Bobbo70 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Jeg er 34 år og har veldig lett for å glemme ting som nettopp er blitt sagt til meg. Dette sliter på forholdet til min samboer. Han kan fortelle meg noe, og senere eller rett etterpå har jeg glemt det, men når han gjentar det så husker jeg det, men det det hender også at jeg ikke husker noe. I tilegg misforstår jeg hva han sier, eller jeg hører noe helt annet. Spesielt vanskelig er det når vi prater over telefon, jeg må virkelig konsentrere meg for å høre hva han sier. Dette tærer veldig på forholdet. Han blir irritert og jeg lei meg. Kan nevne at jeg har tatt en hørselstest, men der var ikke noe gale. Vet ikke hva jeg kan gjøre, det er veldig fortvilende. Normalt er det ikke. Jeg er også fæl til å si feil, feile ord, stokke om på setninger. Dette har jeg gjort lenge, men det er blitt mye verre siste måneder. Kan og nevne at jeg ikke har hatt problemer med hørsel tidligere, har kun vart i 1-2 år. Hukommelsen begynte på smått svikte etter fylte 30, men nå skjer det dagligdags. Merker ikke så mye til det på jobb, men mest i forhold til min samboer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162703-d%C3%A5rlig-hukommelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Også lurer du på hva det er?, hva du kan gjøre med det?, eller hva er spørsmålet ditt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162703-d%C3%A5rlig-hukommelse/#findComment-1053347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Nedsatt hukommelse kan skyldes mange årsaker, men det er sjelden det rammer så unge mennesker. Det kan derfor være viktig å finne årsaken. Snakk med legen din om eventuelt MR bilde av hodet eller for eksempel testing hos nevropsykolog. Sistnevnte bruker mange tester gjennom flere timer for å kartlegge hva slags type problem det kan dreie seg om. Dårlig konsentrasjonsevne og hukommelse kan også skyldes psykologiske faktorer hvor bekymring og tanker kan beslaglegge mye av kapasiteten til underbevisstheten. Dermed blir det vanskelig både å konsentrere seg og huske. Innen alternativ behandling har man vært opptatt av ernæringstilstanden hvor særlig fettsyrer ser ut til å være viktig for hvordan hjernen fungerer. Konsentrasjonsproblemer hos unge mennesker behandles derfor ofte med et multivitamin og mineraltilskudd,omega 3 og 6 fettsyrer og eventuelt ginseng i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162703-d%C3%A5rlig-hukommelse/#findComment-1058302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
girl74 Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Du høres akkurat ut som meg! Jeg fikk diagnosert B-12 mangel for 3 år siden. Jeg sliter enda med hukommelsessvikt. Mulig du burde sjekke B-12? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162703-d%C3%A5rlig-hukommelse/#findComment-1058331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobbo70 Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Diagnosen: Nå har jeg vært til fastlegen min. Fant etterhvert ut at det var på tide å oppsøke han. Etter å ha spurt meg om mye sa han at jeg hvertfall kan føle meg trygg på at det ikke er demens. Sa jeg hadde hørt at mangel på noen vitaminer, stoffskifte og jernlager kunne gi utslag i hukommelsen. Han hadde ikke tro på at at han ville finne noe, det tror ikke jeg heller. Får svar innen en uke. Så spurte han om jeg hadde mye å tenke på, og det har jeg. Fortale litt om det. Så han forklarte meg at "hardisken" min er full og at jeg derfor sliter med kortidsminnehukommelsen, det eneste som ville hjelpe meg var å prate litt mer med samboeren min om de tingene jeg tenker mye på, det vil fungere som et "antivirusprogram". Når jeg slipper å gå rundt å tenke på så mye så vil jeg også få bedre lagringsplass. Synes faktisk det høres logisk ut, og råder andre i samme situasjon til å oppsøke legen sin. Angående at jeg er trett, det har igen direkte sammenheng med kortidsminnet mitt, for trett har jeg bare følt meg de siste ukene, og det skyldes nok jobben min og mangel på frisk luft. Skal snart få ventilasjonsanlegg her, så det vil nok hjelpe mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162703-d%C3%A5rlig-hukommelse/#findComment-1068787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tåkehode Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Nedsatt hukommelse kan skyldes mange årsaker, men det er sjelden det rammer så unge mennesker. Det kan derfor være viktig å finne årsaken. Snakk med legen din om eventuelt MR bilde av hodet eller for eksempel testing hos nevropsykolog. Sistnevnte bruker mange tester gjennom flere timer for å kartlegge hva slags type problem det kan dreie seg om. Dårlig konsentrasjonsevne og hukommelse kan også skyldes psykologiske faktorer hvor bekymring og tanker kan beslaglegge mye av kapasiteten til underbevisstheten. Dermed blir det vanskelig både å konsentrere seg og huske. Innen alternativ behandling har man vært opptatt av ernæringstilstanden hvor særlig fettsyrer ser ut til å være viktig for hvordan hjernen fungerer. Konsentrasjonsproblemer hos unge mennesker behandles derfor ofte med et multivitamin og mineraltilskudd,omega 3 og 6 fettsyrer og eventuelt ginseng i tillegg. Jeg har også dette problemet, og vurderte før jeg leste dette å oppsøke psykolog. Har tidligere tatt flere tester hos fastelge uten å finne noe. Men når jeg leser Stig Bruset's svar, er det noe som slår meg. Han skriver; "Dårlig konsentrasjonsevne og hukommelse kan også skyldes psykologiske faktorer hvor bekymring og tanker kan beslaglegge mye av kapasiteten til underbevisstheten. Dermed blir det vanskelig både å konsentrere seg og huske". Dette har bestandig vært et problem for meg. Jeg tenker ALT for mye på unødvendige ting. Men hvordan kan man gi seg med dette? Jeg prøver så godt jeg kan med "indre dialoger" og selvdisiplin, men ofte blir tankene en eneste røre, jeg klarer ikke holde styr på dem. Finnes det en god teknikk til å bli en klarere tenker? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162703-d%C3%A5rlig-hukommelse/#findComment-1090440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.