Gå til innhold

Nei til Halloween i Norge

Gjest På vegne av mange mødre: meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje det blir den nye greia å tjene penger på til halloween, ja!

he he.

"Utleie av hunder til halloween. Hoppende, bjeffende hunder som raskt og sikkert skremmer bort godteritiggerne. Ta kontakt, og vi garanterer at du aldri mer vil bli plaget på halloween!"

*glise*

Jeg hadde kanskje leid en, jeg. ;)

Ja det er jo mye bedre at man skremmer småungene som kommer på døre med et digert glefsende beist, enn at de skremmer ditt barn med en maske.... ;-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• amber sun

10

• Prozak

7

• Niobe

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"If you can't beat them - join them!"

Jeg tror denne skikken har kommet for å bli, og den beste måten å få skikken til å utvikle seg i best mulig retning er å ta ansvar selv for dette - ikke å stenge seg inn bak gardinene og være sure! ;-)

Det er dumt at det i Norge ensidig fokuseres på det skumle, for i USA er det vel så vanlig at de små barna kler seg ut som hva som helst annet!

For noen år siden var Halloween i vårt nabolag domienrt av ungdommer med skumle masker og som kun var med på dette for godteriet skyld. Sjansen for pøbelstreker var derfor mye større.

Nå har de minste barna kommet mer og mer på banen. Det betyr ofte litt med varierte antrekk, men dessverre fortsatt et langt stykke igjen her, men foreldrene følger barna rundt, barna oppfører seg pent, og gjør dette kanskje aller mest fordi det er morsomt å gå rundt sammen med venner og vise frem kostymene sine! :-)

Veien blir til mens man går, og fortsetter vi slik, så er de pøblete ungdommene vokst fra dette, og de nye ungdommene har vokst opp med denne skikken og har hatt foreldre som tok ansvar ogt "lærte" dem opp.

En utopi? Bare hvis slike som deg får overtaket!! :-)

God Halloween!!

Skrevet

Ja det er jo mye bedre at man skremmer småungene som kommer på døre med et digert glefsende beist, enn at de skremmer ditt barn med en maske.... ;-)

Klart det ;)

Men med en bjeffende hund vil de sannsynligvis ikke komme til døra engang, så det blir ikke mer til skremming enn at de holder seg unna ringeklokka. Og vi slipper tiggingen.

Skrevet

Klart det ;)

Men med en bjeffende hund vil de sannsynligvis ikke komme til døra engang, så det blir ikke mer til skremming enn at de holder seg unna ringeklokka. Og vi slipper tiggingen.

Sånn flaks at du slipper tigging i romjula, da, for julebukktradisjonen har jo dødd ut av seg selv... ;-)

Skrevet

Ok jeg tror ikke at du er så dum som du høres ut.

Håper bare at de andre her som takket pent for tipset ditt ikke gjør alvor av trusselen sin for redde hunder er ikke til å spøke med.

Har du ikke humor?

*ler*

Skrevet

"If you can't beat them - join them!"

Jeg tror denne skikken har kommet for å bli, og den beste måten å få skikken til å utvikle seg i best mulig retning er å ta ansvar selv for dette - ikke å stenge seg inn bak gardinene og være sure! ;-)

Det er dumt at det i Norge ensidig fokuseres på det skumle, for i USA er det vel så vanlig at de små barna kler seg ut som hva som helst annet!

For noen år siden var Halloween i vårt nabolag domienrt av ungdommer med skumle masker og som kun var med på dette for godteriet skyld. Sjansen for pøbelstreker var derfor mye større.

Nå har de minste barna kommet mer og mer på banen. Det betyr ofte litt med varierte antrekk, men dessverre fortsatt et langt stykke igjen her, men foreldrene følger barna rundt, barna oppfører seg pent, og gjør dette kanskje aller mest fordi det er morsomt å gå rundt sammen med venner og vise frem kostymene sine! :-)

Veien blir til mens man går, og fortsetter vi slik, så er de pøblete ungdommene vokst fra dette, og de nye ungdommene har vokst opp med denne skikken og har hatt foreldre som tok ansvar ogt "lærte" dem opp.

En utopi? Bare hvis slike som deg får overtaket!! :-)

God Halloween!!

Bare et spørsmål til dere som følger dette opp på en ordentlig måte:

Tar dere hensyn til slukkede utelys? At de som slukker lysene ute ikke ønsker å være med, og at man lar være å ringe på der?

Skrevet

Jeg var sterkt motatander av Halloween inntil i fjor. Vi bor et sted med bare småbarnsfamilier, og jeg skjønner at jeg ikek kommer utenom. Ifjor engasjerte jeg meg i dette, og inviterte tre nabounger til oss på "fest". Jeg lagde mat (ikke annet enn en normal pizza) og så fikk de punsj. Vi spiste og lekte og tok imot de som ringte på døra. Noen skumle og andre ikke. Enkelte hadde bare en stygge gummimaske og var KUN interessert i godis, og de der irriterer meg fakisk MER enn de som har gjort litt mer ut av det. Hos oss var poden kledd ut som Superman, den ene jata som var der var heks, og en gutt var gresskar og den siste sjørøver. Ingen hadde noe ekle kostymer, men nå var de i alderen 4- 6 år da... (mulig det blir værre med årene). Nå nekter jeg plent å kjøpe noe som helst kostyme til han.

Etter en stund hjemme følger jeg eller mannen min barna på en rundt rundt i nabolaget til de vi kjenner og familie.

Tar dere hensyn til slukkede utelys? At de som slukker lysene ute ikke ønsker å være med, og at man lar være å ringe på der?

Skrevet

Jeg har sagt fra til de vi går til på forhånd jeg. Kjenner de felste svært godt da;-) Men etterhvert som poden blir eldre og skal ut på egnehånd skal han fåm streng beskejd om hvilke spilleregler som gjelder.

Skrevet

Jeg har sagt fra til de vi går til på forhånd jeg. Kjenner de felste svært godt da;-) Men etterhvert som poden blir eldre og skal ut på egnehånd skal han fåm streng beskejd om hvilke spilleregler som gjelder.

Da er det noe annet, ja. Så bra at noen tar ansvar og tenker på det også. :)

God halloweenfeiring!

Skrevet

God halloweenfeiring!

Takk :-) Poden og vennenne hans gleder seg storveis allerede. Hos oss er det mange som også har laget gresskarlykter og pyntet litt i vinduene (!!??) og der er det jo x-tra gøy å for de å gå da.

Men jeg ville aldri latt de gå et sted hvor det ikke var utelys på og det bare var litt lys inne. (ser at i noen hus er det helt mørkt, og jge vet at de er inne. Syntes det er for ille at folk skal sitte i mørke i egne hjem for å slippe horder av unger på døra). Det burde være nok at utelampene var slukket og/eller det var litt begrenset lys inne.

Skrevet

Åja, absolutt. Men problemet er at mange ikke har fått med seg denne "skikken" fra USA, og som derfor ikke gjør noe som helst med utelysene.

Jeg må si at det første året poden hadde lyst til å gå rundt, etter at onkelen hans (fra USA) hadde snakket om skikken over there, så hadde jeg faktisk ikke tenkt på at andre småbarnsforeldre skulle være motstandere av dette.

Poden og en kompis kledde seg opp og vi mødrene fulgte dem. Vi skulle først og fremst gå til folk som barna kjente, men i et av husene fikk vi døra slengt i fjeset fra nettopp han som de ville seg frem for, med klar beskjed om at der i huset var det ikke noe å få.

Jeg tror ikke at han som gjorde dette rakk å se hvem det var som ringte på, men de to guttene ble ganske lange i maska, og vi mødrene måtte prøve å dekke over det som skjedde som best vi kunne.

Men kanskje hadde gutten som åpnet døra skjønt at det var noen kjente hvis vi mødrene hadde væørt mer synlige? For vi sto i bakgrunnen i mørket fordi guttene våre var så spente på om han ville kjenne dem igjen.

Året etter var vi klok av skade, og da gikk vi frem til døra sammen med barna, og tl og med tok en del av snakkinga, for småttisene har lett for å bli litt stumme!! :-)

I år (=tredje året vi går), skal vi gå ca 4-5 gutter i følge m/noen foreldre, og foruten å gå innom hjemme til hvert av barna, skal vi gå innom der vi VET at vi er velkomne - uansett utelyset.

Vi vet dette enten fordi vi har snakket med folkene der, eller fordi de har gresskar ute el lign.

Og i fjor opplevde vi at noen større barn kastet gamle epler. Da snakket vi mye om at dette var veldig dumt, og at det man eventuelt kunne gjøre som "trick" var å legge en kongle på trappa eller noe sånt! ;-)

Skrevet

God halloweenfeiring!

Hos oss eller noen av naboene har aldri noen unger funnet på noen rampestreker selv om vi ikek åpnet ( dvs. før vi var med på feiringen). Har ikke snakket med NOEN som har opplevd rampestreker. (selv ikke de meste "vemmlige" og bråkete slampene noen gater nedenfor oss.

Stort sett ingen over 10 år heller som går rundt da :-)

Skrevet

Åja, absolutt. Men problemet er at mange ikke har fått med seg denne "skikken" fra USA, og som derfor ikke gjør noe som helst med utelysene.

Jeg må si at det første året poden hadde lyst til å gå rundt, etter at onkelen hans (fra USA) hadde snakket om skikken over there, så hadde jeg faktisk ikke tenkt på at andre småbarnsforeldre skulle være motstandere av dette.

Poden og en kompis kledde seg opp og vi mødrene fulgte dem. Vi skulle først og fremst gå til folk som barna kjente, men i et av husene fikk vi døra slengt i fjeset fra nettopp han som de ville seg frem for, med klar beskjed om at der i huset var det ikke noe å få.

Jeg tror ikke at han som gjorde dette rakk å se hvem det var som ringte på, men de to guttene ble ganske lange i maska, og vi mødrene måtte prøve å dekke over det som skjedde som best vi kunne.

Men kanskje hadde gutten som åpnet døra skjønt at det var noen kjente hvis vi mødrene hadde væørt mer synlige? For vi sto i bakgrunnen i mørket fordi guttene våre var så spente på om han ville kjenne dem igjen.

Året etter var vi klok av skade, og da gikk vi frem til døra sammen med barna, og tl og med tok en del av snakkinga, for småttisene har lett for å bli litt stumme!! :-)

I år (=tredje året vi går), skal vi gå ca 4-5 gutter i følge m/noen foreldre, og foruten å gå innom hjemme til hvert av barna, skal vi gå innom der vi VET at vi er velkomne - uansett utelyset.

Vi vet dette enten fordi vi har snakket med folkene der, eller fordi de har gresskar ute el lign.

Og i fjor opplevde vi at noen større barn kastet gamle epler. Da snakket vi mye om at dette var veldig dumt, og at det man eventuelt kunne gjøre som "trick" var å legge en kongle på trappa eller noe sånt! ;-)

Ikke kom til oss, da :-)

Ifjor kom det en på døren med en maske så fæl at A skrek i en hel time etterpå. Og hun er ikke lettskremt !

Så iår er vi anti-Halloween. Får prøve med utelyset, men jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skrur det av, jeg har sånn føler som skrur det på når det blir mørkt.

Skrevet

Ikke kom til oss, da :-)

Ifjor kom det en på døren med en maske så fæl at A skrek i en hel time etterpå. Og hun er ikke lettskremt !

Så iår er vi anti-Halloween. Får prøve med utelyset, men jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skrur det av, jeg har sånn føler som skrur det på når det blir mørkt.

Vi har også slik føler, men har likevel en lysbryter i entreen som kan slå den av helt. (men kan ikke slåd den på uten at føleren gjør det...)

Re. skumle masker: Da poden var mindre løp han aldri og åpnet han aldri døren av seg selv - Halloween eller ikke.

Men det er forksjell på hvor lettskremte barn er også - han var såååå lang i øyekastene etter skumle masker i butikken allerede det året han var 4.

Men det er dumt at det ensidig markedsføres smule drakter, og i særdeleshet drakter med heldekkende masker. Da blir det vanskeligere å overtale barna til å gå i helt andre karnevalskostymer også.

For jentene er jo dette litt annerledes - de har kanskje på seg heksehatt og løsnese. Ser jo litt hyggeligere ut og så ser man jo litt av fjesene deres også.

Nå i år har vi drevet med påvrikning for å få ham til å være Harry Potter. *S*

Skrevet

*tommelen opp*

Det der hørtes bra ut. :)

I USA er det jo også sånn at småbarna blir fulgt rundt, og det syns jeg er veldig ok. Også av hensyn til barna som går halloween, så ikke de får ubehagelige opplevelser hos noen de ringer på hos.

Mht. "trick" syns jeg kongler o.l. var en god ide ;)

Det blir noe annet enn eggkasting og annet hærverk.

Skrevet

Vi har også slik føler, men har likevel en lysbryter i entreen som kan slå den av helt. (men kan ikke slåd den på uten at føleren gjør det...)

Re. skumle masker: Da poden var mindre løp han aldri og åpnet han aldri døren av seg selv - Halloween eller ikke.

Men det er forksjell på hvor lettskremte barn er også - han var såååå lang i øyekastene etter skumle masker i butikken allerede det året han var 4.

Men det er dumt at det ensidig markedsføres smule drakter, og i særdeleshet drakter med heldekkende masker. Da blir det vanskeligere å overtale barna til å gå i helt andre karnevalskostymer også.

For jentene er jo dette litt annerledes - de har kanskje på seg heksehatt og løsnese. Ser jo litt hyggeligere ut og så ser man jo litt av fjesene deres også.

Nå i år har vi drevet med påvrikning for å få ham til å være Harry Potter. *S*

Jeg får lete etter lysbryter, den finnes sikkert et sted.

Angående døråpning, så trenger hun ikke åpne, og hun gjorde det ikke heller, vi har glassdør.

Skrevet

*tommelen opp*

Det der hørtes bra ut. :)

I USA er det jo også sånn at småbarna blir fulgt rundt, og det syns jeg er veldig ok. Også av hensyn til barna som går halloween, så ikke de får ubehagelige opplevelser hos noen de ringer på hos.

Mht. "trick" syns jeg kongler o.l. var en god ide ;)

Det blir noe annet enn eggkasting og annet hærverk.

Ja hærværk og pøbelstreker er ille! :-( Og det var guttene helt enige i i fjor da vi opplevde eplekastingen.

Hjemme hos oss har vi opplevd to "tricks" mens vi har vært ute og gått med eget barn, og derfor ikke har hatt noen godteutdeler hjemme: Et kritt-kryss på steintrappa, og ett flak dopapir under en liten stein! *S* Det er jo bare søtt da! ;-)

Folk jeg kjenner i USA blir sjokkerte når jeg forteller om de store barna som går rundt alene og med bare en maske på, ikke noe klær forøvrig. De sier at der borte skal trick-or-treat-vandringen avsluttes i 11-12-årsalderen. Da kan man istedet ha kle-seg-ut-fest hjemme hos en, og altså være en som leverer ut godis! ;-)

Følge rundt på turen synes jeg er en selvfølge, både pga dem man ringer på hos (hensyn skal tas begge veier! *S*), av hensyn til større barn som går rundt, av tanke på biler etc i en mørk kveld.

Men det er umulig for meg å si nå om jeg fortsatt vil følge med en som er f.eks. 10 år.

Jeg synes jo det er gøy å følge med for min egen del også jeg! ;-) Og er det for flaut å ha med mor så er han kanskje for stor til å gå rundt??

Skrevet

Som hva da?

Hemmelig! hihi, du får vente til bildene kommer på nett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...