Gå til innhold

NHD, trenger hjelp til å tyde epikrise

Anbefalte innlegg

Gjest dette var uklart

Epikrise 1:

F30.1 manisk episode uten psykose

GAF-F inn:40

GAF-F ut: 45

GAF-S inn: 45

GAF-S: ut: 55

Epikrise 2:

F 31.8 bipolar affektiv lidelse type to, aktuell episode moderat depresjon

GAF-F:38

GAF-S:45

MADRS ved innkomst:38

Er det ikke litt rart at jeg først får diagnosen manisk eposode, og senere diagnosen bipolar 2 lidelse? Jeg tror at jeg er bipolar 2, men jeg har tydligvis vært manisk? Skulle ikke det tillsi bipolar 1?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når du først får diagnosen F30, må det være fordi en ikke har opplysninger om at du noen gang har hatt en deprsjon.

Når depresjonen så kommer, er det korrekt å gi deg diagnosen F31.

Din innvending er imidlertid korrekt. Med en tidligere mani (ikke kun hypomani), skal diagnosen være bipolar I.

GAF skårene er en svært enkel måte å si noe om hvor syk du har vært. S-symptom, F-funksjon.

Skalaen går fra 1-100. 1 er det sykeste du kan tenke deg. 90 = helt frisk. Over 90 = spesielle plussvarianter.

S-40 er psykosegrense.

http://195.159.103.37/gaf/docroot/sgafman.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...