Gå til innhold

Min maniske venninne

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en venninne som har alle symptomer på manisk deppressivitet: Økonomisk kaos (lyver gjerne mye når det gjelder dette) og får parkeringsbøter som vokser henne over hodet. Hun har stjålet penger på jobben for å finansiere matinntaket og ellers ellevill shopping. Hun er promiskuøs (har hatt gjentatte aborter..4 stykker...og tar bruker ingen form for prevensjon fortsatt), er alltid i full fart- kan jobbe døgnet rundt, om hun da ikke er i det deppressive hjørnet og henger hjemme og depper og spyr. Det siste har det blitt mindre av etter at hun begynte på antideppressiva. Hun er svært åpen om sine problemer. Så åpen at det kan bli sjenerende å introdusere henne til nye mennesker. Hun mener selv at hun kun lider av bulimi og at hun derfor har problemer med økonomien på grunn av at hun kjøper mye mat. Men man trenger da vel ikke gå på dyre restauranter- ta taxi fra restaurant til restaurant- hver gang man har en spiseorgie?!? Fastlegen hennes har gitt henne diagnosen manisk deppressiv, men det stoler hun ikke noe på. Dette kommer av at der hun fast går til gruppeterapi behandler de henne bare for bulimien og dårlige familieforhold. Etter at hun startet på "lykkepillen" mistenker jeg henne for å ha blitt konstant hypoman. Selvfølgelig tilfredsstillende for henne, men ikke for de som omgåes henne og daglig utsettes for hennes galskap. Hvordan skal jeg gå frem for å forstå at hun bør få en bedre behandling? Hilsen sliten venninne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163965-min-maniske-venninne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med MinnieM. Jeg har selv erfaring med dette. Jeg kontaktet legen til min far en gang, fordi jeg visste at han ikke hadde alle nødvendige opplysninger for å gi riktig behandling. Min far ville ikke fram med alt til legen, ville ikke "face" problemene, bare skyve dem foran seg. I ettertid har han takket meg for dette og han er "kurert". Du viser bare at du bryr deg om henne og vil henne det beste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163965-min-maniske-venninne/#findComment-1063614
Del på andre sider

Jeg er enig med MinnieM. Jeg har selv erfaring med dette. Jeg kontaktet legen til min far en gang, fordi jeg visste at han ikke hadde alle nødvendige opplysninger for å gi riktig behandling. Min far ville ikke fram med alt til legen, ville ikke "face" problemene, bare skyve dem foran seg. I ettertid har han takket meg for dette og han er "kurert". Du viser bare at du bryr deg om henne og vil henne det beste.

Takk for det, da får jeg se om jeg tør å løfte av røret en dag.

Vet ikke navnet på hvem som behandler henne, men det finner jeg vel ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163965-min-maniske-venninne/#findComment-1063812
Del på andre sider

Gjest karbonade

Mange med bulimi har dårlig impulskontroll som fører til promiskuøsitet og aborter, dyre kleskjøp og restaurantbesøk og har depresjoner. Men man kan jo også være både bipolar og bulimiker så klart...

Kjenner meg veldig igjen i det du sier om at hun er så åpen at det er belastende og flaut å ha henne med blant andre mennesker... det gjelder en venninne av meg som er bipolar og x-bulimiker faktisk. Snakker kjempehøyt når det er fremmede folk der om all slags psykiske problemer og sex osv.. grusomt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163965-min-maniske-venninne/#findComment-1068813
Del på andre sider

Mange med bulimi har dårlig impulskontroll som fører til promiskuøsitet og aborter, dyre kleskjøp og restaurantbesøk og har depresjoner. Men man kan jo også være både bipolar og bulimiker så klart...

Kjenner meg veldig igjen i det du sier om at hun er så åpen at det er belastende og flaut å ha henne med blant andre mennesker... det gjelder en venninne av meg som er bipolar og x-bulimiker faktisk. Snakker kjempehøyt når det er fremmede folk der om all slags psykiske problemer og sex osv.. grusomt!

Hehe ja, det er ikke alltid like greit. Av og til kan det oppstå komiske situasjoner også. Fint å høre at andre kjenner seg igjen i situasjonen. Jeg har sagt rett ut til henne flere ganger at jeg tror at hun er bipolar samme hva hun måtte mene og tro. Og at jeg ikke sier det for å være slem. Selvinnsikt er ikke akkurat hennes sterkeste side. Hun innrømte å ikke ha fortalt psykologen om abortene. Eller kanskje et par av de...vet ikke om hun løy når hun sa det men. Hun lyver ustanselig mye når det gjelder penger og sine problemer. JAja.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163965-min-maniske-venninne/#findComment-1072271
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...