beløp hver uke.

Det synest jeg iallefall. En dag vil hun nok takke deg ofr grepene du tar. men nå vil du ikke bli populær. men husk at det ikke er derfor du er der. Du må hjelpe henne til å bli i stand til å stå på egne ben.

Lykke til.

Skrevet

Slutt og betal husleia for henne og når hun er blakk får hun ordne opp selv.

Hvis hun går med på en frivillig ordning hvor du posjonerer ut pengene hennes f.eks. hver uke kan du - hvis du har råd - gå tilbake til ordningen med at du betaler husleie.

Hun kan ikke kreve noe hos deg uten å gi noe tilbake.

Skrevet

Hvorfor betaler du hybelen når hun har så mye penger?

Dattera mi har 6000 i studielån, 4000 i husleie og klarer seg med det. Det hender jeg sponser litt mat fra frysern og på fredag sponset jeg en kg pølser når vi var i butikken.

Skrevet

Da jeg var i samme situasjon, altså 17 år og bodde på hybel, hadde jeg langt fra dette å rutte med pr.mnd.

Jeg fikk borteboerstipend på ca 3200 pr mnd. Foreldrene mine betalte hybel og busskort (ca 2100 pr mnd)

Husker jeg synes jeg var styrtrik :-)

8000 å leve boing på synes jeg hører helt sykt ut for en student.

Skrevet

Hvis hun får barnetrygd og barnebidrag så opphører det nå i januar når hun blir 18 år. Hva har dere tenkt da?

Skrevet

Her burde du absolutt sette ned foten, straks!

Lær henne pengenes verdi, og hva de egentlig skal brukest til!

Sett opp et budskjett til henne, og følg dette, og ikke gi henne penger når hun har brukt opp!

Da det virker som om dette er nødvendig, at hun bør virkelig smake på det voksne liv, med å streve med å få endene til å møtes...

Dere gjør henne en bjørnetjeneste, og med 8000 i mnd, burde hun absolutt betale sin egen husleie, lære henne livets realiteter!

Kansje også vise henne svarene her inne!

Gjest du har en bortskjemt unge
Skrevet

Jeg er en student på 20 år som har 6000kr i stipend og lån fra Lånekassen + det jeg tjener ved å jobbe deltid. Tilsammen er det ca 8000kr, det samme som din datter. Husleien min er på 4000 og da har jeg igjen til mat, klær, sko, hygieneprodukter, dra på cafe og feste i helgene og jeg syns jeg lever et normalt studieliv. Ingen studenter er rike når man har 8000kr, men jeg klarer meg godt og hvis dattera di har like mye som meg + at dere betaler husleien hennes mener jeg at hun helt fint kan leve godt og betale husleien selv. Ærlig talt, jeg skjønner ikke hvor sløsete hun kan være. I mine øyne er hun bortskjemt. Når hun er blakk og ikke har penger til mat, la henne sulte litt så kanskje hun skjønner mat er viktigere enn tingene henne kjøper.

Skrevet

Hvordan har du/dere klart å få til dette da?

Hun skal snart stå på egne ben og da sier det seg selv at det blir et h****** for henne å gå ned i levestandard.

Når hun blir 18 og må kare seg selv, får hun innrette seg deretter.

Skrevet

Hvis hun får barnetrygd og barnebidrag så opphører det nå i januar når hun blir 18 år. Hva har dere tenkt da?

Barnetrygden opphører, men bidrag kan hun få så lenge hun går på skole, og fram til 22 år. Men hun må søke om det selv.

Skrevet

Barnetrygden opphører, men bidrag kan hun få så lenge hun går på skole, og fram til 22 år. Men hun må søke om det selv.

Barnetrygden er i hvert fall så betraktelig at du merker når den blir borte.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Hvorfor får hun styre barnebidraget og barnetrygden selv når hun ikke klarer det? Du får gi henne 1500,- pr. uke som skal dekke mat, klær og alt. Kanskje hun lærer noe på de tre månedene som er igjen til hun er myndig. Be resten av familien om ikke å låne/gi henne penger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...