Gå til innhold

Nei til Halloween i Norge

Gjest På vegne av mange mødre: meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

I leketøybutikker i dag finnes det et enormt utvalg av skjelett og spøkelseskostymer. Noen masker skal forestille djevler, andre groteske, bloddryppende og delvis istykkerrevne ansikter. Det selgers vampyrtenner, blodig popcorn, djevelhorn, piplende rødt blod, hodeskaller og onde røde kontaktlinser. Symbolbruken er sterk og tydelig. Dette handler om det som er skummelt og om død, frykt og trusler.

Halloween har ingenting med norsk tradisjon og kultur å gjøre. For 5 år siden visste de fleste nordmenn lite eller ingen ting om denne feiringen. Halloween stammer fra den hedenske keltiske mytologien i det som nå er Irland, flere hundre år før Kristus.

Kort fortalt kan man si at Halloween i dag står for "All Hallow`s eye" og er motstykke til Alle helgens dag. Innvandrere fra Irland tok med seg denne tradisjonen til USA på 1800 tallet. Feiringen har helt klare mystiske og okkulte overtoner og fokuserer på onde ånder, spøkelser, død og frykt.

Halloween er langt mer enn en uskyldig utkledningsfest for barna. Her får de ikke bare lov til å kle seg ut som onde skapninger. Barna oppfordres også til å være onde ved å spille den de forestiller. De kan skremme andre mennesker, og true med hevn dersom de ikkke får det de krever (trick or treat).

Det er verd og merke seg at norsk politi har uttrykt bekymring over en holdning som tillater mennesker å slå seg løs bak masker. Hjem, barnehager og skoler arbeider aktivt for å skape trygge og harmoniske barn som tar hensyn til andre mennesker. Halloween er en feiring som motarbeider disse idealene.

Men en verden full av vold og terror, er vi sterkt imot halloweenfeiring i Norge. Vi ønsker derimot en stor fest, gjerne et karneval, der barna kan ha det kjempegøy. En slik fest skal formidle positive verdier, glede, kreativitet, fellesskap, omtanke for andre osv. Her kan leketøybransjen bidra med morsomme kostymer og allslags spennende effekter.

Stopp salget av hodeskaller og blod som leketøy til barna. Og foreldre: ikke kjøp dette. Ta ansvar! Gi barna det beste!

Videoannonse
Annonse
  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• amber sun

10

• Prozak

7

• Niobe

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvordan vil du sammenligne det med figurene av en blod-dryppende og korsfestet Jesus-figur som "pryder" de fleste norske kirke, og som selvsagt også er en importert tradisjon?

Hvilken kampanje har du planlagt mot disse Jesus-figurene?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvordan vil du sammenligne det med figurene av en blod-dryppende og korsfestet Jesus-figur som "pryder" de fleste norske kirke, og som selvsagt også er en importert tradisjon?

Hvilken kampanje har du planlagt mot disse Jesus-figurene?

Med vennlig hilsen

Det er forskjell på å henge opp et symbol av Jesus på korset i kirka og det å tilby små barn all verdens skrekkutstyr.

Skrevet

Det er forskjell på å henge opp et symbol av Jesus på korset i kirka og det å tilby små barn all verdens skrekkutstyr.

Mener du at vi bør forby barn å gå i kirken hvor slike blødende og piskede figurer henger?

Denne korsfestede Jesus-figuren er jo like mye importert?

Og i Norge har vi jo til og med en kristen formålsparagraf i barnehagene. Hva mener du om dette?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Mener du at vi bør forby barn å gå i kirken hvor slike blødende og piskede figurer henger?

Denne korsfestede Jesus-figuren er jo like mye importert?

Og i Norge har vi jo til og med en kristen formålsparagraf i barnehagene. Hva mener du om dette?

Med vennlig hilsen

Nå er det Halloween jeg har engasjert meg mot, men siden du spør:

Jeg er imot at skoler og barnehager skal ha kristen formålsparagraf. Likevel synes jeg at Halloween er noen hakk verre, selv om det heldigvis bare er en gang i året!

Skrevet

Nå er det Halloween jeg har engasjert meg mot, men siden du spør:

Jeg er imot at skoler og barnehager skal ha kristen formålsparagraf. Likevel synes jeg at Halloween er noen hakk verre, selv om det heldigvis bare er en gang i året!

Men det er jo ingen (ikke engang barn) som virkelig *tror* på Halloween. Derimot er det mange barn (og til og med voksne) som tror på kristendommen, og tar ungene sine med dit på fullt alvor. Er ikke det mye verre?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men det er jo ingen (ikke engang barn) som virkelig *tror* på Halloween. Derimot er det mange barn (og til og med voksne) som tror på kristendommen, og tar ungene sine med dit på fullt alvor. Er ikke det mye verre?

Med vennlig hilsen

Kristendommen står for det gode , Halloween står for det onde.

Skrevet

Kristendommen står for det gode , Halloween står for det onde.

Er det "godt" med korsfestede, piskede figurer foran barn?

Kristendommen, som andre religioner, er hva man gjør dem til - på godt og vondt. Nazistene var kristne (hvilken annen religion hadde de). Men akkurat som ikke alle muslimer er terrorister er selvsagt heller ikke alle kristne nazister. Kun et ørlite fåtall av begge.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er det "godt" med korsfestede, piskede figurer foran barn?

Kristendommen, som andre religioner, er hva man gjør dem til - på godt og vondt. Nazistene var kristne (hvilken annen religion hadde de). Men akkurat som ikke alle muslimer er terrorister er selvsagt heller ikke alle kristne nazister. Kun et ørlite fåtall av begge.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner ikke hvorfor du korsfester meg for kristendommen her i Norge? Skal jeg stå til ansvar for det fordi jeg er imot Halloween? Skal vi bare innføre all slags styggedom fordi vi allerede har kristendommen?

Vi får vel ønske nazistene også velkommen da? Det kan da ikke være så mye verre enn en bloddryppende jesus på korset?

Skrevet

Personlig har jeg tenkt å feire Halloween for full musikk :D

Gjest på vegne av mange som liker halloween
Skrevet

Halloween er ikke skadelig (hvis man ikke er syk i hodet fra før av) og hvis du ikke unner andre barn og voksne å ha det hyggelig og morsomt på denne måten en gang i året får du ta deg en tur til syden!

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du korsfester meg for kristendommen her i Norge? Skal jeg stå til ansvar for det fordi jeg er imot Halloween? Skal vi bare innføre all slags styggedom fordi vi allerede har kristendommen?

Vi får vel ønske nazistene også velkommen da? Det kan da ikke være så mye verre enn en bloddryppende jesus på korset?

Poenget er jo at Halloween ikke er seriøst (det finnes ingen som tror på dette, og selv barn forstår at det er lek).

Kristendommen, derimot, er det folk som tar seriøst. Utallige kriger har blitt utkjempet fordi folk trodde "på noe annet".

Nazisme stiller i en helt egen kategori, og jeg vil påstå at du gjør langt mer nytte for deg ved å bekjempe nazisme (og annen rasisme) enn å bekjempe Halloween (som ingen tror på uansett).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Gitt at det du sier om at Hallowen stammer fra eldre dagers Irland... da er jo virkelig dette nær våre røtter og kultur.

Skrevet

Hvis du ikke vet det fra før, så får du en liten advarsel: ifølge sør så har man ikke lov til å klage på noe han mener er mindre viktig enn noe annet. Du skal ikke klage på halloween, fordi kristendommen er værre (dog egentlig to usammenlignbare saker). På samme måte som du eller andre ikke skal klage på f.eks hvordan matindustrien behandler dyrene, fordi det er værre at gatebarna i RIO sulter og fryser.

"........................."

Skrevet

Gitt at det du sier om at Hallowen stammer fra eldre dagers Irland... da er jo virkelig dette nær våre røtter og kultur.

Uhm...den må du forklare, gitt. Det finnes forbindelser mellom det gamle norge og det gamle britania, men religionene og skikkene er rimelig forskjellige. Og hvor har du det fra at norge har sine røtter i irland og omegn?

"............................"

Skrevet

Hvis du ikke vet det fra før, så får du en liten advarsel: ifølge sør så har man ikke lov til å klage på noe han mener er mindre viktig enn noe annet. Du skal ikke klage på halloween, fordi kristendommen er værre (dog egentlig to usammenlignbare saker). På samme måte som du eller andre ikke skal klage på f.eks hvordan matindustrien behandler dyrene, fordi det er værre at gatebarna i RIO sulter og fryser.

"........................."

Det er en fin ting, Prozak, hvis du holder deg til sak, istedet for støtt og stadig slenge dritt om andre her på DOL.

Voksne mennesker klarer nok selv å finne ut av ting, uten din sure galle.

Skrevet

Uhm...den må du forklare, gitt. Det finnes forbindelser mellom det gamle norge og det gamle britania, men religionene og skikkene er rimelig forskjellige. Og hvor har du det fra at norge har sine røtter i irland og omegn?

"............................"

Jeg tror du må lære deg å lese bedre. Hvor står det i den setningen jeg skrev at Norge har røtter i Irland?

Norrøn og keltisk kultur var tett sammenvevd, ikke minst gjennom menneskenes utstrakte reising. Og ferdsel er jo den måten kulturer blandes, les: utvikler seg på.

Gjest heia halloween
Skrevet

Ja, så får du faen skjære steike meg ta med deg meningene, trangsyntheten og ungene dine og plassere deg på ei fjellhylle langt oppi odalen da mens vi andre koser oss og har det gøy på halloween. Og fest helst skylapper på ungene, slik at de unngår andre impulser enn de du gir dem.

Makan til pølsevev og svada skal en lete lenge etter! Jeg trodde nesten først dette innegget ditt var en spøk?

Skrevet

Jeg tror du må lære deg å lese bedre. Hvor står det i den setningen jeg skrev at Norge har røtter i Irland?

Norrøn og keltisk kultur var tett sammenvevd, ikke minst gjennom menneskenes utstrakte reising. Og ferdsel er jo den måten kulturer blandes, les: utvikler seg på.

Jeg tror du må lære deg å ikke ta deg nær av ting. Jeg ba deg bare forklare nærmere hva du mente.

"..........................."

Skrevet

Slike påfunn dævver av seg sjæl. Slik de karnevalgreiene gjorde på 80-tallet.

Det passer ikke inn for forknytte og innelukkede nordmenn, og får ikke fotfeste.

Så slapp, om et par år er allting glemt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...