Gå til innhold

Er alle chilenere lubne?

Gjest en som ikke følger helt med på moten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest en som ikke følger helt emd på moten

ja men grunnen til at jeg lurer er fordi de jeg har truffet fra chile har vært så små (menn altså) har de noen "stammer" der eller noe som er mindre enn de andre?

jeg mente faktisk dette seriøst, det var ikke meningen å virke frekk eller noe, jeg bare lurte :)

Kin1365380231

Du tar fortsatt feil.

De har stammer der (bl.a. en stor stamme av Mapuche-indianere), men de er både høye og lave, tykke og tynne.

Snitthøyden er kanskje lavere enn snittet av nordmenn, men varieasjonen er stor.

Ta f.eks. det norske fotballlandslaget. Der har du spillere fra 165 til 198 cm. Og da snakker vi om rundt 20 personer. Om forskjellene er såpass store der, hvorfor skulle ikke forskjellene også være store blant mange millioner chilenere...?

Jeg har reist i Chile, og nei, chilenere er ikke spesielt små eller lubne. Noe mindre enn nordmenn i snitt kanskje, det er jo de fleste nasjonaliteter i verden, men ikke slik at man føler seg stor når man reiser der, ulikt f.eks. Thailand og Vietnam der jeg som er noe under snittet høy for en norsk kvinne føler meg som en kjempe.

Chile har også relativt få innbyggere av rent indiansk herkomst, noe slikt som 5% av en befolkning på 15.5 millioner i følge Lonely Planet. Bare 15.000-20.000 av disse tilhører befolkingsgruppen Aymara i nord, ca. 2000 er fra Påskeøyene, og de resterende Mapuche som noen andre nevnte. Resten er godt blandet med innvandrere fra Europa - så ingen genetisk grunn til at chilenere skulle være spesielt små.

Du har nok bare truffet for få chilenere til å få et godt statistisk grunnlag.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...