Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd tre ulike p-piller (trinordiol, synfase og microgynon), og har med alle tre hatt mye problemer med mellomblødninger. Det har gått greit de første par månedene, men så har det blitt mer og mer og jeg har periodevis hatt mensen mer eller mindre kontinuerlig. Har også prøvd p-ring, fikk da litt problemer tredje måned og mye fjerde måned og kuttet den da ut. Var da ute og reiste, kan "stress" være årsaken? synes dessuten p-ringen er litt upraktisk, særlig på reise, siden den jo må oppbevares kaldt.Jeg lurer på om jeg bør prøve p-sprøyta, eller om det er sannsynlig at den vil ha samme bivirkning? Eller om det finnes andre alternativer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163223-p-spr%C3%B8yte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du bør sjekkes for å utelukke andre årsaker til mellomblødninger, f.eks. forandringer på livmorhalsen (utvekst av den normale slimhinne, polypp eller lignende). Stress er neppe årsak, det kan stoppe menstruasjonen, men ikke når man bruker p-pille. P-sprøyte vil ofet gi uregelmessige blødninger i det første årstid, men så stopper blødningene hos de fleste. Men mit forslag er at du først får en skikkelig kontroll.

Vennlig hilsne Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163223-p-spr%C3%B8yte/#findComment-1057464
Del på andre sider

Du bør sjekkes for å utelukke andre årsaker til mellomblødninger, f.eks. forandringer på livmorhalsen (utvekst av den normale slimhinne, polypp eller lignende). Stress er neppe årsak, det kan stoppe menstruasjonen, men ikke når man bruker p-pille. P-sprøyte vil ofet gi uregelmessige blødninger i det første årstid, men så stopper blødningene hos de fleste. Men mit forslag er at du først får en skikkelig kontroll.

Vennlig hilsne Mette H Moen

Hei igjen!

Siden problemene kommer når jeg står på prevensjon og forsvinner med en gang når jeg slutter, virker det ganske sikkert for meg at det er pillene som gjør det. (har slutta to ganger). Stemmer ikke dette? Har lagt fram dette problemet for tilsammen tre leger, men har ikke vært til annen kontroll enn vanlig celleprøve. En lege mente at p-sprøyte var tingen. Men hvis jeg kan regne med å blø kontinuerlig i et år er jeg ikke sikker på om jeg synes det er verdt det... Er det andre ting jeg bør vurdere, feks hormonspiral? Jeg har ikke fått barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163223-p-spr%C3%B8yte/#findComment-1059731
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hei igjen!

Siden problemene kommer når jeg står på prevensjon og forsvinner med en gang når jeg slutter, virker det ganske sikkert for meg at det er pillene som gjør det. (har slutta to ganger). Stemmer ikke dette? Har lagt fram dette problemet for tilsammen tre leger, men har ikke vært til annen kontroll enn vanlig celleprøve. En lege mente at p-sprøyte var tingen. Men hvis jeg kan regne med å blø kontinuerlig i et år er jeg ikke sikker på om jeg synes det er verdt det... Er det andre ting jeg bør vurdere, feks hormonspiral? Jeg har ikke fått barn.

PS les mitt svar til 'sår på livmortappen'

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163223-p-spr%C3%B8yte/#findComment-1060097
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...